شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان بریتانیا و مجارستان یک نوع چاقوی جدید جراحی ساختند که می‌تواند بافت سرطانی ناسالم را ظرف چند ثانیه تشخیص داده و به از بین بردن بقایای تومور در اتاق جراحی کمک کند

چاقوی هوشمند برای تشخیص بافت سرطانی

به گزارش مهر، این ابزار جدید جراحی بریدن بافت‌ها، بخار برخاسته از آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارش می‌دهد که کدام بافت سرطانی و کدام بافت سالم است.

این چاقو روی 91 بیمار آزمایش شده و تشخیص آن به طور قابل توجهی دقیق بوده و این دقت به قدری قابل اتکا است که انتظار می‌رود استفاده گسترده آن در اتاق‌های جراحی به زودی آغاز شود.

چاقوی جراحی "iKnife " از طیف سنجی جرمی استفاده می‌کند تا بخاری که از بافت ساطع می‌شود را بررسی کرده و به جراح ظرف سه ثانیه هشدار دهد که این بافت شامل چه چیزی می‌شود.

محققان بریتانیا و مجارستان که این پروژه را اجرایی کرده اظهار داشتند: تکنیکی که درحال حاضر استفاده می‌شود، ارسال بافت جدا شده به آزمایشگاه پاتولوژی برای تحلیل است که هم هزینه بر است و هم 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

براساس نتایج این تحقیق، درحال حاضر هیچ فناوری در روند بالینی امروزه به جراح در بهبود صحت تشخص بافت سرطانی کمک نمی‌کند، برای بیماران این عدم قطعیت می‌تواند به تکرار جراحی یا بدتر از آن منتهی شود و باید این مسئله را مدنظر قرار داد که بازگشتن به اتاق جراحی همواره گزینه مناسبی برای همه تومورهای سرطانی نیست.

چاقوی "iKnife " می‌تواند تشیخص تومور را متحول کند و دارای این نیروی بالقوه برای تأثیرگذاری در نحوه تصیم گیری جراح و در نهایت بهبود نتایج تومور شناسی است.

این چاقو روی نمونه بافت‌های 302 بیمار از جمله تومورهای معده، روده، کبد، ریه، سینه و مغز بودند آزمایش شده و در اتاق عمل برای بریدن تومور روی 91 بیمار نیز آزمایش شده است.

چاقوی هوشمند برای تشخیص بافت سرطانی

براساس اظهارات جرمی نیکلسون از کالج امپریال لندن، این چاقو درحال حاضر وارد بازار تجاری نشده و به نظر نمی‌رسد که دست کم تا یک سال دیگر شاهد عرضه آن به صورت تجاری باشیم.

استفانی برنیک رئیس بخش تومورشناسی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک نتایج این تحقیقات را تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: این چاقو می‌تواند به بیمار و جراح کمک کند که از رفت و آمدهای تکراری به اتاق عمل پرهیز کرده و حاشیه خطا را از بین ببرد. اما هنوز هم باید تحقیقات وسیع‌تری انجام شود این درحالی است که تحقیقات اولیه بسیار هیجان انگیز است.

کد خبر 223962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز