گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: در پی معرفی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید به مجلس شورای اسلامی این پرسش ذهن مردم و کارشناسان را به‌خود مشغول کرده است که وزیر بهداشت دولت یازدهم چه اولویت‌هایی را باید جهت سامان دادن به وضعیت ناگوار بهداشت و درمان در کشور مدنظر قرار دهد.

سلامت

برای آگاهی از نظر متخصصان با چند تن از کارشناسان حوزه بهداشت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید. دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره مهم‌ترین اقدام وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت: اولویت وزیر بهداشت آینده اجرای قانون پنجم توسعه است.

در قانون پنجم توسعه نمایندگان عضو کمیسیون آنچه را که تصور می‌کردند در حوزه سلامت و جهت ارتقای سطح بهداشت و درمان در جامعه ضروری به‌نظر می‌رسد لحاظ کرده‌اند. موارد لحاظ شده در این قانون باید اجرایی شود، اما متأسفانه در دولت قبلی به‌علت جا به جایی 2 وزیر اجرای این قانون به تعویق افتاد. امیدوارم وزیر جدید اجرای قانون پنجم را آغاز کند که در این صورت نیز ما همراهی و کمک خواهیم کرد.

دکتر سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره مهم‌ترین اولویت وزیر بهداشت دولت یازدهم گفت: مهم‌ترین اقدامی که وزیر بهداشت جدید باید انجام دهد اجرای کامل موارد موجود در حوزه بهداشت و درمان در برنامه پنجم توسعه است. در برنامه پنجم نیز تکلیف اولویت‌ها مشخص شده است. به‌نظر من اجرای دقیق و اصولی طرح پزشک خانواده، اجرای دقیق و نظام‌مند طرح تمام وقتی و انجام دقیق طرح صندوق بیمه همگانی 3 اولویت اساسی وزارت بهداشت آینده باید باشد.

دکتر سیدمرتضی صفوی دبیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز درباره اساسی‌ترین اقدامی که وزیر بهداشت آینده باید انجام دهد، گفت: با تغییر وزیر بهداشت سیاست‌های بهداشتی و درمانی کشور مرتب دگرگون می‌شود و یکی از مشکلاتی که طی سال‌های گذشته متأسفانه بروز پیدا کرد، بحث تعطیل شدن دفتر بهبود تغذیه بود.

در شرایطی که در کشورهای دیگر زمانی که مشکل تغذیه‌ای ایجاد می‌شد، به حوزه تغذیه اهمیت بیشتری می‌دادند. در هند در زمان بحران غذایی وزارت تغذیه تاسیس شد. درصورتی که در کشور ما به‌رغم مشکلات زیاد تغذیه‌ای موجود دفتر بهبود تغذیه تعطیل شد و در حد یک اداره زیرنظر اداره کل بهداشت خانواده آن را محدود کردند و تعداد بسیار اندکی کارشناس در آن دفتر مشغول به‌کار هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پیشگیری در سیاست‌های تغذیه‌ای مقدم بر درمان باشد. وزیر بهداشت پیشنهادی که یک کلینیسین است یعنی کسی که کار کلینیکی می‌کند و به چشم پزشکی اشتغال دارد باید حتما این دغدغه را داشته باشد که به مسائل سلامت از زاویه پیشگیری نگاه کند تا اینکه مسئله درمان را اولویت دهد.

دکتر حمید خویی، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران هم درباره اولویت وزیر بهداشت آینده گفت: مهم‌ترین کاری که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید انجام دهد این است که بندهای مربوط به حوزه سلامت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون پنجم توسعه را محقق کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخورداری از سلامت را حق مسلم آحاد ملت می‌داند و وزارت بهداشت را به‌عنوان بخشی از دولت مکلف به تأمین این حق می‌داند. بنابراین اولویتی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. حق تأمین سلامت و حق تأمین امنیت مهم‌ترین حقوق انسانی است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی اولویت‌های وزیر بهداشت آینده را اینچنین برشمرد: ساماندهی وضعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رسیدگی به وضعیت مبهم اجرای طرح پزشک خانواده و رسیدگی به وضعیت نامطلوب داروست. مهم‌ترین مسئله‌ جامعه ما در حال حاضر داروست. پس از تغییر نرخ ارز متأسفانه با کمبود شدید برخی از اقلام دارویی به‌ویژه داروهای بیماری‌های خاص روبه‌رو شده‌ایم. گفته می‌شود عمده داروهای مورد نیاز وارد شده اما به‌دلیل مسائل ارزی در گمرک خاک می‌خورد. تنها چیزی که باید آن را به جد گرفت مسئله سلامت مردم است، البته یکی معیشت و دیگری سلامت است. بنابراین هرچه سریع‌تر باید نسبت به آزاد کردن اقلام دارویی از گمرک اقدام شود تا در اختیار مردم قرار گیرد.

کد خبر 225999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز