همشهری آنلاین: اتحادیه آفریقا اعلام کرد انتخابات زیمبابوه آزاد و شفاف برگزار شد و این در حالی است که نتایج اولیه از پیروزی رئیس‌جمهور 89 ساله این کشور برای هفتمین بار در انتخابات ریاست جمهوری و حزب متبوع وی در انتخابات پارلمانی حکایت دارد. مقامات رسمی گفتند او دو سوم ارا را به دست آورده است

نتایج اولیه از پیروزی موگابه در انتحابات ریاست جمهوری زیمباوه حکایت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اولوسیگان اوباسانگو، رئیس هیئت ناظران اتحادیه آفریقا روز جمعه اعلام کرد که انتخابات چهارشنبه گذشته در زیمبابوه آزاد، شفاف و معتبر بود.

وی افزود:این رای بر اساس نظارت ناظران اتحادیه آفریقا صادر شده است که به استثنای برخی حوادث که در تغییر نتیجه تاثیری نداشته است تخلف تاثیرگذاری روی نداده است.

از سوی دیگر سخنگوی حزب رئیس جمهور زیمبابوه روز جمعه اعلام کرد: انتظار می رود که رابرت موگابه 75 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داده باشد.

روگاری گامبو، سخنگوی حزب ریاست جمهوری زیمبابوه گفت: پیش بینی می‌شود که موگابه بین 70 تا 75 درصد آرا را کسب کرده باشد و به اعتقاد ما تقریبا دو سوم کرسی ها را نیز در پارلمان تصاحب کردیم.

اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زیمبابوه حاکی از پیشتازی حزب زانو پی اف به رهبری رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور است اما مورگان چانگرای رقیب موگابه این نتایج را رد کرده و آن را «فریبکاری بزرگ» خوانده است.

حزب جنبش تغییر دموکراتیک که مورگان چانگرای ریاست آن را بر عهده دارد، انتخابات را آزاد و عادلانه نمی داند.

این حزب معارض تاکید دارد که با توجه به تخلفاتی که صورت گرفته است، مشروعیت این انتخابات و نتایج آن را زیر سوال رفته است.

صدها پلیس ضد شورش در هراره مستقر شده تا با هر گونه خشونت احتمالی مشابه آنچه در سال 2008 روی داد مقابله کند در عین حال هنوز هیچ گزارشی از هر گونه اقدام اعتراض آمیز گزارش نشده است.

بی بی سی اعلام کرد مقامات رسمی گفته‌اند او دو سوم ارا را در پارلمان به دست آورده است

کد خبر 225559
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز