همشهری آنلاین: وزیر نیرو از توقف آزادسازی آب زاینده رود به منظور تأمین مطلوب آب شرب ۴ استان مرکزی کشور خبر داد و گفت:‌ ‌اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند چه بسا اجرای برنامه نوبت‌بندی همین ماه در برخی استانها ضرورت یابد.

مجید نامجو

تسنیم نوشت: مجید نامجو گفت: در تأمین آب استانهای مرکزی کشور رودخانه زاینده رود نقش اساسی دارد به طوری که 4 استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و مرکزی از منابع آبی آن بهره مند می شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه هم آب شرب این استانها و هم بخش کشاورزی آنها به این منبع آبی وابسته است از مدتها قبل برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت منابع آبی زاینده رود انجام گرفت تا تعادلی بین تأمین مطلوب آب بخش کشاورزی و آب شرب در این منطقه صورت بگیرد.

وزیر نیرو از صدور دستور توقف آزادسازی آب زاینده رود برای کشاورزی از 23 تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: این امر به منظور تأمین آب شرب مردم منطقه در روزهای گرم تابستان که با افزایش مصرف و کمبود منابع آبی ناشی از کاهش بارندگی ها روبه رو بوده ایم، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دولت کمیسیونی تشکیل شده تا خسارت های کشاورزان را با توقف آزادسازی آب زاینده رود محاسبه کرده و در خصوص جبران خسارت ها تصمیم گیری کند.

نامجو با بیان اینکه کشور ما یک سوم میانگین جهان بارندگی دارد، اذعان داشت: به طور متوسط در سراسر جهان بارندگی سالانه 750 میلیمتر است در حالی که این رقم در ایران در سالهایی که بارش ها را به طور معمول داشته باشیم تنها 250 میلیمتر است که این مسئله ضرورت حفاظت از منابع آبی کشور و بهینه سازی مصرف آب را نشان می دهد.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: تاکنون برنامه ای برای سهمیه بندی آب در استانهای مرکزی اجرایی نشده است و ما تلاش می کنیم در تابستان سال جاری با اتخاذ راهکارهای مختلف و راهبری مدیریت بحران در منابع آبی این 4 استان مرکزی کشور، تأمین آب شرب مردم بدون اعمال نوبت بندی به طور مطلوب انجام گیرد اما این تأمین مطلوب آب شرب بسیار متأثر از میزان مصرف مردم خواهد بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ‌اگر مردم نسبت به مصرف آب دقت لازم را در مدیریت مصرف به خرج ندهند چه بسا در ادامه همین ماه، اجرای برنامه نوبت بندی آب در برخی استانها ضرورت یابد.

کد خبر 225312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز