سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگرچه سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر30 تیرماه را زمان حل شدن مشکلات نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران خواند، اما با گذشت یک روز از زمان تعیین شده این مشکلات همچنان باقی‌است و علیرضا پاشایی خواستار صبوری نوازنده‌هایی شد که نزدیک به 10‌ماه است هیچ قراردادی را امضا نکرده‌اند.


خبر تجمع ارکسترهای زیرمجموعه دفتر موسیقی به‌علت معوقات این نوازنده‌های جدید نیست، خبری است که همواره با وعده و وعید و یا جایگزین کردن نوازنده‌های جوان از طریق جذب نیروهای جدید از سوی دفتر موسیقی به پایان می‌رسد. اما نکته عجیب این بار این است که سرپرست دفتر موسیقی اصل این تجمع را در گفت‌وگویی با سایت خبر هنر ‌آنلاین زیر سؤال برده است. علی‌رضایی پاشایی که مدت 5‌ماه است بر صندلی پرحاشیه دفتر موسیقی تکیه زده است با خبرگزاری منتسب به معاونت هنری گفت‌وگو کرده است و خبر تجمع اعضای ارکستر سمفونیک تهران که در رسانه‌ها منتشر شده را کذب محض خوانده است. او این تجمع را جلسه‌ای مشابه با جلسات گذشته میان اعضای ارکسترهای ملی و سمفونیک و مسئولان دفتر موسیقی خواند و اعلام کرد که این جلسه نتایج مثبتی را به همراه داشت. از سوی دیگر مهدی کلانتری از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با تشریح جزئیات تجمع روز گذشته نوازندگان این ارکستر در تالار رودکی خواستار روشن شدن وضعیت قراردادهای مالی آنها توسط مسئولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد. او به مهر اعلام کرد: پیگیری‌های فراوانی انجام شد اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسید.

این نوازنده ارکستر سمفونیک که پیش از این هم بارها به این موضوع شکایت کرده بود و حتی در آذر‌ماه 1390شایعه اخراج او به‌دلیل شکایتش از ارکستر به گوش رسید دراین باره گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که به‌شدت اعضای ارکستر سمفونیک را آزرده‌ خاطر کرده عدم‌انعقاد قرارداد مالی از سوی مدیران معاونت هنری در بخش‌های مرتبط با حوزه موسیقی با نوازندگان بود که از 10‌ماه گذشته تا‌کنون هیچ‌کدام از ما هنوز قراردادی را امضا نکرده‌ایم. این در حالی است که آقای شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزیر ارشاد طی مصاحبه‌هایی که با برخی از رسانه‌ها داشتند اعلام کرده بودند که اعضای ارکستر سمفونیک هیچ مشکل مالی ندارند و ما به همه تعهداتمان در قبال انعقاد قرارداد و دیگر مسائل عمل کردیم حتی اعلام کرده بودند که ارکستر سمفونیک در هفته‌های آینده نیز برنامه خواهد داشت.

از ابتدای سال تا به امروز ارکستر سمفونیک تهران در 21فروردین‌ماه در روز هنر انقلاب اسلامی روی صحنه رفت و ارکستر ملی فروردین‌ماه امسال با آواز مهدی نظری و علیرضا وکیلی‌منش نخستین اجرای صحنه‌ای خود را در روز هنر انقلاب اسلامی تجربه کرد و پس از آن در اول اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز سعدی با خوانندگی محمد معتمدی به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن این ارکسترها خاموش شدند و وعده اجرای ارکستر ملی با خوانندگی حسام سراج که قرار بود در تیرماه روی صحنه برود نیز به فراموشی سپرده شد. به گفته کلانتری اجراهایی که به اسم این ارکسترها در برنامه‌های مختلف ترتیب داده می‌شود، پروژه‌هایی است که فقط مربوط به اجرای برنامه در مناسبت‌های خاص است که نوازندگان ارکستر سمفونیک نیز در آن حضور دارند و این اجراها در قالب عنوان ارکستر سمفونیک تهران نمی‌گنجد.

دی‌ماه سال گذشته اعلام شد مؤسسه تازه تأسیس ارکسترها، تمامی این مشکلات را حل و ارکسترها را ساماندهی می‌کند. اما از چندی پیش این موضوع به گوش می‌رسد که این مؤسسه نه اساسنامه ثبت شده‌ای دارد و نه در جایی ثبت شده است، این نکته را این نوازنده اینگونه مطرح کرد: مؤسسه تازه تأسیس شده ارکسترها از سوی نهادهای وابسته به معاونت هنری ثبت قانونی نشده‌است. کلانتری با اشاره به این موضوع تأکید کرد که تجمع دیروز به هیچ عنوان برای شلوغ کردن محیط موسیقی و سیاسی کردن آن نبوده بلکه تمام حرف نوازنده‌ها این است که دستمزدها، بیمه و حق سنوات اعضای گروه طبق وعده‌های داده‌شده در قالب یک قرارداد قانونی و مورد توافق طرفین به نوازندگان تعلق بگیرد.

به گفته کلانتری، این نوازندگان مشکلات خود را به دفعات با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد بیان کرده‌اند، اما هیچ کاری برای بهبود وضعیت این نوازنده‌ها انجام نگرفته است. گرچه گوش نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی و گروه کر دفتر موسیقی3ارکستری که زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند این روزها در سکوت به‌سرمی‌برند، از وعده‌های حل مشکل پر است، اما سرپرست دفتر موسیقی که از زمان تکیه بر صندلی این دفتر با خبرنگاران هرگز نشستی برگزار نکرده است وعده داده که تا پایان هفته قراردادهای جدید، عادلانه و حرفه‌ای با اعضای گرو‌ه‌ها بسته شود که با توجه به مفاد آن منحصر به فرد بوده و نوید بخش روزهایی خوب برای ارکستر ملی و سمفونیک خواهد بود.

کد خبر 224270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز