شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

علیرضا بی پروا : استفاده از آب میوه‌های تازه طبیعی به خصوص برای کودکان بسیار مفیدتر از آب میوه‌های آماده می‌باشند.

امروزه با ترویج نادرست مواد غذایی مخصوصاً‌ نوشیدنی‌هایی که ترکیبات نامشخص و غیرمجاز شیمیایی و مصنوعی دارند می‌توان گفت که جوانان امروز از سلامت کاملی برخوردار نیستند. به عنوان مثال انواع نوشابه‌ها، نوشابه‌های انرژی‌زا، آب میوه‌های آماده،‌ پودر شربت‌ها هیچ کدام از منابع مغذی ویتامین‌ها برخوردار نیستند و می‌توانید با استفاده از آب میوه‌های طبیعی تازه و شیر جایگزین خوبی برای تأمین نیازهای بدن پیدا کنید.

تغذیه مناسب شامل مواد انرژی‌زا مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به مقدار مناسب و میوه‌جات که نیاز بدن را به انرژی تأمین می‌کنند بنابراین نیازی به دریافت انرژی بیشتر توسط این گونه نوشیدنی‌های مصنوعی نظیر آب میوه‌های آماده که امروزه در طعم‌های مختلف و در بسته‌بندی‌های گوناگون با ترکیباتی نظیر آب و شکر و اسانس و موادنگهدارنده شیمیایی عرضه می‌شود نمی‌باشد.

به طور کلی آب میوه‌های طبیعی تازه معمولاً‌ دارای مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، ویتامین‌های A، C، B1 و پروتئین می‌باشد که برای رشد و نمو و انجام فعالیت‌های ضروری بدن لازم هستند.

استفاده از آب میوه‌های تازه طبیعی به خصوص برای کودکان بسیار مفیدتر از آب میوه‌های آماده می‌باشند زیرا به جرأت می‌توان گفت که همه آنها از ترکیباتی نظیر آب و قند تهیه می‌شوند به طوری که یک بسته آب میوه آماده حاوی تقریباً ‌228 کالری و یک بطری نوشابه 159 کالری انرژی است درحالی که فقط نصف لیوان آب سیب حاوی 60 کالری انرژی می‌باشد بنابراین آب میوه‌های آماده علاوه بر این که فاقد بسیاری از فواید میوه‌های کامل می‌باشند دارای کالری زیاد بوده و باعث بروز چاقی در افراد می‌شوند.

علاوه بر آب میوه فرآورده‌های دیگری نیز به نام پوره یا نکتار وجود دارد که گاهی نکتار با آب میوه اشتباه می‌شوند. پوره در واقع قسمت‌های گوشت خوش خوراک میوه است که پس از جدا شدن هسته، دم، پوست به صورت خمیر در می‌آید.

 در تولید پوره معمولاً‌ ابتدا میوه خرد و گرم می‌شود سپس از داخل فیلترهای توری عبور می‌کند و گوشت میوه به صورت خمیر یکنواختی درمی‌آید اما نکتار که امروزه هم بیشتر به همراه نام آب میوه‌جات بر روی بسته‌بندی‌های مختلف نوشته می‌شوند یک نوشیدنی است که از اضافه کردن آب، شکر، اسانس و افزودنی‌های دیگر همراه با مقداری پوره میوه به دست می‌آید که با آب میوه‌های طبیعی تفاوت دارد.

در حال حاضر آب میوه‌های آماده به صورت بسته‌بندی در بطری‌های شیشه‌ای یا فلزی، پلاستیکی و پاکتی و انواع پودری آن در پاکت‌های آلومینیومی چند لایه در طعم‌ها و نام‌های مختلف در بازار به چشم می‌خورد.

 این گونه آب میوه‌ها با شرکت‌های تولیدی متفاوت که روز به روز تعداد آنها افزوده می‌گردد از ترکیباتی نظیر آب، شکر، اسید سیتریک، ویتامین C به عنوان مکمل و نگهدارنده و رنگ و اسانس و مواد افزونی دیگر تولید می‌شوند در این میان اکثر والدینی که فرصت کافی برای تهیه آب میوه‌های تازه و طبیعی ندارند از آب میوه‌های آماده برای کودکان عزیز خود استفاده می‌کنند.

ولی تحقیقات نشان داده که این آب میوه‌ها در بسیاری از موارد نه تنها فرق چندانی با نوشابه‌های معمولی ندارند بلکه ویژگی‌های تغذیه‌ای و ویتامینی یک آب میوه طبیعی را نداشته و به علت مقدار شکر بالایی به کار رفته در این گونه نوشیدنی‌ها سلامت افراد را با بیماری‌های نظیر چاقی، فشار خون، دیابت به خطر می‌اندازند.

 براین اساس افراد چاق و بیماران دیابتی باید قبل از نوشیدن آب میوه به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه نمایند و فقط از آب میوه‌هایی که به طور طبیعی تهیه شده‌اند استفاده کنند چرا که قند پنهان موجود در این گونه نوشیدنی‌ها برای مبتلایان به دیابت بسیار خطرناک است.

هشدارهایی جهت ارزیابی نوشیدنی‌های آماده توسط مصرف‌کننده:

 از مصرف نوشیدنی‌هایی که دارای بوی نامطبوع می‌باشند خودداری کنید.

 از خرید آب میوه‌های خارجی که فاقد برچسب فارسی می‌باشند خودداری کنید.

به تاریخ تولید، انقضا و شماره پروانه‌ای ساخت و علامت استاندارد و نیز ترکیبات مندرج روی بسته‌بندی توجه کنید. از خرید آب میوه‌های به صورت باز خودداری کنید، زیرا که هیچ گونه نظارتی روی این آب میوه‌ها صورت نمی‌گیرد و در خاتمه توصیه می‌شود هیچ گاه از آب میوه‌های خانگی پرهیز نکنید چون از ارزش غذایی بیشتری برخوردار هستند و از تازگی و سلامت آن آگاهی دارید.

کد خبر 22366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز