همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن تشریح برنامه‌های پلیس در مرحله دوم طرح تابستانه، گفت: 11 هزار راننده متخلف در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند.

مومنی سردار

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در نشست هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در دور دوم سفرهای تابستانی، با بیان اینکه بیشترین تصادفات در تابستان سال گذشته از ساعت 20 تا 24 رخ داده است، گفت: این تغییر زمانی بروز تصادفات موجب شد که از تمامی دستگاه‌های اجرایی درخواست شود که برنامه ویژه‌ای برای کاهش این مهم اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه در 27 روز ابتدایی ماه مبارک رمضان امسال نسبت به مدت مشابه ماه رمضان سال گذشته شاهد کاهش 12 درصدی آمار تصادفات سر صحنه بوده‌ایم، گفت: امیدوارم این مهم ادامه داشته باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد مکان‌های حادثه‌خیز نیز گفت: 40 درصد از تصادفات کل کشور در حوزه 53 پاسگاه رخ داده است.

مومنی با بیان اینکه با وجود کاهش تصادفات در کل کشور، شاهد افزایش میزان تصادفات در پنج استان کشور اعم از خراسان جنوبی، شمالی، مرکزی، کرمان و آذربایجان غربی هستیم، گفت: با این حال از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواستیم تا به صورت مشترک بررسی و علت‌یابی افزایش تصادفات در این پنج استان را در دستور کار قرار دهند.

سبقت و سرعت غیرمجاز، خط قرمز پلیس در تابستان

وی در مورد خط قرمز پلیس در دور دوم سفرهای تابستانه با بیان اینکه سبقت و سرعت غیرمجاز خط قرمز پلیس است، گفت: این دو مورد ، عامل بیش از 50 درصد تصادفات فوتی و جرحی در کشورند.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین در مورد اتخاذ تمهیدات ویژه برای سامانه حمل و نقل بار و مسافر، گفت: خوشبختانه در سال جاری تصادفات حمل و نقل بار و مسافر کاهش داشته است و دو اقدام ویژه احتمالا از فردا کلید می‌خورد که بر اساس آن با استقرار پلیس در پایانه‌ها، نسبت به کنترل خروجی اقدام کرده و همچنین خودروهای حمل و نقل بار و مسافر از لحاظ معاینه فنی، ایمنی و سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما لازم به ذکر است که داشتن معاینه فنی، مانعی برای کنترل نیست.

به گفته مومنی، همچنان هر تصادف فوت و جرحی حمل و نقل مسافری موجب خواهد شد که دفترچه آنان به مدت یک سال توقیف شود.

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد آمار تصادفات سه ماهه سال جاری با بیان اینکه شاهد افزایش 11 درصدی حجم تردد در کشور بوده‌ایم، گفت: با این حال خوشبختانه با مشارکت و همراهی سازمان‌ها و مردم شاهد کاهش شش درصدی تصادفات و تلفات بوده‌ایم.

وی همچنین در مورد تعداد نیروها و تجهیزات به کار گرفته شده پلیس در مرحله دوم طرح تابستانه با بیان اینکه در مرحله اول 40 هزار نیرو به کار گرفته شده بودند، گفت: با این حال در مرحله دوم 45 هزار نیرو در قالب گشت خودرو، پیاده و موتوری فعالیت خواهند داشت.

به گفته مومنی، در مرحله دوم طرح تابستانه 30 فروند بالگرد برای پایش راه‌ها و معابر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه 11 هزار نفر راننده در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند، گفت: اگر این رانندگان یک تخلف حادثه‌ساز انجام دهند، گواهینامه آنان ضبط خواهد شد و اگر شش ماه تخلف نکنند، نمرات منفی آنان بخشوده می‌شود.

مومنی همچنین در جلسه هماهنگی مرحله دوم طرح تابستانه که با حضور جمعی از مسئولان و روسای سازمان‌های اجرایی دخیل در طرح تابستانه برگزار شد، با بیان اینکه مرحله دوم طرح تابستانه از چهارشنبه (شانزدهم مرداد ماه) آغاز و تا دوم مهرماه ادامه خواهد داشت، گفت: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات در حوزه برون شهری از ساعت 20 تا 24 رخ می‌دهد و تغییری در آهنگ تصادفات به وجود آمده است. بر این اساس از دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود تا نسبت به افزایش نیروهای خود در این ساعت اقدام کرده و همچنین از یک ساعت قبل از اذان نیروها در کنار جاده با چراغ گردان روشن مستقر شده و پس از ساعت 24 نیز شیفت شب مستقر شود.

به گفته وی، حدود 70 درصد تصادفات از ساعت 12 ظهر تا 24 رخ می‌دهد.

مومنی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری علی‌رغم برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تصادفات به دلیل همکاری و مشارکت مسئولان و مردم شاهد کاهش تصادفات بوده‌ایم، گفت: امیدوارم در این 1.5 ماه فرصت باقی مانده از تعطیلات این کاهش تصادفات تداوم داشته باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در شهریور ماه به صورت 100 درصد شاهد افزایش سفر خواهیم بود، گفت: در طول مرحله دوم طرح تابستانه بر اساس پیش‌بینی‌ها در 15 روز آخر شهریور و پس از ماه مبارک رمضان و در تعطیلات عید فطر شاهد افزایش سفرها خواهیم بود که از رسانه‌ها درخواست می‌شود در این ایام پلیس را در راستای اطلاع‌رسانی و هشدارها کمک کنند.

وی همچنین در مورد تمهیدات پلیس برای نماز عید فطر، عنوان کرد: در هماهنگی‌های صورت گرفته با تمامی دستگاه‌ها در نظر داریم محدودیت‌های ترافیکی به حداقل رسانده و با توجه به گرمی هوا، نمازگزاران به نزدیک‌ترین محل منتقل شده تا مسافت کمتری را پیاده طی کنند.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس تحلیل آمارهای تصادفات خراسان جنوبی، شاهد افزایش تصادفات در این استان هستیم، گفت: علی‌رغم کاهش تصادفات و تلفات در کل کشور در خراسان جنوبی برای دومین سال پیاپی شاهد افزایش تصادفات هستیم و قرار است تیم مشترکی از نمایندگان دستگاه‌ها نسبت به علت‌یابی و رفع نواقص به این منطقه سفر کنند.

کد خبر 225987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز