همشهری آنلاین: ماه‌ها زندگی در تاریکی برای همه یک کابوس است، اما برای ساکنان شهر ژوکان نروژ این کابوس یک حقیقت است زیرا این افراد 5 ماه از سال خود را در تاریکی و بدون نور خورشید زندگی می‌کنند.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این شهر سالانه از ماه سپتامبر تا مارچ در تاریکی مطلق فرو می‌رود. اما مهندسان نروژی برای غلبه بر این مشکل قصد دارند سه آینه غول‌پیکر هلیواستاتیک به بزرگی 50 متر مربع را بر قله کوهستان‌هایی که شهر را محاصره کرده‌اند قرار دهند.

این آینه‌ها که معمولا برای جمع‌آوری پرتوهای نور خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌مطابق با موقعیت خورشید زمستانی برروی کوه تنظیم خواهد شد تا پرتوهای نور خورشید را به داخل شهر تاریک بازبتاباند.

این آینه‌ها می‌توانند 185 متر مربع نور را در این منطقه متمرکز سازند. شهر ژوکان با جمعیتی در حدود سه هزار و 500 نفر درون دره‌ای به نام وستفورد ساخته شده و تاریخ ساخت آن به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد.

ایده استفاده از آینه برای روشن کردن این شهر اولین بار توسط فردی به نام سم آید که موسس نیروگاه‌های هیدروالکتریکی در این منطقه بود مطرح شد زیرا وی نگران بود که کارگرانش به اندازه کافی نور خورشید دریافت نکنند. با این‌همه در آن زمان تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفته نبود که امکان اجرای چنین پروژه‌ای وجود داشته باشد.

شاید این پروژه بزرگترین پروژه برای تولید نور مصنوعی در جهان باشد،‌اما به هیچ‌وجه اولین پروژه به شمار نمی‌رود. در سال 2006 روستایی در ایتالیا که درون دره‌ای واقع شده‌بود نیز آینه‌هایی به بزرگی 40 متر مربع را برای تاباندن نور خورشید به درون شهر نصب کرد.

پروژه آینه نروژ زمانی آغاز شد که مقامات نروژی به دیدن روستای ویژانلا در ایتالیا رفته و تحت تاثیر تحولاتی که به واسطه نصب آینه در این شهر رخ داده قرار گرفتند. مقامات ژوکان پس از پنج سال مذاکره در نهایت تصمیم به آغاز پروژه گرفتند.

آینه‌های این پروژه چند سال پیش به شهر انتقال داده شده‌است و ساخت پایه‌های آن به زودی به پایان خواهد رسید.با این‌همه اولین استفاده آزمایشی از این آینه‌ها اول سپتامبر انجام می‌گیرد. هزینه تکمیل این پروژه یک میلیون دلار تخمین زده شده‌است.

کد خبر 224463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز