همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی مطالعاتی نشان می‌دهد که دولت آلمان سال‌ها به طور سازمان‌یافته در مورد مواد نیروزا (دوپینگ) تحقیق و از این مواد استفاده کرده است. این مواد در رشته‌های گوناگون ورزشی، از جمله فوتبال استفاده شده‌اند.

Doping

به موجب گزارش وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی "دی تسایت" در روز شنبه (۳ اوت/ ۱۲ مرداد)، طبق بررسی مطالعاتی منتشرنشده دانشگاه هومبولت آلمان، دولت این کشور طی سال‌های جنگ سرد نه تنها پژوهش‌هایی بر روی مواد دوپینگی انجام داده، بلکه از این مواد استفاده نیز کرده است.

این وب‌سایت به نقل از روزنامه آلمانی "زود دویچه" نوشته است، در گزارش ۸۰۰ صفحه‌‌ای این دانشگاه جزئیات و ابعاد پژوهش‌ها‌ی انجام‌شده در مورد دوپینگ و کاربرد آن روشن شده است.

بنا بر این گزارش، دست کم از سال‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد ورزشکاران در آلمان به صورت سازمان‌یافته و منظم دوپینگ شده‌اند.

استفاده وسیع از مواد آنابولیک و آمفتامین

به خصوص در مورد استروئیدهای آنابولیک، آمفتامین و تستوسترون تحقیق به عمل آمده و از آنها استفاده شده است.

بر اساس گزارش "تسایت ‌آنلاین"، حتی از دوپینگ افراد زیر سن قانونی نیز خودداری نشده است.

این گزارش می‌گوید که این اقدام‌ها زیر نظر مؤسسه فدرال علوم ورزشی (BISp) انجام شده که تابع وزارت کشور آلمان است. ‌مؤسسه یادشده در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد.

بر این پایه، این مؤسسه پروژه‌های تحقیقاتی تا سقف ۱۰ میلیون مارک (پول رایج پیشین آلمان) را بین مؤسسات پزشکی ورزشی در فرایبورگ، کلن و زاربروکن تقسیم کرده است. قرار بوده در جریان تحقیقات ثابت شود که بعضی از مواد قابلیت افزایش بازدهی بدن را ندارند.

"تسایت آنلاین" می‌نویسد، اما نتیجه برعکس شد. نتیجه این شد که از این مواد استفاده شد. خطرات استفاده از آنها و عوارض جانبی ناشی از کاربرد آنها روشن بود، اما نادیده گرفته شد.

دعوا بر سر عدم انتشار گزارش

وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی "دی تسایت" پیش از این نیز در مورد دوپینگ در آلمان گزارشی منتشر کرده بود. همچنین روزنامه‌های "ماین پست" و "مرکیشه اودر" اسنادی یافته‌ بودند که نشان می‌دادند در فرایبورگ با پول مؤسسه فدرال علوم ورزشی آلمان پژوهش‌هایی بر روی استروئیدهای آنابولیک انجام شده است.

علت این پژوهش‌ها رقابت‌های جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۷۲ در مونیخ آلمان بود، بازی‌هایی که آلمان سعی داشت پیروزی‌های خود را در آن به نمایش بگذارد.

"تسایت آنلاین‌" می‌نویسد، از مواد نیروزا در بسیاری از رشته‌های ورزشی استفاده شد. در ورزش‌های دو و میدانی بیش از همه از مواد آنابولیک دوپینگی استفاده می‌شد در حالی که در فوتبال پرویتین و دیگر آمفتامین‌ها به کار می‌رفت.

در سال ۱۹۵۴ در جریان رقابت‌های جام جهانی فوتبال هم از مواد نیروزا استفاده شد. در بازی‌های ۱۹۷۶ نیز ۱۲۰۰ بار این مواد تزریق شدند.

گزارش تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ دستور انجام آن توسط مؤسسه فدرال علوم ورزشی (BISp) صادر شده بود، در آوریل سال جاری (۲۰۱۳) نهایی شده است، اما بر سر انتشار آن اختلاف نظر وجود دارد.

بیم آن می‌‌رود که با انتشار این گزارش، از نام بسیاری از دست‌اندرکاران، ورزشکاران و پزشکان گرفته تا سیاستمداران فاش شود و این موضوع به دعوایی حقوقی بکشد.

BISp هشدار داده است، کارشناسانی که مایل به انتشار نتایج این تحقیقات هستند، باید مسئولیت اقدام خود را به تنهایی بر دوش بکشند.

 

کد خبر 225950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز