همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: آیا فکر می‌کنید منصفانه است که کادر من با آن همه تعهد شغلش را از دست بدهد و افرادی که به تیم ملی پشت کرده‌اند، درآمد خوبی داشته باشند.

کارلوس کی‌روش

به گزارش فارس، کارلوس کی‌روش در جلسه امروز کنفرانس مطبوعاتی خود، گفت: دلیل اصلی جلسه امروز مبنی بر برنامه‌های تیم ملی است و می‌خواهیم نقطه نظراتمان را در مورد راه‌های آماده سازی بیان کنیم.

وی افزود: قبل از اینکه فصل قبل به پایان برسد اردیبهشت‌ماه برنامه‌هایمان را به سازمان لیگ دادیم تا برای فصل جالی برنامه مناسبی داشته باشیم. یکی از نقاط اصلی و مهم این برنامه این بود که لیگی را 21 تیر آغاز کنیم تا زمان مناسبی برای آماده‌سازی داشته باشیم. بزرگترین مشکل آنجا آغاز شد که 21 تیر لیگ شروع نشد و متأسفانه طبق برنامه که امروز از سازمان لیگ در دست داریم شرایط بسیار نابسامان و بد است.

سرمربی تیم ملی خاطرنشان کرد: اگر طبق این برنامه جلو برویم استقلال در سه ماه اول سال 4 بازی خود را به خاطر بازی‌های آسیایی برگزار نمی‌کند. می‌خواهم در این مورد کلمه درستی انتخاب کنم و آن این است که این تصمیم بسیار نامسئولانه است. این چیزی نبود که قولش را به ما دادند و این مسئله‌ای نیست که هواداران ایرانی استحقاقش را داشته باشند. فقط دو مثال برایتان زدم که بگویم چه مشکلاتی گریبان تیم ملی را گرفته است.

کی‌روش با اشاره به لغو اردوی پرتغال تأکید کرد: متأسفانه می‌خواستیم در پرتغال اردو بزنیم که به دلیل کمبود منابع مالی این مسئله لغو شد. از این اتفاق بسیار ناراحت هستم و اعتقاد دارم دغدغه هواداران ایرانی نیز هست. پس از جانب تیم ملی و شخص خودم اعلام می‌کنم وقتی برنده می‌شویم خیلی‌ها برای انداختن عکس یادگاری جلو می‌آیند اما برنامه‌ها و توقعات ما را برآورده نمی‌کنند. من و دستیارانم وقتی به کشورمان رفتیم بدون داشتن اسکناس و پولی فقط عکس یادگاری در جیب داشتیم. هیچ جای دنیا عکس یادگاری را جای پول قبول نمی‌کنند.

وی افزود: امروز می‌خواهم بار دیگر نظراتم را در مورد آماده‌سازی تیم ملی با رسانه‌ها و هواداران مطرح کنم. امیدوارم حمایت مناسبی از جانب لیگ داشته باشیم چرا که این تقویم و برنامه‌ریزی مناسب نیست. وقتی 4 راند مختلف بازی‌های آسیایی در روز لیگ انجام می‌شود چه انتظاری می‌توان داشت.

کی‌روش در ادامه گفت: برای شما سه مثال زدم. لیگ امسال 21 تیر شروع نشد، برنامه سالیانه بسیار نامناسب است و اولین اردوی ما به خاطر مشکلات مالی لغو شد اما از آنجا که ایمان دارم هواداران ایرانی استحقاق بسیار بیشتری دارند و به خاطر اینکه اعتقاد دارم هواداران توقعشان از تیم ملی بسیار بالا است راهم را در این مسیر با قدرت ادامه می‌دهم و مسئولیتم را می‌پذیرم. در نظر بگیرید وقتی که از ایران برای کار خارج می‌شوم بدون دریافت هیچ پولی ماه‌ها به وظیفه‌ام عمل کردم مثل خیلی‌ها نیستم که در زمان جنگ عقب بروم و جلو نیایم و زمان مبارزه به عنوان رهبر همیشه جلوی صف مقابل مبارزه‌کنندگان ایستاده‌ام به خاطر اینکه به کارم ایمان دارم و به همین دلیل برنامه‌ام را ارائه می‌کنم.

کی‌روش در ادامه نشست خبری تأکید کرد: اگر بخواهیم تیم را برای جام جهانی آماده کنیم باید یکی از این چند راه را که می‌گوم انجام دهیم چون ما به هدفی که داشتیم رسیدیم و مأموریتمان را هم خوب انجام دادیم. حالا که تیم ملی به جام جهانی رفته همه باید یک هدف داته باشیم و آن این است که به مرحله دوم صعود کنیم. هدف من این است که تیم ملی برای اولین بار در جام جهانی راهی مرحله دوم شود.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از این همه نابسامانی و برنامه‌های بی‌نظم خلاص شویم باید طبق چهار برنامه پیش رو جلو برویم که این مسئله یک وفاق ملی می‌خواهد. متأسفانه لیگ امسال از بیست و یک تیر شروع نشد ولی حالا که این اتفاق نیفتاده قبل از 22 فروردین 93 تمام شود. پیشنهاد دوم من این است که مسابقات جام حذفی بعد از اتمام لیگ صورت بگیرد. سومین پیشنهاد این است که تمامی اهالی فوتبال ایران باید به توافق برسند که بازیکنان منتخب پس از روز 22 فروردین در خدمت تیم ملی باشند و اگر لازم باشد باز هم این موضوع را تکرار خواهم کرد. نکته چهارم این است که تمامی بازیکنان دعوت شده باید تحت نظارت کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال باشند چون فوتبال ایران دیگر نمی‌تواند با این مسائل کنار بیاید که بازیکنانی مثل جباری، پولادی و حیدری را از دست بدهد. آن هم به خاطر عدم رسیدگی‌های پزشکی.

سرمربی تیم ملی فوتبال در ادامه صحبت‌هایش گفت: با پیشنهادی که دادم سازمان لیگ 223 روز برای برپایی لیگ فرصت داشت و در برنامه پیشنهادی خود سه مرحله آماده‌سازی را در نظر گرفتم. برنامه آماده‌سازی اول به صورت بلندمدت است که از حالا تا 22 فروردین 93 ادامه دارد. برنامه آماده‌سازی دوم میان‌مدت نام دارد که از 11 آوریل تا اول ژوئن سال دیگر ادامه خواهد داشت و برنامه سوم که آخرین برنامه‌ریزی است، به هنگام اعزام تیم ملی به کشور برزیل خواهد بود. این سه برنامه حداقل‌هایی است که باید انجام دهیم تا به هدفمان در برزیل برسیم.

کی‌روش در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود شما از باشگاه‌ها خواستید که ملی‌پوشان 13 روز استراحت کنند ولی این اتفاق نیافتاد گفت: این هم یک مثال دیگر از عدم همکاری و درک صحیح است. درخواست من بر پایه علم پزشکی بود ضمن آنکه مسائل تاکتیکی و مصالح بازیکنان هم در آن دخیل بود. من بیشتر از 33 سال است که حضور در فوتبال را دارم و می‌دانم که یک بازیکن نیاز به 15 روز استراحت دارد تا ریکاوری خوبی برای فصل آینده انجام دهد. به خصوص فصل بعدی که قرار است توأم با جام جهانی باشد. اگر بازیکن استراحت نداشته باشد از لحاظ پزشکی در خطر قرار می‌گیرد. البته من شنیده‌ام که بعضی از دوستان به عکس این موضوع اشاره کرده‌اند و صحبت‌های من را قبول نکرده‌اند اما این عده یا دروغ می‌گویند یا از فوتبال آگاهی ندارند.

کی‌روش در پاسخ به این سؤال که آیا منظور شما این است که آیا باشگاه‌هایی مثل استقلال و تیم‌های دیگر حاضر در لیگ قهرمانان نمی‌توانند از ملی‌پوشان خود بعد از 23 فروردین 93 استفاده کنند، گفت: منظور من دقیقاً همینطور است. باشگاه‌ها دو هفته در لیگ قهرمانان آسیا و در کل جام حذفی نمی‌توانند از ملی‌پوشانشان استفاده کنند و این برنامه پیشنهادی من است. در حال حاضر ژاپن، کره جنوبی و آسیاسی جنوبی تمامی بازیکنان تیم ملی خود را در اختیار دارند چون وقتی بحث منافع ملی در پیش است این موضوع را می‌پذیرند. راستی باید به موضوع دیگری هم اشاره کنم.

سرمربی تیم ملی فوتبال در این لحظه با کمال تعجب از خبرنگاران خواست تا به چشم‌های او زل بزنند. کی‌روش گفت: شما چند بار در مطالب‌هایتان نوشتید که من از بازیکنان جوان‌تر در تیم ملی استفاده کنم؟ مگر شما از من نخواستید که به جوان‌ها فرصت بدهم؟ حالا چرا شما همین مطالب را در مورد باشگاه‌ها نمی‌نویسید؟ چرا از باشگاه‌ها نمی‌خواهید که به بازیکنان جوان‌تر میدان بدهند؟ چرا از آنها نمی‌خواهید که در مسابقات جام حذفی و لیگ قهرمانان از جوان‌هایشان استفاده کنند. چرا پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی به بازیکنان جوان فرصت نمی‌دهند؟ هیچ ایرادی نمی‌بینم که یک یا دو بازی از لیگ قهرمانان را با بازیکنان جوان بازی کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد به نفع فوتبال کشور خواهد بود.

کی‌روش در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به این سوال که آیا قول‌های دولت محمود احمدی نژاد انجام شد و اینکه چه توقعی از دولت حسن روحانی دارد گفت: نظرات من بنا بر واقعیت است. توقع بالا است چرا که آرزو و هدف بالایی داریم. مطلبی که اشاره می‌کنم این است که ما منابع کافی و لازم را برای آماده‌سازی نداریم. طی سالهای گذشته صدها تیم به خارج اعزام شدند و هزاران بازیکن به تورنمنت‌ها و کشورهای مختلف رفتند. ما هدفمان که رسیدن به جام جهانی بود رسیدیم. فوتبال ساحلی، فوتسال جهان و غیره موفق شدند. این مطلب را دیروز شنیدم اردوی تیم ملی زیر 17 سال به آلمان لغو شده که از این موضوع ناراحت هستم و از این مسئله ناامید شدم. شما من را می‌شناسید و می‌دانید مربی‌ای نیستم که پشت پرده بروم و در پشت میز قایم شوم.

وی افزود: زمانی که لازم بوده در مقابل شخص به عنوان رهبر مبارزه کردم. تنها مطلبی که می‌توانم بگویم این است که بازیکنان و فوتبال ملی ایران استحقاق حمایت دارد. شما به نتایج فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتسال بانوان و تیم ملی ایران نگاه کنید. شاید تاکنون سه هزار بازیکن اعزام و به کشورهای دیگر سفر کرده باشند. بالغ بر 60 تیم داخل کشور آمده‌اند و تا جایی که من می‌دانم این است که اعضای کادر من که اکنون سمت راست و چپم هستند ماه‌هاست که برخی‌شان حقوق نگرفته‌اند اما به کار خود ادامه داده‌اند. در کنار این افرادی را می‌شناسم که به تیم ملی پشت کرده‌اند و آن را بایکوت کرده‌اند و درآمد‌های خوبی از فوتبال دارند و لذت می‌برند.

سرمربی تیم ملی در مورد اینکه چه جایگزینی برای اردوی پرتغال در نظر گرفته است خاطرنشان کرد: فوتبال مثل دریا و اقیانوس است. وقتی موجی می‌آید اگر روی آن سوار نشوی دیگر آن را از دست خواهید داد. موضوعی در زندگی وجود دارد که نه می‌توانید آن را بخرید و نه می‌شود آن را ساخت. این موضوع زمان است. اگر زمان از دست برود دیگر بازنخواهد گشت. امیدوارم شخصی که این نابسامانی را به وجود آورد از این فرصت استفاده کند تا چند بازی در لیگ انجام دهد البته اگر اکنون خواب نباشد.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که شایعه شده او دوست ندارد با تیم‌های بزرگ فوتبال دیدار دوستانه انجام دهد عنوان کرد: می‌دانم منشاء این شایعات از کجاست و می‌توانم خیلی سریع با شخصی که این شایعات را به دست شما رسانده رو در رو صحبت کنم. هدف من این است که همیشه با تیم‌های مناسب بازی کنیم و این مطلب را به گوش آن شخص برسانیم. بالاخره یک شایعه باید از جایی به وجود آید. خوشحالم این سوال پرسیده شد.

وی افزود: باید با تیمی بازی کنیم که به دردمان بخورد و فرصتی برای پیشرفت ایجاد شود. برخی دوست دارند با برزیل بازی کنند. می‌دانید چرا چون در پایان آن مسابقه پول زیادی به دست می‌آورند و برعکس آن این است که دغدغه‌های ما بیشتر می‌شود. در حال حاضر زمان بازی با برزیل نیست چون چیزی عاید ما نمی‌شود و تنها دستاوردش پولی است که نصیب آن باشگاه‌ها می‌شود که شایعات را به وجود می‌آورند.

کی‌روش در مورد اینکه این افرادی که از آنها نام می‌برد آیا مجهول هستند یا واقعی اظهار داشت: افراد زیادی نیستند. خیلی شفاف می‌گویم (کی‌روش در این لحظه برنامه سازمان لیگ را نشان داد) من نمی‌دانم چه کسی این برنامه را تنظیم کرده و نمی‌دانم چه کسی این شایعات را به وجود آورده و آقای شایعه کیست. افرادی که به تیم ملی پشت کرده‌اند چنین کاری می‌کنند و دیگر نیازی نیست که نامی از آنها ببرم.

وی در پاسخ به این سوال که مهدی تاج این برنامه را ریخته و آیا منظورش به او است خاطرنشان کرد: واقعا؟ من امروز این برنامه را دریافت کرده‌ام باید از تاج بپرسید چه کسی برنامه را ریخته است. رئیس سازمان لیگ نیستم و نمی‌دانم چه کسی برنامه را تهیه کرده. تنها مطلبی که می‌دانم این است که سه جلسه مفصل با تاج داشتم و مطمئنم این برنامه صحیح نیست. آیا درست است که چهار هفته از لیگ نزدیک با چهار بازی آسیایی برگزار شود؟ این تنها مطلبی است که می‌توانم بیان کنم.

کی‌روش در مورد اینکه در جام جهانی با تیم‌های آفریقایی، اروپایی و آمریکایی روبرو می‌شود و چه برنامه‌ای برای مدل‌سازی دارد گفت: برنامه‌ها موجود است و آن را تحویل دادم. اگر بخواهیم برنامه‌ها به واقعیت تبدیل شود باید آستین بالا بزنیم و کارمان را شروع کنیم مثلا در اردویی که از دست دادیم می‌توانستیم یک بازی با غنا انجام دهیم و فرصت مسابقه با گابن را از دست دادیم. باید کارمان را با برنامه پیش ببریم و آستین بالا بزنیم.

کی‌روش در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود شما قبل از صعود به جام جهانی گفته بودید که از داخل فدراسیون اشخاصی هستند که با قطری‌ها کار می‌کنند و حالا بعد از صعود نمی‌خواهید این موضوع را شفاف به مردم اعلام کنید، گفت: من هرگز این مسئله را مطرح نکرده‌ام، برخی از رسانه‌ها مطرح کردند که من با قطری‌ها کار می‌کنم ولی پاسخ من به این صحبت‌ها این بود که روزی متوجه می‌شوید که چه کسانی با قطری‌ها کار می‌کنند. برخی‌ها به من تهمت زدند که بازی‌ها را به قطر می‌فروشم اما گذشت زمان نشان داد که این درست نبود و ثابت کردم که با قطری‌ها همکاری نمی‌کردم.

کی‌روش در خصوص شایعاتی که پیرامون تغییرات در کادر فنی تیم ملی به گوش می‌رسد، گفت: من هم از این موضوع ناراحتم و نمی‌دانم این گمانه‌زنی‌ها از کجا نشأت می‌گیرد اما بیان کردن چنین صحبت‌هایی منصفانه نیست و جا دارد که همینجا از کادر فنی تیم ملی دفاع کنم چون دستیارانم که اینجا نشسته‌اند در بعضی مواقع نزدیک به 8 ماه هیچ پولی نگرفته‌اند و به تیم ملی پشت نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: آیا فکر می‌کنید منصفانه است که کادر من با آن همه تعهد شغلش را از دست بدهد و افرادی که به تیم ملی پشت کرده‌اند درآمد خوبی داشته باشند. اگر مصداقی دارد از شخص من شروع کنید و به این خاطر که من اجازه نمی‌دهم قبل از آنکه خودم بروم کادر من را عوض کنند. مخصوصاً افرادی که به تیم ملی پشت کرده‌اند و از پول‌های کلانی که در فوتبال ایران پرداخت می‌شود لذت می‌برند.

کد خبر 224798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز