همشهری آنلاین: بعد از اینکه لندن اعلام کرد نماینده‌ای به مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران نخواهد فرستاد، حزب کارگر انگلیس از دولت این کشور به دلیل از دست دادن فرصت حضور در این مراسم انتقاد کرد.

انگلیس

به گزارش پرس تی وی، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱ مرداد گفت « برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شده از مقامات خارجی برای شرکت در این مراسم (تحلیف) دعوت شود. البته امری مرسوم در دنیا است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور جدید از سایر کشورها نیز دعوت‌هایی صورت بگیرد. معمولا کشورهای همسایه و کشورهای دیگری که دوستی نزدیک دارند در این مراسم شرکت می‌کنند. اما ما دعوت عام انجام دادیم. دعوت‌نامه ما شامل همه کشورها می‌شود..»

وزارت خارجه انگلیس در پاسخ اعلام کرد که این کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران نماینده نخواهد داشت.

یکی از سخنگویان این وزارتخانه گفت: «موضع اتحادیه اروپا این است که سفارتخانه‌های اروپایی در ایران می‌توانند نماینده بفرستند. از آنجا که انگلیس در تهران سفارت ندارد، ما دراین مراسم شرکت نمی‌کنیم.»

با وجود این، داگلاس الکساندر از اعضای حزب کارگر و وزیر خارجه دولت سایه انگلیس گفت، پاسخ لندن به دعوت ایران حاکی از «قضاوت نادرست و یک فرصت از دست رفته است.»

این در حالی است که جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس در دولت تونی بلر، پیشتر از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد و گفت «از دولت انگلیس خواسته است...که با ایران دوباره وارد رابطه شود زیرا اکنون فرصت این امر بوجود آمده است.»

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه گذشته گفت، لندن با «حسن نیت به اقدام مثبت ایران» پاسخ خواهد داد و افزود انگلیس «آماده است به صورت قدم به قدم روابط خود با ایران را بهبود ببخشد.»

عباس عراقچی در پاسخ به اظهارات هیگ گفت، «همانگونه که رئیس جمهور منتخب در مواضع خود اعلام کردند، سیاست جمهوری سلامی ایران توسعه همه جانبه مناسبات با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس با رویکرد احترام و همکاری متقابل است.»

کد خبر 224581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز