شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار نیویورک می‌گوید کاستن از شمار سیگاری‌های جهان به اندازه 20 درصد تا سال 2020 باعث نجات جان 100 میلیون نفر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مایکل بلومبرگ شهردار نیویورک و تامس فرایدن مسئول امور بهداشتی نیویورک در تحقیقی که در نشریه پزشکی لانست منتشر شده است، می‌نویسند: "اگر شیوع مطلق سیگارکشیدن در بزرگسالان تا سال 2020 به اندازه 20 درصد کاهش یابد دست کم 100 میلیون نفر کمتر از افراد زنده در زمان حاضر دچار مرگ زودرس خواهند شد."

آنها می‌نویسند رسیدن به این هدف با  تشدید مالیات‌ها، ممنوعیت تبلیغات سیگار، گسترش دادن مناطق عاری از دود سیگارو کمک به مردم برای ترک، می‌تواند جان 50 میلیون‌ نفر دیکر را که در دو دهه آینده متولد می‌شوند، نجات دهد.

بلومبرگ که خود قبلا سیگاری بود و سال قبل 125 میلیون دلار از ثروت شخصی‌اش را برای آغاز "ابتکار عمل جهانی توقف سیگارکشیدن" اختصاص داد، می‌گوید محاسبات نشان می‌دهد که استعمال دخانیات یک میلیارد نفر را قبل از پایان این قرن دچار مرگ زودرس خواهد کرد.

شهردار نیویورک می‌گوید: "برای اولین بار در تاریخ بشر مهمترین عامل مرگ و میر در جهان یک ماده دست‌ساز انسان - سیگار است."

بلومبرگ در مقام شهردار نیویورک پیکار بی‌امانی را بر ضد دخانیات با بالابردن مالیات و تحریم کشیدن سیکار در مکان‌های عمومی از جمله کافه‌ها و رستوران‌ها به راه انداخته است.

یک پاکت سیگار در نیویورک در حال حاضر بیش از هفت دلار قیمت دارد.

تخمین زده می‌شود که حدود 25 درصد بزرگسالان جهان – یعنی حدود یک میلیارد نفر- سیگاری باشند.

این تخقیق همچنین از صنایع دخانیات انتقاد می‌کند که صدها میلیارد دلار را برای بازاریابی این محصول مرگبار صرف می کنند.

بلومبرگ می‌گوید تلاش ویژه‌ای باید در مورد اموزش سیگاری‌ها و افراد در معرض سیگاری‌شدن در کشورهای روبه‌توسعه انجام شود.

دو سوم سیگاری‌های بزرگسال جهان در 15 کشور با درآمد پایین یا متوسط زندگی می‌کنند و تقریبا نیمی از این تعداد  تنها در 5 کشور چین، هند،روسیه، اندونزی و بنگلادش زندگی می‌کنند.

این تحقیق می‌گوید: "پایین نگاه داشتن شیوع سیگار کشیدن به خصوص برای زنان جوان در آسیا و مناطق دیگر مهم است که در حال حاضر سیگار نمی‌کشند، اما هدف بازاریابی صنعت دخانیات هستند."

بلومبرگ استدلال می کند،علیرغم تلاش‌های شرکت‌های سیگارسازی برای کاهش تاثیر مالیات‌ها با دادن تخفیف و کوپن، بالا بردن مالیات‌ها موثرترین راه برای کاهش مصرف سیکار است.

او در این بررسی این چنین نتیجه‌گیری می‌کند:‌ "به ازای هر 10 درصد افزایش در قیمت، مصرف سیگار 2.5 تا 5 درصد کاهش می‌یابد."

کد خبر 22442

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز