بیش از یک‌سال از ماجرای انتقال کتابخانه پژوهشکده باستان‌شناسی به شیراز گذشته است و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز تاکنون هیچ پاسخی نسبت به وضعیت گنجینه پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور نداده‌اند.

کتابخانه پژوهشکده باستان‌شناسی در کارگاه نجاری

به گفته برخی کارشناسان در سازمان میراث فرهنگی، این‌جا به جایی موجب از بین رفتن پژوهش‌های باارزش در حوزه مردم شناسی و حتی گزارش‌های باستان‌شناسی کشور شد. خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز با انتشار تصویری که محمد تقی عطایی، دانشجوی رشته دکترای باستان‌شناسی به آن خبرگزاری ارسال کرده است اعلام کرد کتاب‌های کتابخانه‌ پژوهشکده میراث فرهنگی کشور زیر حفاظ‌های پلاستیکی و داخل کارتن‌های مقوایی روی هم انباشته شده است.

براساس این عکس‌کتاب‌های کتابخانه سازمان میراث فرهنگی که به شیراز منتقل شده در کارتن‌هایی در نجاری پردیس تخت جمشید نگهداری می‌شود. به گفته عطایی که تصویر کارتن‌های کتاب را در اختیار خبرگزاری میراث فرهنگی قرار داده است، «در جریان جابه‌جایی سازمان میراث فرهنگی از تهران به شیراز کتاب‌های کتابخانه پژوهشکده باستان‌شناسی هم با عجله و ناشیانه به‌دست چند کارگر ساده و بی‌تخصص در کارتن‌‌های مقوایی سرهم بندی و با کامیون به تخت جمشید منتقل شد زیرا طراحان این جابه‌جایی حتی تعهد این را نداشتند که قبل از این جابه‌جایی حداقل جایی را برای استقرار این اسناد و مدارک درنظر بگیرند.» به گفته او، محتویات آن کتابخانه نفیس نزدیک به یک‌سال است در نجاری پردیس تخت جمشید تلنبار شده است. در طول این مدت رطوبت باران و حمله موش‌ها موجودیت این اسناد را تهدید کرد و نابودی هر جلد از آن گزارش‌ها، یعنی نابودی همیشگی گزارش کاوش‌های باستان‌شناسی کشور!

کد خبر 226037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز