گروه شهری: پیشرفت 90درصدی ساخت پانورامای دفاع‌مقدس، این اثر فرهنگی را در مراحل نهایی اتمام کار قرار داد.

panorama

بر این اساس خبر رسید که این پانوراما تا پایان شهریور‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.علی‌اصغر مونسان مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با اشاره به وضعیت احداث پانورامای دفاع‌مقدس گفت: هم‌اکنون این پانوراما 90درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با نصب تجهیزات لازم تا پایان شهریور‌ماه به اتمام می‌رسد. وی ادامه داد:

از ویژگی‌های این پانوراما می‌توان به قطر 40متری گنبد آن با بتن مسلح اشاره کرد که 27متر از سطح زمین ارتفاع دارد و با اجرای بخش مفهومی به انعکاس رویدادهای سال‌های دفاع‌مقدس می‌پردازد. وی افزود: این پروژه، بزرگ‌ترین پانوراما در نوع خود و نخستین در خاورمیانه محسوب می‌شود و از نظر حجم، اندازه و تأثیرگذاری منحصربه‌فرد بوده و با توجه به استفاده از فناوری نوین با دیگر پانوراماهای ساخته شده در خاورمیانه قابل مقایسه نیست.

مونسان خاطرنشان کرد: پانورامای دفاع‌مقدس یک اثر هنری خلاقانه است که به موضوع اشغال، دفاع و آزادسازی‌ میهن عزیزمان از چنگال متجاوزان بعثی می‌پردازد؛ این اثر مکمل فضاهای باغ موزه دفاع‌مقدس محسوب شده و عملیات اجرایی آن توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران عنوان کرد: نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، کافی‌شاپ، فضای فروشگاهی، فضای تصاویر دیجیتال، گالری سلاح‌های دوره مقاومت، فضای نمایشگاه حجمی و نقاشی پانوراما بخش‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد. وی در ادامه با بیان اینکه چند سالی است که فضاهای نمایشی ویژه‌ای برای القاء حس حضور به مخاطب در سراسر دنیا ساخته شده است، خاطرنشان کرد: اساس این فضاها قطاعی از نیم‌کره است که روی آن تصاویر با توالی درست و تاریخی نقش می‌بندد و مخاطب در محیط دایره‌های میانی قرار می‌گیرد و با موضوع آشنا می‌شود و جلوه‌های نوری و صوتی نیز به این حس حضور کمک می‌کنند.

مونسان با اشاره به اینکه حماسه 8سال دفاع‌مقدس با نام خرمشهر، مقاومت و آزادی آن پیوند خورده است و خرمشهر فقط یک شهر نیست که مردمانش با دستان خالی 34روز در برابر سربازان تا دندان مسلح بعثی ایستادند، بلکه خاطره‌ای است زنده از استواری، پایداری و استقامت برای دفاع از اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، گفت: در این راستا و به‌منظور ثبت این رشادت‌ها و آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان، زمینی به مساحت 3844مترمربع و زیر بنای8580مترمربع در ضلع جنوب‌شرقی پروژه باغ موزه دفاع‌مقدس به این موضوع اختصاص یافت.

مساحت این اثر هنری بالغ بر 1700مترمربع است و معماری موزه مشتمل بر 3بخش، تالار اصلی پانوراما، گالری و فضای جانبی آن تعریف و ساخته شده است؛ این ساختمان دوطبقه است و ورودی‌های آن براساس طرح‌های مورد استفاده در عملیات مختلف طراحی شده و در مرحله پایانی نیز برگردان نقاشی روی دیواره پانوراما انتقال می‌یابد و با کمک تجهیزات ویژه صوتی و تصویری، تأثیر آن در بخش‌های مورد نظر بیشتر می‌شود.

کد خبر 225436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز