یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چگونه انسان‌ها به دو گروه موفق و ناموفق تبدیل می‌شوند؟ راز و رمز موفقیت و شکست این دو گروه در چه رفتار و عاداتی نهفته است؟

عادات

موفقیت و عدم موفقیت افراد بستگی به نوع برخورد، نگرش،رفتارها، عادات و... او در زندگی دارد. از طرفی عمده رفتارهای انسانی در مجموعه‌ای از عادات خوب و بد خلاصه می‌شوند.

مجموعه‌ای که اگر وجه منفی و بد آن غالب باشد، مانع موفقیت و عامل شکست شما در زندگی خواهند بود. زنجیر‌های آهنینی که این عادات به دست و پای شما خواهند زد، شما را از رفتن باز خواهد داشت.

تعریفی که برای "عادت" یا رفتار‌های روتین روزمره افراد کرده‌اند، این است که عادت در صورت تکرار یک عمل و ملکه شدن آن برای انسان بوجود می‌آید.

به عبارتی، اگر رفتار و عقاید نادرست ملکه ذهن ما شده باشند، ما به آنها عادت کرده‌ و بر اساس آنها زندگی‌خواهیم کرد، زندگی که پر از موانع و شکست خواهد بود. شکست‌هایی که در ذهن ما عامل و عواملی بجز خود ما خواهند داشت! حال چه باید کرد؟

نکته قابل توجه آن است که ما از خودِ عادت برای رهایی از عادت بد استفاده می‌کنیم. یعنی برای رهایی از عادت بد ناچاریم عادات خوب را در خودمان ایجاد و جایگزین کنیم.

به طور کلی عادات با تمام وسعت دایره اثر و عمل آن در انسان، صرف نظر از سایر  جنبه‌ها و آثار گوناگونش از جمله عواملی است که اگر آگاهانه و بطور اصولی مورد توجه و استفاده قرار بگیرند، اثر تربیتی خاص خود را داشته و در مواردی، حتی تعلیم، بر اساس ایجاد این عادات خوب  پایه‌گذاری می‌شود.

 

ترک کنید تا موفق شوید!

حال در باره عاداتی که افراد ناموفق به آن دچار هستند، بحث می‌کنیم. عاداتی که رمز شکست یا موفقیت انسان در زندگی، کار و... در گروی آنها است.

تفکر منفی:

افراد ناموفق، منفی فکر می‌کنند، منفی حرف می‌زنند و منفی عمل می‌کنند. فکر می‌کنند همه عالم برخلاف میل آنهاست. همیشه مشکل را می‌بینند و هیچ‌وقت راه‌حل را نمی‌بینند. آنها شکست را عاقبت هر کاری می‌دانند و هیچ‌وقت به جلو حرکت نمی‌کنند و در زندگی‌شان تغییر زیادی نمی‌دهند; چرا که همیشه ترس‌دارند، امنیت و راحتی خود را از دست بدهند.

 

نسنجیده عمل کردن:

ناموفق‌ها همیشه، قبل از این‌که فکر کنند، عمل می‌کنند. آنها براساس تصمیم‌های غریزی، آنی عمل می‌کنند. مثلاً اگر چیزی را ببینند که خوششان بیاید در همان نگاه اول، بدون لحظه‌ای درنگ آن را می‌خرند.

حتی چیزهای به درد نخور و بی‌ربط با زندگی‌شان. بعد یک چیز بهتر را می‌بینند و شروع می‌کنند به ناله و نفرین و چانه زدن برای به‌دست آوردن آن. اگر آن چیز را به دست بیاورند زود از یاد می‌برند و اگر به دست نیاورند زمان زیادی را صرف غم و اندوه ناشی از آن می‌‌کنند.

 

عادت تقریبا همه‌گیر، حرف زدن زیاد به جای گوش کردن:

افراد ناموفق، بیشتر از آن‌که گوش دهند، حرف می‌زنند. وقتی کسی به آنها نصیحتی می‌کند، گوش‌ها را می‌بندند و چیزی نمی‌شنوند، چرا که آن‌قدر مغرور هستند که نمی‌خواهند اشتباه‌‌های خود را قبول کنند. آنها تصور می‌کنند، خیلی با فهم و کمالات هستند.

 

عدم مبارزه با تسلیم:

افراد ناموفق معمولا راحت تسلیم می‌شوند. به همین خاطر آدم‌های موفق از ناموفق‌ها و شکست‌خورده‌ها به عنوان پله‌هایی برای بالا رفتن استفاده می‌کنند.

اما چگونه این افراد را شناسایی می‌کنند و پل موفقیت‌ خود را از ناکامی آنها می‌سازند، جالب است. افراد ناموفق‌ اکثرا در کاری که انجام می‌دهند یا صلاحیت ندارند یا استعداد و یا... بنابراین چه نشانه‌ای واضح‌تر از نشان آدمی که چیزی در آستین برای رو کردن ندارد؟!

 

احساس حسادت:

افراد ناموفق غالبا، حسود هستند و سعی می‌کنند دیگران را تحقیر کرده و پایین‌تر از خــودشــان نــــگه دارنــد. آنها خود را در موفقیت‌های دیــگران سهـیم می‌دانند و دیگران را در شکست‌های‌ خود دخیل ...

به جای اینکه کار و تلاش‌ را بیشتر کنند، شروع می‌کنند به شایعه‌سازی و زیر‌آب‌زنی دیگران و با این کار سعی می‌کنند دیگران را از میدان به در کنند و جای آنها را بگیرند.

 

ترک کنید تا موفق شوید!

 

 بی‌هدف و بی‌برنامه:

اینگونه افذاد وقت‌ خود را هدر می‌دهند. آنها نمی‌دانند فردا چه کاری باید انجام دهند و گاهی فقط می‌خورند،مهمانی می‌روند، می‌گردند، تلویزیون نگاه می‌کنند و از آن بدتر، خیلی از آنها هیچ کاری نمی‌کنند و حتی هیچ فکری برای آینده خود ندارند.


تنبلی و راحت طلبی:

افراد ناموفق و شکست خورده معمولا، راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه را انتخاب می‌کنند.اگر دو راه برای انتخاب کردن وجود داشته باشد،آنها راهی را انتخاب می‌کنند که راحت‌تر و آسان‌تر است، حتی اگر این راه منفعت کمتری برای آنها داشته باشد.

اینگونه افراد نمی‌خواهند به هیچ عنوان به خود زحمت دهند. در حالی که منتظر یک زندگی خوب هستند. نکته‌ای که این افراد نمی‌دانند، این است که هر کسی آن درود که عاقبت کار کشت! جرا که  هیچ چیزی در این دنیا بدون تلاش به دست نمی‌آید.


ناامیدی و یاس

آنها افرادی نامید و مایوس هستندیا با امید‌های واهی دلخوش کرده‌اند. حاضر به رویارویی با واقعیت نیستند و فراتر از آن زندگی می‌کنند. می‌دانید؛ متوقف کردن آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده است، محال است. اما می‌توانید اجازه دهید این وقایع شما را قوی‌ و مصمم‌تر کنند.

 تا زمانی که در میان ترس‌ها و واهمه‌های قدیمی خود دست و پا می‌زنید، نمی‌توانید مزه موفقیت را بچشید. این مسئله آسیب و لطمه جدی به زندگی و موفقیت شما خواهد زد.

بنابراین همین امروز درب را به روی عادات بد و اتفاقات گذشته ببندید، آنها را رها کنید... یک نفس عمیق بکشید، یک گام به جلو بردارید و با باز کردن درب آینده، با عادات خوب فصل جدیدی را از زندگی خود، شروع کنید. موفق باشید.

منبع: thehappyself

کد خبر 223859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز