چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت‌های ضد‌هرزنامه بیش از 30 درصد از آدرس‌های اینترنتی در بلاروس را به دلیل حجم بالای هرزنامه‌هایی که از این آدرس‌ها در جهان پخش می‌شوند، فیلتر کرده‌اند.

براساس گزارش BBC، این کشور اروپای شرقی برترین کشور در میان کشورهایی است که از بزرگترین لیست سیاه آدرس‌های اینترنتی برخوردارند. این کشور درمیان هرزنامه‌نویسان از محبوبیت زیادی برخوردار است زیرا دیگر کشورها مسیر را به فعالیت‌های این‌چنینی مسدود کرده‌اند.

براساس گزارش شرکت Cloudmark، بلاروس با 27.4 درصد، رومانی با 22.3 درصد و روسیه با سه درصد آدرس IP آلوده به عنوان سه کشور برتر در لیست کشورهای ارسال‌کننده هرزنامه انتخاب شده‌اند. اکنون در حرکتی برای خشکاندن ریشه هرزنامه‌هایی که از میان این آدرسها مسیر خود را به سرتاسر جهان باز می‌کنند، ترافیک داده‌ها در بیش از سه میلیون آدرس IP بلاروسی مسدود شده‌است.

به گفته پائول داکلین محقق شرکت سوفوس، نسبت آدرس‌های IP ارسال کننده هرزنامه‌ به جمعیت بلاروس به آن معنی است که سرانه ارسال هرزنامه‌ در این کشور به شکل عجیبی بالا است. به گفته وی باوجود اینکه بلاروس کشوری کوچک است،‌اما در زمینه ارسال هرزنامه‌ با تنها منبع بزرگ هرزنامه جهان، یعنی آمریکا فاصله چندانی ندارد.

به گفته شرکت Cloudmark رشد سریع بلاروس نتیجه موفقیت دیگر کشورهای اروپایی، مانند روسیه در مسدود کردن و متوقف کردن هرزنامه‌ها بوده است زیرا هرزنامه‌نویسان را وادار کرده تا به دنبال مکانی باشند که بدون ترس از مجازات به تبهکاری‌های خود ادامه دهند.

از سویی دیگر شرکت‌های ISP و میزبان بلاروسی در میان گروه‌های هرزنامه‌نویسان رومانیایی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا این گروه‌ها از دیگر شبکه‌ها رانده شده‌اند. کنترل‌های امنیتی ضعیف توسط شرکت‌های بلاروسی به این معنی است این شرکت‌ها مقصر اصلی فعالیت‌های تبهکارانه سایبری در بلاروس هستند، نه مردم بلاروس زیرا بیشتر هرزنامه‌ها از طریق دستگاه‌هایی ارسال می‌شوند که تحت نفوذ هکرها قرار دارد.

وسعت آدرس‌های اینترنتی بلاروسی که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند می‌تواند برروی تجارت قانونی این کشور اثر مخربی به جا گذاشته و برای شهروندان بلاروسی که تلاش دارند ایمیل‌های بین‌المللی ارسال کنند مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 224502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز