دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: در هفته‌های اخیر اخبار دلخراشی درباره غرق شدن شماری از قایق‌های حامل پناهجویان ازجمله ایرانیان در مسیر اندونزی به استرالیا منتشر شده است.

فولی، سفیر استرالیا

با توجه به این حوادث، مقامات استرالیایی تغییری در قانون مهاجرت داده‌اند که کسب اقامت را در استرالیا به این شکل ناممکن می‌کند. همشهری در این‌باره با فولی، سفیر استرالیا در تهران گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن هفته آینده چاپ خواهد شد.

  • تغییری که در قانون مهاجرت استرالیا داده شده است، چیست؟

مهم‌ترین پیامی که می‌خواهیم منتقل کنیم، این است که از 28تیر‌ماه سیاست مهاجرپذیری استرالیا تغییر کرده است. هر کسی که با قایق و بدون روادید وارد استرالیا شود، به پاپوا گینه نو فرستاده می‌شود. در پاپوا گینه نو، تقاضای پناهندگی متقاضیان براساس قانون این کشور بررسی می‌شود. اگر تشخیص داده شود که آنان واجد شرایط هستند، در همین کشور یا کشور ثالثی اسکان داده خواهند شد، اما مسلماً در استرالیا امکان اقامت نخواهند داشت.

  • بنابراین کسانی که با قایق و بدون روادید راهی استرالیا می‌شوند، به این کشور نخواهند رسید. علت این کار چیست؟

در حال حاضر، تجارتی پلید به‌صورت قاچاق انسان شکل گرفته است. این قاچاقچیان به دروغ‌ به پناهجویان ازجمله ایرانیان می‌گویند اگر به آنان پول بدهند، می‌توانند به استرالیا برسند و زندگی خوبی داشته باشند. این تجارتی پلید و خطرناک است. می‌خواهیم هر کاری که از عهده‌مان برمی‌آید، انجام دهیم تا افراد جان خود را در دست این قاچاقچیان نگذارند. در وهله اول، این افراد مجرم هستند و شبکه تبهکاری دارند. هر کسی که با آنان سر و کار داشته باشد، ممکن است آبروی خود و خانواده‌اش را به خطر اندازد. دوم این کار بسیار خطرناک است. این جنایتکاران مردم را از اندونزی سوار قایق‌های کوچک می‌کنند و سعی می‌کنند به استرالیا برسانند.

با کمال تأسف، بسیاری از این قایق‌ها به مقصد نمی‌رسند، چون غرق می‌شوند و سرنشینان آنها می‌میرند. این وضعیت بسیار دردناکی برای این افراد و خانواده‌هایشان است. می‌خواهیم این رخداد دردناک را متوقف کنیم. همه باید بدانند قاچاقچیان انسان هیچ کاری از دستشان بر نمی‌آید. سرانجام این روش غرق شدن در دریا یا سر درآوردن از بازداشتگاه‌های مهاجران بدون امکان اقامت در استرالیاست. مهاجرت به استرالیا راه قانونی دارد.

  • رابطه بین 2کشور ایران و استرالیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استرالیا و ایران همواره رابطه خوبی داشته‌اند. سفارت ما از دهه1960 در تهران فعال بوده است. رابطه تجاری خوبی داشته‌ایم. با توجه به‌وجود جامعه ایرانیان در استرالیا و دانشجویان ایرانی، پیوندهای بین مردم 2کشور گسترده بوده است. در سال‌های اخیر، استرالیا و ایران همیشه درباره برخی موضوع‌ها اتفاق نظر نداشته‌اند و البته ایران در زمینه اطمینان دادن به جامعه بین‌المللی درباره ماهیت برنامه‌ هسته‌ای خود با مسائلی روبه‌روست.

استرالیا نیز در دغدغه جامعه بین‌المللی در این زمینه سهیم است و به همراه آن برخی اقدامات را در پیش گرفته است، مانند تحریم‌ها. استرالیا انتخاب آقای روحانی را به ریاست‌جمهوری تبریک می‌گوید و ما متوجه این سخنان وی هستیم که می‌خواهد به نگرانی جامعه بین‌المللی در مورد موضوع هسته‌ای از طریق مذاکره رسیدگی کند و ما بسیار از این امر استقبال می‌کنیم و چشم‌انتظار این تحول هستیم و برایش آرزوی موفقیت داریم.

کد خبر 226006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز