انیمیشن> صادق مشکینی: در این سال‌ها که بیش‌تر شرکت‌های انیمیشن‌سازی به دنبال ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی برای جذب مخاطب‌هایشان هستند، یک شخصیت انیمیشن دوبعدی، با یک جفت چشم گرد، یک لبخند و دو دندان خرگوشی، خودش را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشن معرفی می‌کند.

محبوب‌ترین اسفنج دنیا

اما «باب اسفنجی شلوار مکعبی»، از کجا آمده است؟

«استیفن هیلن‌برگ»، طراح، نویسنده، انیمیشن‌ساز و مدیر تولید مجموعه‌ی «باب اسفنجی شلوار مکعبی»، در اصل یک زیست‌شناس دریایی است! او بعد از ساخت مجموعه‌ی انیمیشن «زندگی مدرن روکو»، طرح ساخت این انیمیشن را در سال 1993 میلادی به شرکت «نیکِلودیون» داد.

در مرحله‌ی پیش‌تولید این انیمیشن که تا سال 1999 طول کشید، ابتدا به پیشنهاد «باب بوردن»، طراح انیمیشن و کمیک‌استریپ، نام «اسپانج‌بوی» یا «پسر اسفنجی» برای این انیمیشن انتخاب شد؛ شخصیتی به شکل اسفنج، با یک کلاه قرمز و یک لباس رسمی که در ادامه با پیشنهاد هلین‌برگ، این شخصیت به «باب اسفنجی» تغییر کرد.

اولین قسمت این مجموعه با نام «درخواست کمک» در بهار سال 1999 روی آنتن رفت و از همان ابتدای کار، جای خودش را بین مخاطبانش باز کرد و فصل‌های بعدی این مجموعه، یکی پس از دیگری ساخته شد و نشان داد می‌شود با ساخت یک انیمیشن کم‌هزینه هم، مخاطبان کودک، نوجوان و حتی بزرگسال را جذب کرد.

سال 2004، پس از پخش سه فصل از این مجموعه، اولین انیمیشن بلند باب اسفنجی با نام «باب اسفنجی شلوار مکعبی» با بودجه‌‌ای کم (30 میلیون دلار) ساخته شد و توانست با نمایش در سینماهای آمریکا، به فروش 85 میلیون دلاری برسد. این آمار نشان داد، ساخت انیمیشنی با هزینه‌ی پایین (برعکس انیمیشن‌های سه‌بعدی که بین80 تا 100 میلیون دلار هزینه داشتند) و جذب مخاطب، هنوز هم امکان‌پذیر است و ثابت کرد باب اسفنجی به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای انیمیشن تبدیل شده است.

با بالا رفتن مخاطب باب اسفنجی، از سال 2005، فصل‌های بعدی این انیمیشن ساخته شد و تا امروز 204 قسمت از این مجموعه در 9 فصل به نمایش در‌آمده و هم‌چنان ساخت آن ادامه دارد.

اما مگر باب اسفنجی چیست؟ انیمیشنی دوبعدی و کم‌خرج، که شخصیت‌ها و منطق داستانی بسیار ساده‌ای دارد. «باب اسفنجی» یک اسفنج زرد مکعبی است و با این‌که به ظاهر هنوز بچه‌ است، اما در خانه‌ی آناناسی‌اش به تنهایی زندگی می‌کند و مثل یک کارمند وظیفه‌شناس، هرروز در رستوران «کراستی کراب»، پیش آقای خرچنگ کار می‌کند و همبرگر خرچنگی درست می‌کند. او هرروز قبل از کار در کلاس آموزش رانندگی «خانم پاف» شرکت می‌کند و عاشق شکار «عروس دریایی» است!

«پاتریک» یک ستاره‌ی دریایی کندذهن است که همسن باب است، اما هیچ‌وقت کار نمی‌کند و زیر یک سنگ زندگی می‌کند.

«گَری»، حلزون دست‌آموز باب است و شبیه سگ‌ها رفتار می‌کند، اما صدای گربه درمی‌آورد!

«اسکویید تِن‌تاکلز» که به اسم «بُختاپوس» در ایران معروف است، یک اختاپوس بداخلاق است که نه کار کردن را دوست دارد و نه حوصله‌ی همسایه‌هایش را دارد و تنها آرزویش در زندگی، نوازنده شدن است.

آقای خرچنگ، صاحب رستوران است و از بچگی عاشق پول درآوردن بوده و در این راه، از هیچ کاری نمی‌گذرد.

«شلدون پلانگتون»، یک پلانگتون بدجنس است که تمام زندگی‌اش را برای به‌دست آوردن فرمول سری همبرگر خرچنگی گذاشته تا بتواند تمام مشتری‌های آقای خرچنگ را بدزدد.

«سندی چیکز» هم یک سنجاب کاراته‌کار است که برای تحقیق و اختراع به دنیای زیر آب آمده است.

«خانم پاف»، یک ماهی چاق است که معلم آموزشگاه رانندگی است و هنوز هم بعد از سال‌ها موفق نشده به باب اسفنجی رانندگی یاد بدهد!

این شخصیت‌ها و شخصیت‌های دیگر «بیکینی باتم»، همه شخصیت‌هایی ساده هستند که در طول 14 سالی که از تولید این مجموعه می‌گذرد، تغییر مهمی نکرده‌اند و همیشه همان اخلاق‌ها را دارند و همان کارها را انجام می‌دهند. اما استیفن هیلن‌برگ، با این شخصیت‌های بامزه و رابطه‌ی اجتماعی آن‌ها، کاری کرده که همین عنصرهای ساده به محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای انیمیشن تبدیل شوند و مجموعه‌ی پرطرفدار بسازند.

مجموعه‌ای که تا امروز هفت جایزه‌ی «گُلدن ریل»، هشت جایزه‌ی «منتخب کودکان آمریکا»، هشت جایزه‌ی «آنی»، دو جایزه‌ی «منتخب کودکان اندونزی»، یک جایزه‌ی «منتخب کودکان فیلیپین»، یک جایزه‌ی «انجمن منتقدان تلویزیون» و یک جایزه‌ی «اِیمی» را به‌دست آورده است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

کد خبر 224637
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز