همشهری‌آنلاین: همزمان با افزایش افسار گسیخته مصرف برق و کاهش چشمگیر ذخیره برق نیروگاه‌ها، مسئولان وزارت نیرو تاکید می‌کنند در صورتی‌که مردم صرفه‌جویی جدی در مصرف برق به ویژه در ساعات پیک مصرف را در دستور کار قرار ندهند خاموشی‌های برنامه ریزی شده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

برق

مهر نوشت: با وجود افزایش افسار گسیخته مصرف برق ایران از ابتدای تیر ماه سالجاری تاکنون و جهش پیک مصرف انرژی الکتریکی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اما هنوز خاموشی‌های برنامه ریزی شده‌ای در سطح کشور اعمال نشده است.

بر اساس آخرین گزارش رسمی وزارت نیرو، در چند روز اخیر متوسط پیک مصرف برق ایران با افزایشی حدود سه هزار مگاواتی به مرز 45 هزار مگاوات رسیده است.

بر این اساس میزان ذخیره برق نیروگاه‌های کشور به حدود 500 مگاوات رسیده که در مقایسه با سه هفته نخست تابستان بین سه تا 3500 مگاوات کاهش یافته است.

همزمان با رشد پیک 6 تا 10 درصدی مصرف برق ایران در استان‌های مختلف و با توجه به کاهش ذخیره برق نیروگاه‌ها، برنامه ریزی‌هایی به منظور اعمال خاموشی‌های نوبتی در برخی از استان‌های کشور در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون اعمال نشده است.

از این رو پیش بینی می‌شود در صورت تداوم افزایش مصرف برق، ابتدا با محدود کردن برق صنایع و صادرات و در گام نهایی محدودیت‌هایی در مصرف برق مشترکان خانگی و تجاری توسط مجموعه وزارت نیرو اعمال شود.

در حالی مصرف برق در سطح استان‌های مختلف کشور و به ویژه کلانشهرها به مرز هشدار رسیده است که مسئولان وزارت نیرو، از افزایش دمای هوا، کولرهای گازی و وسایل برقی غیراستاندارد به عنوان مهمترین متهمان افزایش مصرف برق یاد می‌کنند.

آخرین وضعیت تولید و مصرف برق ایران

محمد بهزاد درباره آخرین وضعیت مصرف برق تابستانی در کشور با بیان اینکه متوسط پیک مصرف برق ایران در تابستان سالجاری رشدی حدود 7 تا 10 درصدی را تجربه می کند، گفت: برای نخستین بار مصرف برق ایران حدود یکهزار میلیون کیلووات ساعت نزدیک یک میلیارد کیلووات در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد داشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، افزود: متوسط مصرف برق در مقایسه با تیرماه سال گذشته 7.25 درصد و از ابتدای سالجاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 4 درصد رشد را تجربه کرده است و در روز گذشته به 10درصد رسیده است.

این مقام مسئول اوج مصرف انرژی در کشور را بین ساعات 12 تا 4 بعداز ظهر و 19 تا 23 شب عنوان کرد و خواستار صرفه جویی جدید مردم در مصرف این انرژی پاک به ویژه در ساعات پیک شد و افزود: استفاده از کولرهای گازی و وسایل غیراستاندارد عامل اصلی افزایش مصرف انرژی در کشور است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود چهار هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در ایران ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: ضمن آنکه امسال با اتمام پروژه‌ها بیش از 7 هزار مگاوات برق جدید ایجاد می‌شود که در حال حاضر ظرفیت نصب شده 70 هزار مگاوات نامی و عملیاتی 56 هزار مگاوات است و پیش بینی شده که برای تولید 48 هزار مگاوات مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک کولر گازی 7 برابر یک کولرآبی برق مصرف می کند باید در خرید وسایل برقی به علامت برچسب توجه ویژه ای شود، ادامه داد: حدود 100 میلیون لامپ کم مصرف در مدت دو سال گذشته با یک سوم قیمت در اختیار مردم گذاشته شده است و باعث شد که در مصرف برق صرفه جویی کنیم.

گاز نیروگاه‌ها تامین است

جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره آخرین وضعیت تامین گاز نیروگاه‌ها، با بیان اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود 200 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده می شود، تحویل این حجم گاز را یک رکورد جدید تابستانی عنوان کرد و تاکید می کند: هم اکنون هیچ گونه محدودیتی در گازرسانی به نیروگاه ها اعمال نشده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه با افزایش حجم گاز رسانی به نیروگاه ها مشکل خاموشی و یا قطعی برق به حداقل کاهش یافته است، یادآور شد: این افزایش گازرسانی در حالی انجام می شود که در حال حاضر تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز به طور همزمان در حال انجام است.

سونامی مصرف فعلا صادرات برق ایران را متوقف نکرده است

مطابق با آخرین گزارش وزارت نیرو میزان مبادله های برون مرزی برق ایران با کشورهای همسایه به بیش از یکهزار و 200 مگاوات رسیده است.

بر این اساس هم اکنون مجموع میزان صادرات برق ایران به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان و ترکیه 1059 مگاوات و مجموع واردات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان به میزان 155 مگاوات ثبت شده است. از این رو تراز تبادل برق ایران با کشورهای همسایه روز گذشته به مثبت 904 مگاوات رسید.

کد خبر 224618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز