همشهری آنلاین: تلسکوپ سوبارو یکی از کوچکترین سیاره‌های فراخورشیدی که تاکنون مشاهده شده را رصد کرده‌است.

براساس گزارش NBC، سیاره GJ504b چندین برابر بزرگتر از سیاره مشتری‌ است، از این رو شاید بسیار عظیم به نظر بیاید، اما حقیقت این است که این سیاره یکی از کوچکترین سیاره‌های فراخورشیدی است که تاکنون توسط تلسکوپ‌ها رصد شده‌است.

این سیاره گازی چهار برابر بزرگتر از سیاره مشتری است و نسبت به ستاره میزبانش، GJ504 فاصله بسیار زیادی دارد. رصد این سیاره برای تلسکوپ سوباروی ژاپنی‌ها موفقیت بزرگی محسوب می‌شود، تلسکوپی که تصاویر کشف این سیاره را در سال 2011 به ثبت رسانده است.

درحالی که تلسکوپ کپلر دچار نقص فنی شده و یکی از ریزبین‌ترین چشم‌های زمین را به سیاره‌های دورافتاده بسته‌است، تلسکوپ‌های زمینی برای انجام رصد‌های دقیق و کشف سیستم‌های سیاره‌ای بایکدیگر رقابت می‌کنند. ارتقا سیستم این تلسکوپ‌ها می‌تواند ردیابی سیاره‌ها را برای تلسکوپ‌های زمینی راحتتر سازد.

سیاره جدید سیاره‌ای بسیار سرد است زیرا از منطقه قابل سکونت ستاره خود بسیار فاصله دارد. فاصله این سیاره تا ستاره میزبانش به اندازه 44 بار مسافت زمین تا خورشید است، یعنی فاصله این سیاره تا ستاره‌اش بیشتر از فاصله سیاره پلوتو تا خورشید است.

سن این سیستم سیاره‌ای حدودا 160 میلیون سال تخمین زده شده است و از این رو در مقایسه با سیستم سیاره‌ای زمین که عمری در حدود 4.5 میلیارد سال دارد، سیستمی نسبتا جوان به شمار می‌رود. با این‌همه خود سیاره GJ504b سیاره‌های سالخورده بوده و 50 میلیون سال سن دارد. همچنین با داشتن درجه حرارتی درحدود 238 درجه سلسیوس، این سیاره سرد‌تر و آبی‌تر از دیگر سیاره‌هایی است که تاکنون تصویر آنها به ثبت رسیده‌است.

تلسکوپ سوبارو این سیستم سیاره‌ای را حین اجرای برنامه SEEDS که برای تعیین تعداد سیستم‌های ستاره‌ای در جهان هستی درحال اجرا‌است، کشف کرده است. این برنامه سومین سال از پنج سال خود را سپری می‌کند، طی این پنج سال سوبارو باید 500 ستاره را مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر 225637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز