گروه ادب و هنر: در شب پانزدهم‌ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی علیه السلام، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر کشور شامل استادان زبان و ادب فارسی و شعرای پیشکسوت و شاعران جوان از شهرهای مختلف و همچنین از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و هندوستان در حسینیه امام‌خمینی(ره) میزبان رهبر انقلاب بودند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران

 این دیدار را بدون شک باید مهم‌ترین رویداد عرصه فرهنگ و ادب در هفته گذشته دانست. شاعران معتقدند این جلسات از جهات مختلف در فضای ادبی کشور ارزشمند و تأثیر‌گذار است و تأثیر زیادی در فضای ادبیات و افکار شاعران کشور دارد و بازخوردی که در رسانه‌ها ایجاد می‌کند مردم را بیشتر به شعر نزدیک می‌کند. جواد محقق می‌گوید: وظیفه شاعران پرداختن به موضوعاتی است که مورد تأکید رهبری در شعر است، اما دیده شدن آن بیشتر به رسانه‌های ارتباط جمعی مربوط می‌شود.

جواد محقق شاعر در رابطه با موضوعات مطرح‌شده از سوی رهبر انقلاب در دیدار اخیر با شاعران گفت: شعر مثل زندگی موضوعات مختلفی دارد و شاعر هم به‌عنوان یک انسان در برابر حوادث جاری جامعه‌اش مسئول است؛ به همین دلیل بخشی از شعر معاصر جهان همواره شعر مقاومت بوده است و همیشه در همه کشورهایی که با استبداد داخلی یا هجوم خارجی درگیر بوده‌اند و یا توسط دشمن خارجی به اشغال درآمده‌اند، وجود داشته است. او با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر، بخش‌های قابل‌توجهی از شعر مقاومت دنیا به زبان‌های مختلف ازجمله زبان فارسی ترجمه شده است به ایسنا گفت: بعد از انقلاب نیز که کشور ما درگیر جنگ تحمیلی شد و بعد از آن 8سال که ما درگیر یک جنگ نرم شدیم، طبیعی است که شعر مقاومت یکی از شاخصه‌های شعر ملی ما باشد، به‌خصوص اینکه با بیداری اسلامی در منطقه نیز دامنه این شعرها گسترش داشته است. این شاعر همچنین افزود: ضلع دیگری که ایشان در سخنان‌شان به آن اشاره کردند، مسئله حکمت در ادبیات فارسی بود که در طول تاریخ از سوی شاعران مطرح شده است، اما به‌نظر می‌رسد در دهه‌های اخیر این موضوع به دلایل مختلف کمرنگ‌تر از گذشته شده، که یک دلیل آن شاید این باشد که برخلاف گذشتگان ما که شاعران بزرگ ما، حکیمان بزرگ روزگار خود نیز بودند، شاعران امروز از نظر حکمت در مراتبی از آن دست نیستند، در نتیجه فقدان این بخش محسوس‌تر است. توصیه ایشان نیز به ضرورت پروراندن چنین بخشی در بین شاعران بود.

از سوی دیگر مصطفی محدثی خراسانی شاعر نیز با بیان اینکه دیدار مقام معظم رهبری با شاعران، جلسه ارزشمند و راهگشایی بود که می‌تواند فصل جدیدی برای تغییر نگاه شاعران و نقد شعر باشد، می‌گوید: از محتوای سخنان ایشان می‌توان اینگونه استنباط کرد که شاعران نقش بزرگ‌تری در زندگی بشر و ترسیم افق فراروی بشریت دارند. جریان انقلاب اسلامی نقش مؤثری در میان کشورهای اسلامی و جهان دارد و این موضوع باعث می‌شود تا مجموعه‌های معرفت ساز و فرهنگساز نقش مؤثرتری در این زمینه ایفا کنند. از این میان شعر نیز به‌عنوان زبان صدور پیام معرفت انقلاب باید به وظیفه خود بیش از پیش عمل کند. این شاعر همچنین عنوان کرد: موضوع دیگری که من فکر می‌کنم برای اولین‌بار مطرح شد و نه منتقدی پیش از این به آن اشاره کرده بود و نه پیش از این بحثی در این‌باره طرح شده بود، این بود که به حکمت و مسائل اساسی انسان و هستی در شعر کودک توجه شود. این تذکر بجایی بود که می‌تواند سرفصلی باشد برای تغییر رویکرد شعر کودک.

اما رضا اسماعیلی دیگر شاعر کشورمان در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان به توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در شعر جامه عمل پوشاند، گفت: برای اینکه صحبت‌های ایشان تحقق عینی بیابد، ما نباید جزیره‌‌ای عمل کنیم. تا زمانی که ما شاعران در جمع خودمان شعر می‌گوییم، اتفاق جدیدی نمی‌افتد. اگر قرار است ما به مسائل جهان عکس‌العمل نشان دهیم، نیازمند تعامل سازنده با شاعران جهان هستیم و نخستین راهکار این است که مسئولان فرهنگی بسترهایی را ایجاد کنند که شاعران ما با شاعران کشورهای دیگر خصوصا کشورهای جهان اسلام حشر و نشر داشته باشند و از این راه تجربیات خود را منتقل کنند. حاصل این تعامل می‌تواند باروری شعر مقاومت و بیداری اسلامی باشد. او افزود: راه دیگر ترجمه اشعار است. همانطور که ما شعر شاعران بیداری اسلامی را می‌خوانیم، باید شعر ما هم به انگلیسی، عربی و دیگر زبان‌ها ترجمه شود تا ما در یک دادوستد ادبی قرار بگیریم و نقاط مثبت و منفی خود را دریابیم و درصدد اصلاح نارسایی‌ها باشیم.

همچنین سعید بیابانکی شاعر و طنز‌پرداز معتقد است: به‌نظر من در طول سال‌های پس از انقلاب و در بین ارکان هفت‌گانه هنر، موضوع ایستادگی در مقابل سلطه‌ جهانی همیشه در بین شاعران مطرح بوده و شاعران در این زمینه همواره پیشقدم بوده‌اند. آنها با کلام و شعر خود همواره بر این موضوع تأکید کرده‌اند. البته این موضوع مختص شاعران انقلاب است که همواره یک نوع صدا و حنجره‌ آزادی‌خواهی بوده‌اند، درصورتی که بخشی از شاعران کشور به این موضوعات توجه نداشته‌اند و بیشتر به دغدغه‌های شخصی و دلتنگی‌های‌شان پرداخته‌اند. به گفته این شاعر، شعر تنها بیان دلتنگی‌ها نیست بلکه باید بلندگوی آزادی‌خواهی باشد، کما‌اینکه روح ادبیات هم همین است و همواره اعتراض در آن وجود دارد و این اعتراض همواره در شعر شاعران انقلاب وجود داشته است.

علاوه‌ بر این‌حسین ‌اسرافیلی از شاعران پیشکسوت کشورمان، در تبیین سخنان رهبر انقلاب درباره لزوم گنجاندن معارف اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اندیشه حکیمانه و مسائل لازم برای آموختن به انسان‌ها در اشعار گفت: شعر زمانی ارزشمند است که هویت ملی، بومی و دینی خود را داشته باشد و این هویت دینی و ملی از تفکر دینی و ملی و هویت ما که با انقلاب اسلامی گره خورده، نشات می‌گیرد و چنین شعری تفکر انقلابی و آرمان‌های انقلاب و اهداف امام (ره) را در بطن خود دارد. اسرافیلی همچنین درباره جلسه دیدار با رهبر انقلاب گفت: جلسه خوبی بود و شعرهای خوبی خوانده شد، اما دوستانی که به شعرخوانی می‌پردازند خود را متعهد می‌دانند که صرفا شعرهای انقلابی یا مذهبی بخوانند درصورتی که خود ایشان هم در جلسات تأکید می‌کنند که شعر عاشقانه خوانده شود و در این جلسه‌ها همه نوع سلیقه و تفکری عرضه شود و ایشان بدانند چه نوع تفکر و مضامینی در شعر شاعران امروز وجود دارد.

از سوی دیگر میلاد عرفان‌پور شاعر جوان کشورمان نیز می‌گوید: ویژگی منحصر به فرد جلسه امسال دیده‌شدن چهره‌های نو اما پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی بود. این شاعر جوان همچنین در تبیین و تشریح سخنان رهبر انقلاب، اظهار داشت: مسئله‌ای که همیشه در برایند صحبت‌های انقلاب در دیدار با شاعران وجود داشته این است که شعر باید در همه ساحت‌های زندگی جاری و در همه لحظات زندگی شاعر جریان داشته باشد. یعنی اگر شاعری به موضوعی خاص محدود شد، شخصیت شعری او کامل نیست. به گفته عرفان پور چون شاعر از نخبگان جامعه است و نخبگان مسئولیت بیشتری دارند باید این مسئولیت مهم را جدی بگیرد و در عرصه‌های مختلف در دفاع از دین و انقلاب اسلامی و ایستادگی در برابر دشمن اسلامی وارد شود.

کد خبر 224711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز