گروه شهری: چهارشنبه شب گذشته همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) مراسمی درحسینیه امام خمینی (ره) جماران برگزار شد که طی آن طرح ساماندهی و بهسازی محله تاریخی، فرهنگی و طبیعی جماران (خورشید سرای جماران) با حضور تنی چند از اعضای خانواده حضرت امام (ره)، مسئولان شهرداری تهران و ساکنان محله جماران به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی، آیت الله موسوی بجنوردی، آیت‌الله جمارانی، محمد رضا عارف، محمدباقر قالیباف و تعدادی از اعضای شورای شهر فعلی تهران برگزار شد ابتدا آیت‌الله موسوی بجنوردی طی سخنانی اظهار داشت: بحق، آقای قالیباف در مدتی که شهردار تهران است خدمات بسیار بزرگی به تهران کرده است که هیچ‌گاه فراموش‌شدنی نیست.

وی افزود: آقای قالیباف هم در جبهه و جنگ و انقلاب خدمات بسیاری ارائه کرد و هم مدیریت بی‌نظیر ایشان به‌عنوان شهردار تهران منجر به آبادانی پایتخت جمهوری اسلامی ایران شده است و از این حیث نیز حق بزرگی به گردن همه ما دارد. آیت‌الله موسوی بجنوردی ملت ایران را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای قالیباف در این دوره کاندیدای ریاست‌جمهوری شد و گرچه بحق لیاقت این پست را داشت اما درهرحال رأی نیاورد اما از شخصیت ایشان هیچ کاسته نمی‌شود و نزد همه ما محترم است و ملت شریف ایران نیز هیچ‌وقت خدمات ایشان را فراموش نخواهد کرد.

آیت‌الله موسوی بجنوردی در ادامه سخنانش به مناسبت افتتاح طرح ساماندهی و بهسازی محله تاریخی جماران در حسینیه امام خمینی (ره)، اظهار امیدواری کرد در آینده همچنان مدیریت قالیباف بر شهر تهران و خدمات بزرگ ایشان به پایتخت کشور ادامه یابد. آیت‌الله بجنوردی همچنین از اقدامات شهرداری تهران در مورد محله جماران قدردانی کرد وگفت: 10 سال امام (ره) از همین جا جهان اسلام را بیدار کرد و این بیداری اسلامی کنونی نیز مرهون روشنگری ایشان است و من امیدوارم که خط امام، تفکر امام و اندیشه امام همیشه در جهان اسلامی زنده بماند.

یکی دیگر از سخنرانان مراسم طرح ساماندهی محله جماران حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، نوه امام (ره) بود. وی ضمن قدردانی از زحمات شهرداری تهران که با دلسوزی و عنایت خاص طرح خورشید جماران را به شکل بسیار ارزشمندی مدیریت کردند، گفت: هدف ما از گردهمایی امروز تشکر از همه کسانی است که در این طرح زحمت کشیدند ازجمله اعضای شورای شهر که این طرح را در کنار کمیته‌های مختلفی که به همین مناسبت در شهرداری تهران تشکیل شده بود تعقیب و پیگیری کردند. حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نیز از قالیباف به‌عنوان شهردار خدوم و موفق و خستگی ناپذیر نام برد که زحمات مهمی برای شهر تهران کشید.


محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز به‌عنوان دیگر سخنران مراسم افتتاح طرح خورشید سرای جماران ضمن اشاره به ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) گفت: توقع امام مجتبی از شیعیان خودش این است که در زندگی خدامحوری داشته باشند زیرا خدا ما را کفایت می‌کند ونیازی نیست تا دستمان را نزد کس دیگری دراز کنیم. وی در این‌باره به ذکر یادی از امام (ره) پرداخت وگفت: همه می‌دانیم حضرت امام چقدر به مردم ارادت داشت و چقدر معتقد به این بود که مردم در متن تصمیم‌گیری‌های جامعه دخالت داشته باشند اما از همین امام آموختیم که اگر مردم خواسته‌ای غیراز رضایت و حکم خدا داشتند در مقابل این خواسته باید بایستیم پس از این امر نتیجه می‌گیریم که خدا انسان را کفایت می‌کند و اگر خدایی حرکت نکنیم او ما را به حال خود واگذار خواهد کرد.

از نظر قالیباف اگر امروز توجه ویژه‌ای به جماران می‌کنیم که البته معتقدم بازهم در‌خور این محله و مردم آن نیست، از این جهت است که جماران یاد آور همه خوبی‌ها، ارزش‌ها، رشادت ها، صداقت‌ها و اخلاص‌هاست. وی ادامه داد: اگر امروز انقلاب اسلامی به دوران سرد و یخ زده دین در این عصر پایان داد و نور شعور و شعف را گرمی بخشید از همین جماران بود. به گفته شهردار تهران، جماران مترادف با انقلاب عظیم اسلامی است که ما را از ظلمات به سمت نور هدایت کرد و جزئی از هویت ملی و دینی ما و بخشی جدا نشدنی از یاد و خاطره این ملت برای همیشه تاریخ است.

قالیباف گفت: بدون شک وقتی بیداری اسلامی در جوامع اسلامی را می‌بینیم، وقتی عزت مسلمین را در دنیا می‌بینیم، وقتی احیای مجدد اسلامی را می‌بینیم این متعلق به فرهنگ جماران و امام راحل است که تاریخ را تغییر داد و دین را از حاشیه به متن زندگی مردم وارد کرد. شهردار تهران در بخش پایانی سخنرانی خود بازهم از امام (ره) سخن گفت و اظهارداشت: ما از امام در اوج قدرتش احترام به حقوق مردم، ارزش شهروند مداری و به‌ویژه توجه به اقشارمستضعف و کوخ‌نشین را آموختیم. به برکت امام ما استقلال، خود باوری و اعتماد به نفس را یاد گرفتیم لذا در حوزه حفظ کالبد جماران و توجه به این فرهنگ درکشور و سطح جهان هرچه هم برای محله جماران کرده باشیم حداقل وظیفه خود را نیز انجام نداده ایم.

کد خبر 224685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز