یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

مرجان محمدی: والدین معمولاً سعی می‌کنند بابت هر کار خوبی که فرزندانشان انجام می‌دهند، به عنوان جایزه اجناس قیمتی بدهند. در حالی که می‌توانند بدون این‌که هزینه کنند به آنها جایزه دهند.

این روزها، خیلی از والدین، برای هر رفتار خوب و مثبتی که فرزندشان انجام می‌دهد، مثل مؤدب بودن در یک میهمانی یا به‌موقع به رختخواب رفتن و... به بچه‌ها جایزه می‌دهند. فکر می‌کنند که خیلی هم کار درستی می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان در این زمینه در حال تحقیق و بررسی هستند که آیا امروزه والدین در تربیت کودکان بیش از حد نرمی و لطافت نشان نمی‌دهند؟

کریستن هیپل، 35 ساله که در نورت بروک زندگی می‌کند با لبخند می‌گوید من مطمئنم که والدین ما ناراحت می‌شدند اگر می‌دانستند که ما چه‌قدر به فرزندانمان جایزه می‌دهیم.

 او و همسرش به این توافق رسیدند که در جایزه دادن افراط نکنند و تنها از چیزهای خیلی کوچک به عنوان جایزه استفاده کنند.

بیشتر اوقات جایزه دادن در عین حالی که منجر به مؤدب شدن کودک و انجام دادن رفتارهای مثبت می‌گردد، سبب می‌شود که آنها دائماً از والدین خود می‌پرسند امروز به ما جایزه چه می‌دهید و این دقیقاً همان موضوعی است که موجب نگرانی کارشناسان در این زمینه شده است.

مارکی سافیر مدیر مؤسسه آدلفی و کارشناس روابط کودک و فرزندان می‌گوید: متد جایزه دادن منجر به افزایش توانایی‌های کودکان می‌گردد.

او به یاد می‌آورد هنگامی که یک کودک بود چه‌طور والدینش به او قول می‌دادند اگر در کلیسا آرام بنشیند به او بستنی می‌دهند.

 اما چیزی که معمولاً والدین را نگران می‌سازد مهارت و توانایی ارتباط برقرار کردن با کودکان و نحوه انتخاب کردن جایزه مناسب برای هر کار خوبی است که آنها انجام می‌دهند.

به‌طور کلی والدین معمولاً سعی می‌کنند بابت هر کار خوبی که فرزندانشان انجام می‌دهند، مثلاً نمره خوب گرفتن، به‌موقع خوابیدن و به‌موقع دستشویی رفتن به کودکان به عنوان جایزه اجناس قیمتی بدهند. در حالی که می‌توانند بدون این‌که هزینه کنند به آنها جایزه دهند. برای مثال کودکی که تمام شب را خوب خوابیده است، صبح می‌تواند به عنوان جایزه به بازی کردن و استراحت بپردازد.

جایزه دادن یک عمل منطقی است

والدین و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که علم جدید تا حدی بازتاب تصویری از دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم.

 رابین لانزی روان‌شناس و محقق در دانشگاه جئوگرتون و مادر 4 فرزند است. او می‌گوید والدین باید بر اساس میزان کار خوبی که فرزندانشان انجام می‌دهند به آنجا جایزه دهند بنابراین برای یک کار کوچکی که آنها انجام می‌دهند نباید یک جایزه بزرگ در نظر گرفت.

لانزی می‌گوید جوایزی که امروزه والدین به فرزندانشان می‌دهند کاملاً با آنهایی که 20 تا 30 سال پیش به کودکان می‌دادند متفاوت است.

 الیزابت پاول مادر دو دختر است که کاملاً منظور لانزی را درک می‌کند. او به یاد می‌آورد هنگامی که یک کودک بود والدینش به عنوان جایزه به او بستنی یا دو سرعت پیشنهاد می‌کردند. اما امروزه او بچه‌هایی را می‌بیند که بابت هر کار خوبی که انجام می‌دهند جوایزی می‌گیرند که غیرقابل تصور است. پاول می‌گوید خیلی از دوستان من مایل هستند که به فرزندانشان فقط برای این‌که ساکت بنشینند و سر و صدا نکنند جایزه بدهند.

 او و همسرش به این توافق رسیدند که در جایزه دادن به فرزندان متعادل باشند و افراط نکنند؛ به این دلیل که ارزش آن جایزه‌ها از بین می‌رود.

کارشناسانی که رفتار کودکان را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهند می‌گویند والدینی را می‌شناسند که برای کودکان به عنوان جایزه داستان‌های زیبایی می‌گویند. آنها اغلب تلاش می‌کنند متدهایی را پیشنهاد دهند که در آن مجبور به هزینه کردن برای جایزه نباشند.

مقتدر بودن والدین

 مقتدر بودن والدین و این‌که «هرچه من می‌گویم باید انجام شود» یک راه‌حل رایج در برخورد با بچه‌ها است. اما برای آن‌که کودکان شب به‌موقع بخوابند، روان‌شناسان تاکتیک دیگری را پیشنهاد می‌کنند؛ به کودکان پیشنهاد دهید هر شب هنگامی که ستارگان را در آسمان می‌بینند، در یک ردیف بچینند و سپس آنها را بشمرند. این عمل باعث می‌شود که کودک را در تختش بیشتر نگه دارد و سریع‌تر بخوابد.

کلایری لرنر سرپرست و مدیر روابط والدین و کودکان در واشنگتن از زوجی تعریف می‌کرد که فرزندش در صورتی که جایزه می‌گرفت دندان‌هایش را مسواک می‌زد.

 او پیشنهاد کرد که والدین به امتیازاتی که جایزه دارد توجه کنند و اهمیت دهند.

لرنر می‌گوید داشتن نیروی مضاعف برای این‌که مرتباً با کودکان سر و کله بزنید و با آنها بجنگید بسیار وقت‌گیر و طاقت‌فرسا است. بنابراین بهتر است به آنها بگویید اگر دندان‌هایت را مسواک بزنی، یک کتاب داستان یا یک کتاب شعر بیشتر برایت می‌خوانم یا این‌که اجازه می‌دهم 5 دقیقه بیشتر در حمام بمانی و بازی کنی.

کد خبر 22448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز