همشهری آنلاین - محمد درویش: به دنبال معرفی تقریباً تمامی اعضای کابینه یازدهم و معاونان رییس جمهور، نگرانی، بیم و امید از عدم اعلام ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در حال اوج گرفتن است. در نوشتار پیش رو، نگارنده کوشیده است تا دلایل و پیام این تأخیر را شرح دهد ...

دیروز تمامی 18 وزیر کابینه یازدهم توسط حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد؛ یعنی دو هفته زودتر از فرصت قانونی که رییس جمهور در اختیار داشت. افزون بر آن، بسیاری از معاونان، مشاوران و مدیران عالیرتبه نهاد ریاست جمهوری هم معرفی شدند. با این وجود، همچنان در مورد ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، سکوتی سنگین وجود دارد! چرا؟

برخی از فعالان محیط زیست با نگرانی بر این باورند که این نشانه خوبی نیست و تأکید می‌کنند که وضعیت پیش‌آمده ثابت می‌کند برای حسن روحانی و همفکرانش، دغدغه محیط زیست یک دغدغه‌ جدی و واجد اولویت نیست. چه، در غیراینصورت نباید زمان را از دست داده و سکان هدایت کشتی به گل نشسته محیط زیست را بدون ناخدا و تعیین نقشه راه رها می‌ساختند.

نگارنده اما بر این باور است که پندار منفی‌نگران نادرست است. زیرا این تنها سازمان حفاظت محیط زیست نیست که بدون صاحب مانده! برای سازمان انرژی اتمی هم هنوز رییسی تعیین و معرفی نشده و به همین منوال برخی پست‌های مهم دیگر چون معاونت علم و فناوری رییس جمهور هم هنوز بی مسئول مانده است.

چنین است که نگارنده، درنگ و تأمل حسن روحانی در انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای تصاحب پست ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست را ناشی از حساسیت و اهمیت بایسته‌ای می‌داند که رییس جمهور یازدهم به جایگاه محیط زیست به عنوان جریانی که حرکت اجتماعی رو به رشد ملت ایران را تضمین می‌کند (اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) و ضامن امنیت جامعه است، می‌نگرد.

باشد که این بررسی‌ها، درنگ‌ها و تأمل‌ها در نهایت به نفع طبیعت ایران تمام شده و حسن روحانی با انتخاب و معرفی فردی که دارای بیشترین محبوبیت، تجربه و کارآمدی در بین فعالان و متخصصان محیط زیست است، گامی بلند در راستای افزایش همدلی بین دوستداران محیط زیست و مدیران سازمان برداشته و بدین ترتیب ضریب امنیت زیستمندان و توان بوم‌شناختی طبیعت ایران افزایش یابد.

کد خبر 225945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز