یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

ابوحامد محمدغزالی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های فرهنگی و فکری ایران‌زمین با آثار تأثیر‌گذار بسیاری در حوزه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی شناخته می‌شود.

کتاب تهافت‌الفلاسفه

  ازجمله این آثار مهم کتاب «تهافت‌الفلاسفه» است که اگر خود این اثر مستقلا درنظر گرفته شود، می‌توان گفت که این کتاب مشهور‌ترین و مهم‌ترین اثری است که در جهان اسلام در سنت مخالفت با فلسفه اسلامی نوشته شده است. درباره اهمیت تأثیر این کتاب باید گفت که برخی از مورخین فلسفه اعتقاد دارند که اگر پاسخ ابن‌رشد به این کتاب وجود نداشت با همین کتاب تا سال‌ها کمر فلسفه اسلامی درهم شکسته شده بود. کتاب تهافت‌الفلاسفه که با ترجمه دکتر حسن فتحی و به همت انتشارات حکمت روانه بازار نشر شده است در واقع به قصد نفی آرای فیلسوفان مشائی چون فارابی و ابن‌سینا به‌تحریر درآمده که خلاصه نظریات فلسفی ایشان را غزالی پیش‌تر در کتاب مقاصدالفلاسفه توضیح داده بود.

تهافت‌الفلاسفه در 4مقدمه، 20مسئله و یک خاتمه تالیف شده و غزالی در 3مسئله از مسائل بیست‌گانه فیلسوفان آنها را مستحق تکفیر دانسته است؛ 3مسئله قدم جهان، علم نداشتن خدا به جزئیات و استحاله حشر اجساد که از نظر غزالی آموزه‌های کفرگویانه و غیرقابل انطباق با شریعت محسوب می‌شود و به این ترتیب قائلان و معتقدان به آن باید تکفیر شوند. غزالی خود در این کتاب بارها اعلام می‌کند که «ما در این کتاب تعهدی نکرده‌ایم جز بیان تیرگی آیینه آنها و غبارافشانی برچهره استدلال‌های آنها از راه بیان ناسازگاریشان» به این ترتیب اگر سه‌گانه مقاصد‌الفلاسفه، تهافت‌الفلاسفه و قواعد‌العقاید غزالی با هم درنظر گرفته شود، باید اذعان شود که غزالی نیرومند‌ترین و در عین حال روش‌مند‌ترین مخالفان سنت فلسفه اسلامی در طول تاریخ اندیشه اسلامی است. گفتنی است دکتر فتحی مترجم محترم کتاب که خود از اساتید فلسفه است پیش از ترجمه کتاب تهافت‌الفلاسفه کتاب تهافت‌التهافت ابن‌رشد را که درواقع پاسخی فلسفی به این کتاب غزالی است ترجمه کرده است.

کد خبر 225787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز