همشهری آنلاین: در آستانه استقرار دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب به عنوان رییس‌ جمهوری اسلامی ایران جمعی از ایرانیان مقیم مالزی در نامه‌ای به وی مطالبات خود را مطرح کردند.

در بخش‌هایی از این نامه که ایسنا آن را منتشر کرده آمده است:

ایرانیان مقیم مالزی از جمله بزرگترین جامعه ایرانیان خارج از کشور هستند که به گواه آمار همواره مشارکت بالایی در انتخابات ریاست جمهوری داشته‌اند و انتخابات ریاست جمهوری 92 نیز از این قاعده مستثنی نبود.

این جامعه بیش از صدهزار نفری عمدتا تحصیلکرده این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و بسیاری از آن‌ها چشم امید به دولت جدید بسته‌اند تا شاید گره‌ای از مشکلات‌شان باز شود.

جناب آقای روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران شما در حالی تا چند روز دیگر اداره امور اجرایی کشور را در دست خواهید گرفت که بی‌شک با مطالبات بسیار زیادی از سوی اقشار مختلف مردم روبرو هستید و حتما می‌دانید که چه آن‌ها که به شمار رای داده‌اند، چه آن‌ها که به شما رای ‌نداده‌اند و چه آن‌هایی که به دلیل بدبینی و عوامل دیگر در انتخابات شرکت نکرده‌اند، همگی به دولت شما چشم دوخته‌اند تا ببینند که آیا باری از دوش‌شان برداشته خواهد شد یا خیر.

رییس‌جمهور منتخب، ضمن تبریک به جنابعالی به خاطر پیروزی قاطع در انتخابات ریاست جمهوری توجه شما را به گوشه‌ای از مشکلات ایرانیان مقیم مالزی جلب می‌کنیم که به گفته آمار 82.5 درصد آرای آن‌ها متعلق به شما بوده است.

ایرانیان مقیم مالزی که اغلب آن‌ها دانشجو و یا از خانواده دانشجویان هستند با افزایش نرخ ارز زیان بسیار شدیدی را متحمل شده‌اند و تعداد بسیار زیادی از آن‌ها به دلیل عدم توانایی مالی مجبور شده‌اند تا از نیمه‌های راه، تحصیل خود را رها کرده و با مشکلات روحی فراوانی به کشور بازگردند.

علاوه بر این وضعیت کسب و کار ایرانیان نیز با بحران بسیار جدی روبرو شده است و همه روزه شاهد تعطیلی رستوران‌ها، نشریه‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر کسب و کارهایی هستیم که صاحبان آن‌ها با هزار امید و آرزو و با سرمایه‌گذاری‌هایی که بعضا همه دار و ندارشان بود، آن‌ها را راه انداخته بودند.

ده‌ها هزار ایرانی مقیم مالزی امید شنیده شدن صدای‌شان توسط شما و مسوولین از آرزوی خود برای تقویت پول ملی و کاهش قیمت ارزهای خارجی را دارند.

هفت خان رستم برای دریافت ارز دانشجویی نیز با توجه به جمعیت بالای دانشجویان ایرانی مقیم مالزی مشکل مهم دیگری است که به دغدغه همه روزه دانشجویان تبدیل شده است،

به دلیل بروز مشکلات مالی که حتما در جریان آن هستید شرکت هواپیمایی ایرآسیا به عنوان یکی از ارزان‌ترین خطوط هوایی جهان از چند ماه گذشته به این سو پروازهای خود از مالزی به ایران را متوقف کرده و این در حالی است که این خط هوایی با توجه به قیمت‌های بسیار مناسبش گزینه بسیار خوبی برای مسافرت دانشجویان به ایران و از ایران به مالزی بود و این مشکل همزمان شد با افزایش دو برابری قیمت بلیط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و این موضوع نیز بار مالی و روحی سنگینی بر دوش ایرانیان گذاشت.

وضعیت فرهنگی کشور را با گماردن افراد خوش‌فکر و آزاداندیش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز فرهنگی دیگر سامان بدهید. مطمئنا این تقاضای میلیون‌ها ایرانی از شماست.

معتقدیم بهبود روابط با غرب می‌تواند اوضاع اقتصادی را بهتر کند و وضعیت اقتصادی خوب باعث خواهد شد تا مسائل فرهنگی و عمرانی کشور مورد رسیدگی بهتری قرار بگیرد. از شما می‌خواهیم تا تلاشتان را برای آزادی زندانیان سیاسی دریغ نفرمائید.

برای هدایت کشور به سمت مسیری لایق و شایسته، نقاط ضعف‌ و قوت‌ را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن با نهایت صداقت برنامه‌های‌تان را اعلام کنید و زمان‌بندی اجرای آن‌ها را به اطلاع مردم برسانید و از مسوولین بخواهید که اگر در برنامه‌های‌تان به هر دلیلی نتوانستید توفیق یابید از شما علت و دلیل را جویا باشند و خود شما نیز بر این خواسته پافشاری نمایید.

شور و شوق ملت ایران گواه این عطش بینهایت‌شان برای قرار گرفتن در جایگاه واقعی‌شان است. با امید فراوان که این مهم را بتوانید با ایجاد همدلی و هماهنگی بین ارکان مختلف در جامعه ایران عزیزمان، با سربلندی ایران و ایرانی با هر فکر و اندیشه‌ای و اعتقادی به انجام برسانید.

جناب رییس‌جمهور؛

ایرانیان مالزی مشکل مهم دیگری هم دارند و آن هم اعتباری است که دیگر رنگ و بوی خود را از دست داده است. قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیانی که مواد مخدرشان جان مردم را به مخاطره می‌اندازد حالا آبروی ایرانیان را به بازی گرفته است. این در حالی است که به گواه آمار ایرانیان اعتباری غیرقابل انکار به دانشگاه‌های مالزی داده و سهم بالایی در پیشرفت علمی این کشور دارند و این موضوع در سایه قاچاق مواد مخدر هیچ جذابیتی برای رسانه‌های مالزی ندارد.

جناب دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ملت ایران؛

امیدواریم به رغم وجود مشکلات متعدد، با قدرت، تدبیر و عقلانیت و با کلید خود مشکلات همه ایرانیان از جمله ایرانیان مقیم مالزی را کمتر کنید.

 

کد خبر 225343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز