گروه بین‌الملل: مردم زیمبابوه برای برگزیدن نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور به پای صندوق‌های رأی رفتند، اما رابرت موگابه که با 89سال سن پیرترین رهبر این قاره به شمار می‌رود، نشانی از بازنشستگی بروز نداده است.

زیمباوه انتخابات

مورگان تسوانگیرای، نخست‌وزیر و رقیب اصلی وی وعده کرد که او را پس از 33سال، از اریکه قدرت کنار بزند.

به گزارش رویترز، در غیاب نظرسنجی‌های معتبر، پیش‌بینی نتیجه سومین رقابت بین تسوانگیرای که 61ساله است با موگابه 89ساله، دشوار است. هر دو طرف پیش‌بینی کرده‌اند که با اکثریت بالا پیروز می‌شوند.

موگابه از زمان کسب استقلال زیمبابوه از انگلیس در سال 1980ریاست‌جمهوری را د ر اختیار داشته اما در کشوری که سابقه خشونت انتخاباتی دارد، پرسش اصلی این است که آیا بازنده، نتیجه انتخاباتی را که از قبل با مشکلات تدارکاتی و اتهام ارعاب و تقلب روبه‌روست، می‌پذیرد یا خیر. موگابه که اتهام‌های گذشته و حال را درباره تقلب رد می‌کند، می‌گوید که اگر شکست بخورد، آن را می‌پذیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره امکان شکست خودش و حزبش به نام زانو-پی اف در انتخابات پارلمانی گفت: وقتی آدم وارد فرایندی می‌شود و به رقابتی می‌پیوندد که فقط 2نتیجه برد یا باخت دارد، نمی‌تواند هر دو حالت را داشته باشد؛ یا می‌برد یا می‌بازد و اگر ببازد، باید تسلیم شود. اما سخنگوی جنبش تغییر دمکراتیک متعلق به تسوانگیرای گفت فقط زمانی نتیجه انتخابات را می‌پذیرد که آزاد و منصفانه باشد.

پس از شکست موگابه در دور اول انتخابات در سال 2008خشونت‌هایی در کشور رخ داد که در آن حدود 200نفر از هواداران تسوانگیرای کشته شدند. پس از کشته شدن هواداران تسوانگیرای، وی از دور دوم انتخابات انصراف داد. خشونت‌ها تنها زمانی پایان یافت که با پا در میانی آفریقای‌جنوبی، دولتی ائتلافی با حضور احزاب زانو-پی اف و جنبش تغییر دمکراتیک تشکیل شد که در آن موگابه رئیس‌جمهور و تسوانگیرای نخست‌وزیر بودند.

ناظران اروپایی از حضور در کشور منع شدند، اما ناظران اتحادیه آفریقا و جامعه توسعه جنوب آفریقا و نیز برخی سازمان‌های محلی بر نحوه رأی‌گیری نظارت دارند. حدود6.4میلیون نفر که تقریباً نیمی از جمعیت زیمبابوه است، برای رأی‌دادن ثبت‌نام کرده‌اند و انتظار می‌رود میزان مشارکت بالا باشد. دیروز در زیمبابوه تعطیل اعلام شده بود تا مردم بتوانند به‌راحتی در انتخابات شرکت کنند. تسوانگیرای هنگام رأی دادن گفت این احساس وجود دارد که بالاخره زیمبابوه خواهد توانست به حرکت ادامه دهد.

وی از پیروزی حزب خود ابراز اطمینان کرد. علاوه بر موگابه و تسوانگیرای، 3نامزد دیگر هم برای کسب منصب ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند. ولشمن نکوبه، دومیسو دابنگوا و کیسینوتی مونودی موکواژه از دیگر احزاب کشور، نامزد این انتخابات شده‌اند.
هر نامزد باید بیش از 50درصد آرا را به‌دست آورد تا برنده اعلام شود. اگر هیچ نامزدی این میزان آرا را کسب نکند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود که روز بیستم شهریور برگزار می‌شود. این نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه است که براساس قانون اساسی جدید برگزار می‌شود که چند‌ماه پیش در همه‌پرسی تصویب شد. همچنین در انتخابات مجلس، تکلیف 210کرسی تعیین می‌شود که 60کرسی آن برای زنان کنار گذاشته شده است.

کد خبر 225423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز