همشهری آنلاین: رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی عالی‌رتبه گزارش داد که از نظر 1+5 احتمال دارد حسن روحانی در قبال مصالحه در بحث هسته‌یی انعطاف‌پذیرتر باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خبرگزاری انگلیسی در گزارشی از بروکسل با اشاره به این موضوع افزود که روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا امیدوارند که فشار اقتصادی در نهایت ایران را به عقب نشینی در فعالیت هسته‌یی‌اش وادار کند.

دیپلمات یاد شده گفت که حسن روحانی با وعده احیای اقتصاد پیروز انتخابات شد و در ماه‌های آینده برای عمل به این وعده تحت فشار خواهد بود.

او به این موضوع فکر خواهد کرد که بدون پیشرفت و دست کم لغو برخی تحریم‌ها که نیازمند عقب‌نشینی ایران در فعالیت هسته‌یی است، حمایت عمومی از وی می‌تواند رو به کاهش بگذارد.

به گزارش ایسنا این در حالی است که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی خود تاکید و اعلام کرده است که از حقوق هسته‌یی خود صرف نظر نخواهد کرد. به علاوه تحریم‌ها نیز تاکنون به اذعان کارشناسان بین‌المللی باعث جلوگیری از پیشرفت هسته‌یی ایران نشده است.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: انتخاب روحانی می‌تواند فرصتی را فراهم کند و ما انتظار داریم که شاهد تغییری در لحن باشیم.

اظهارات این دیپلمات در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته دیپلمات‌های ارشد شش کشور برای هماهنگی درباره ایران با یکدیگر در بروکسل دیدار کردند.

وی ادامه داد: ایران همچنین با دقت به آن‌چه در همسایگی اش در حال رخ دادن است، به ویژه در مصر و سوریه می‌نگرد.

این دیپلمات در عین حال افزود: ما درباره دولت جدید ایران بر اساس اعمالش قضاوت خواهیم کرد.

این دیپلمات گفت که با توجه به سابقه روحانی در مذاکرات هسته یی احتمالا او در مقایسه با احمدی نژاد در دیپلماسی هسته یی بیشتر دخیل خواهد بود.

وی ادامه داد: روحانی علاقه خاصی به پرونده هسته یی دارد و آن را خیلی خوب می شناسد زیرا در شغل وی نقشی محوری داشته است.

وی در عین حال گفت که با این وجود لحجن آشتی جویانه روحانی می تواند بر اقدام نکردنش سرپوش بگذارد.

این دیپلمات گفت: ما نگران تداوم گسترش فعالیت های هسته یی ایران از جمله مسیر پلوتونیوم هستیم. ساخت راکتور آب سنگین اراک سرعت گرفته است.

دیپلمات دیگری گفت که پیروزی روحانی از نظر 1+5 «بهترین نتیجه ممکن» است.

کد خبر 223810
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز