رهبر انقلاب اسلامی، لزوم تبدیل علم گرایی و علم محوری را به گفتمان مسلط جامعه در همه بخش ها یادآور شدند

به گزارش ایرنا، آیت الله سید "علی خامنه ای" روز دوشنبه در دیدار روسای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور با اشاره به هدف سند چشم انداز بیست ساله کشور برای رسیدن به رتبه اول علمی منطقه فرمودند: نقشه جامعه علمی مهمترین نیاز کشور است که باید با ترسیم آن و بر اساس زمان بندی و با راهبردی مشخص به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.

ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در کشور ، جمعیت بالای دانشجویی ،تجربه-‌ های موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزه‌های علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریه پردازی علمی دانستند و افزودند: باید ضمن کاربردی کردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهت‌گیری علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در کشور باشد.

رهبر انقلاب اسلامی رشد علمی کشور را یک فرآیند دانستند و خاطرنشان کردند: بر این اساس باید زمینه رشد علمی از ابتدایی‌ترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینه‌سازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.

ایشان، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم گیر و تصمیم ساز را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند و تاکید کردند: باید میزان بودجه‌ای که در برنامه چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است تامین شود،زیرا در غیر این صورت، امکان رشد علمی به وجود نمی‌آید.

آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم اهتمام بیش از پیش به پارکهای علم و فناوری در کشور و همچنین نادیده گرفته نشدن رشد کمی مراکز علمی و دانشگاهها به دلیل توجه به رشد کیفی،افزودند: نگاه متوازن به رشته‌های علمی دانشگاهها یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که تحقق این امر نیز منوط بر ترسیم نقشه جامع علمی کشور است.

ایشان تاسیس بنیاد نخبگان را یکی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرک جدی علمی دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی بر ایجاد زمینه برای به کارگیری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور از جمله مراکز علمی و پژوهشی، تعیین ملاکهای کاربردی در کنار ملاکهای علمی برای ارتقای اعضای هیاتهای علمی دانشگاهها، و افزایش نسبت دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان تاکید و خاطر نشان کردند : محیط علمی و تربیتی دانشگاهها باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شود.

آیت الله خامنه‌ای،روحیه پرسشگری و درون پاک و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگیهای دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفاده صحیح از این ویژگیها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاهها به وجود آید.

ایشان، افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریانهای مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاهها افزودند:باید در دانشگاهها زمینه‌ای ایجاد شود تا جریانهای سیاسی دانشجویی بدون تبدیل شدن به ابزار گروهها و جریانهای سیاسی خارج از دانشگاهها ، ضمن بالابردن فهم سیاسی خود در کنار تلاش علمی، قدرت شناسایی مغالطه‌های سیاسی و تحلیل‌های فریبنده را بیابند و روحیه پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت کنند.

در این دیدار " محمد مهدی زاهدی " وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های این وزارتخانه،جنبش نرم افزاری و تولید علم، و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیش از پیش به فناوریهای جدید، تشکیل انجمن‌های علمی دانشجویی، راه اندازی کرسی‌های نظریه پردازی، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای علمی دانشگاهها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش کرسی‌های زبان فارسی در خارج از کشور، تعامل با پژوهشگاههای علوم انسانی و رتبه بندی دانشگاهها از جمله برنامه‌هایی است که برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

" کامران باقری لنکرانی "وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در کنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانش آموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بیان کرد و افزود:مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی سال گذشته پرشتاب‌ترین رشد علمی را در مقاله‌های علمی دنیا داشتند ضمن آنکه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی نمونه‌ای از موفقیت‌ها در حوزه فناوریهای نوین و پیشرفته است.

وی ایجاد رشته‌های جدید بویژه در حوزه فناوریهای نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.

کد خبر 2257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز