همشهری آنلاین: نیکلاس برنز این احتمال را مطرح کرد که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در نیمه دوم سال 2013 برای اولین بار پس از 34 سال با یکدیگر بر سر میز مذاکرات مستقیم بنشینند.

ایسنا نوشت: نیکلاس برنز معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در مقاله‌ای با عنوان «سرگردانی آمریکا - اسراییل درباره ایران» که بر روی وب سایت "تایمز ریکورد" قرار گرفت به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.بی.اس در رابطه با ایران پرداخت.

وی بخش‌هایی از سخنان نتانیاهو را تایید کرد، اما افزود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باره اغراق می‌کند.

برنز در این مقاله نوشت که بخش عمده‌ای از آنچه نتانیاهو می‌خواهد که شامل تحریم سنگین و تهدید به زور است، توسط باراک اوباما و جورج بوش، روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا به اجرا در آمده است. حتی خود نتانیاهو هم در مصاحبه یکشنبه گذشته خود پذیرفت که ایران هنوز از خط قرمز تل آویو در زمینه توان هسته‌ای یا از خط قرمز آمریکا درباره سلاح هسته‌ای عبور نکرده است. هیچ کارشناس متبحری هم پیش بینی نمی‌کند که ایران در سال 2013 به سلاح هسته‌‌ای دست یابد.

وی ادامه داد: بنابر این اکنون زمان دیپلماسی است و دلیلی برای کوبیدن بر طبل جنگ وجود ندارد.

برنز افزود: نمایش واقعی در نیمه دوم این سال (2013) احتمالا در میز مذاکرات در در وین، استانبول یا ژنو رخ خواهد داد؛ که در آنجا دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی احتمالا اولین گفت‌و‌گوی اساسی را پس از 34 سال قطع روابط که در دوران جیمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد و اینجاست که هشدار نتانیاهو مبنی بر اینکه اسراییل (رژیم صهیونیستی) ممکن است پیش از آمریکا (به‌اقدام علیه ایران بپردازد) نسنجیده خواهد بود.

وی با اشاره به رابطه نزدیک آمریکا با رژیم صهیونیستی ادامه داد: اگر اسراییل در حالی که همچنان شانس راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد، دست به حمله بزند، میان این دو دوست نزدیک بحرانی قطعی ایجاد خواهد شد.

برنز در ادامه با ادعای توانمندی آمریکا برای حمله به ایران افزود که «اسراییل با وجود قدرتش، از ظرفیت نظامی و اعتبار بین‌المللی برای مهندسی حمله‌ای که آمریکا قادر به انجام آن است، برخوردار نیست» و تاکید کرد که اگر نیاز به توسل به زور در صورت شکست مذاکرات باشد، بهتر است توسط آمریکا انجام گیرد و بنابر این نتانیاهو باید به اوباما اعتماد کند، اجازه دهد رهبری امور را به دست گیرد، زمان و فضا را فراهم کند تا آمریکا بتواند به بررسی گزینه دیپلماتیک جایگزین برای جنگ باشد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی در ادامه با ذکر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی باید در خصوص ایران شکیبا باشند، ایران را «تهدیدی» مشترک برای دو طرف خواند و افزود که بهتر است اوباما و نتانیاهو در خصوص آنچه انجام می‌دهند، متحد باشند.

از نظر برنز «همچنان امکان رسیدن به توافق با ایران از طریق مذاکره، بر یک جنگ عجولانه با پیامدهایی غیرقابل پیش بینی برای آمریکا، اسراییل، مردم ایران و خاورمیانه آشفته ارجحیت دارد.»

کد خبر 223844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز