گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور - که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری است- با اشاره به ضرب و شتم مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان توسط یکی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قانونی و منطقی با نماینده مذکور شد.

جنگل


در بخشی از این نامه آمده است: «اخیرا به‌دلیل عدم‌تمکین مدیرکل محترم منابع طبیعی استان گیلان در هنگام مأموریت به زیادی‌خواهی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهرستان در تقاضای صدور مجوز افزایش بهره‌برداری از جنگل‌های تالش برای شرکت مورد فحاشی و ضرب و شتم مستقیم ایشان در حضور تعدادی از مدیران شهرستانی و کشوری قرار می‌گیرد و بعد از آن نیز نماینده محترم مجلس اقدام ناپسند خود را در منطقه به دفاع از مردم تالش اعلام می‌نماید... لذا این سازمان به پشتوانه 9هزار عضو لزوم برخورد قانونی و منطقی با اینگونه زورگویی‌ها را تقاضا دارد تا برای دیگران عبرت و برای مدیران استان جای شهامت و قاطعیت در انجام مأموریت‌های محوله را شاهد باشیم...»

ماجرا چیست

بررسی‌های خبرنگار همشهری حاکی از آن است که این نماینده مجلس شورای اسلامی، درخواستی را مبنی بر طرح هادی در یکی از منابع طبیعی استان گیلان پیگیری می‌کند. برهمین اساس 10تیرماه جاری وی با همراهان خود با حضور مدیرکل منابع طبیعی گیلان و مدیرکل دفتر استعدادیابی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در منطقه مورد نظر حاضر می‌شوند تا از این طریق مشکلات خوش‌نشینان، دامداران و عشایر رفع و رجوع شود. ظاهرا مسئله به‌خوبی به انجام می‌رسد اما پس ازآن، نماینده مذکور به همراه 2نفر از مسئولان یک شرکت بهره‌برداری از جنگل در جلسه‌ای که مسئولان منابع طبیعی استان تشکیل داده بودند ورود پیدا می‌کند و مدیرکل منابع طبیعی استان را به‌دلیل آنکه از صدور مجوز قطع درختان جنگلی برای شرکت موردنظر خودداری کرده مورد بازخواست قرار می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: با وجود آنکه مدیرکل منابع طبیعی در پاسخ به این نماینده اعلام می‌کند که شرکت مزبور به تعهدات خود در قبال بهره‌برداری از جنگل عمل نکرده و به همین دلیل براساس قوانین و ضوابط تعیین‌شده نمی‌توان برای این شرکت مجوز قطع درخت صادر کرد اما این نماینده محترم در واکنش به این توضیحات، شروع به فحاشی کرده و مدیرکل منابع طبیعی استان را در مقابل چشم حاضران در جلسه مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

این نماینده محترم درحالی خواستار صدور مجوز برای شرکت موردنظر خود شده که براساس قوانین مصوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، کلیه بهره‌برداران و مجریان طرح‌های جنگل‌داری اعم از دولتی، خصوصی و تعاونی‌ها در قبال برداشت از جنگل ملزم به احیا، حفاظت و اجرای طرح خروج دام از جنگل هستند. بر همین اساس، مسئولان منابع طبیعی طی یک فرایند قانونی با بازرسی‌های دوره‌ای، عملکرد بهره‌برداران را بررسی می‌کنند و بدیهی است درصورتی که بهره‌برداری به تعهدات خود عمل نکرده باشد طبق قوانین و مقررات، برای بهره‌بردار مورد نظر، مجوز قطع درخت صادر نمی‌شود.

شایان ذکر است شرکت موردنظر که در حال حاضر 150هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی را تحت عنوان طرح‌های جنگل‌داری در اختیار دارد به تعهدات خود در قبال برداشت از جنگل عمل نکرده و در نتیجه منابع طبیعی استان طبق موازین قانونی و با هدف جلوگیری از تخریب جنگل از صدور مجوز قطع درخت برای این شرکت خودداری کرده است. با وجود این و به‌رغم آنکه مدیرکل منابع طبیعی همه این موارد را برای نماینده محترم توضیح می‌دهد اما نماینده محترم ضمن فحاشی به وی سیلی می‌زند. اینها مواردی است که یکی از حاضران در جلسه و مدیرکل منابع طبیعی گیلان در گفت‌وگو با همشهری بر آن صحه گذاشته‌اند.

لطفا پاسخ دهید

با این وجود نکاتی به ذهن می‌رسد که یک نماینده مجلس طبق کدام مسئولیت قانونی خود خواستار صدور مجوز قطع درخت و بهره‌برداری برای شرکتی می‌شود که به تعهدات خود در قبال برداشت از جنگل عمل نکرده است؟
نکته دیگر اینکه آیا می‌توان برای جنگل‌های شمال که جزو انفال است و متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده است اینگونه تعیین تکلیف کرد؟ و دیگر اینکه یک جایگاه نظارتی می‌تواند این حق را برای فردی ایجاد کندکه در قبال درخواست غیرقانونی خود، بالاترین مقام مسئول استان در حوزه حفاظت از جنگل و منابع طبیعی را به باد ناسزا گرفته و او را مورد ضرب وشتم قرار دهد؟

حفاظت از میراث طبیعی به بهای جان

براساس آمارهای رسمی تا‌کنون 11جنگلبان جان بر سر حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور گذاشته و بالغ بر 370جنگلبان در مقابله با سودجویان و متجاوزان به رویشگاه‌های ملی و طبیعی، مجروح، قطع نخاع و نقص عضو شده‌اند.مافیای چوب و زمین‌خواری با سوءاستفاده از مقام و جایگاهی که داشت وقتی نتوانست با تطمیع و ارعاب شهید ناصر پیروی، رئیس اداره منابع طبیعی ماسال را با خود همراه کند هفتم اردیبهشت‌ماه‌84 با تزویر به گوشه‌ای از جنگل کشاند و به طرز فجیعی سربرید؛ همچنان‌که 16شهریور81، چپاولگران منابع طبیعی، جنگلبان شهید رشید غفاری را نیمه شب در خانه و در جلوی چشمان وحشت‌زده دختر خردسالش به گلوله بستند تا او را از سر راه خود بردارند. هنوز قاتل یا قاتلان شهید غفاری دستگیر و مجازات نشده‌اند! راستی پیگیری پرونده این حافظ انفال که به‌دلیل دفاع از میراث طبیعی کشور به قتل رسیده واجب‌تر است یا درخواست مجوز برای برداشت غیرقانونی از جنگل؟

واکنش سازمان جنگل‌ها به یک پرونده

مسئول امور مجلس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره این پرونده گفت: پرونده توسط استانداری و شخص مدیرکل منابع طبیعی گیلان در حال پیگیری است. حجت‌الله رحمانی که پیش از این نماینده مجلس شورای اسلامی بوده با بیان اینکه دوران گردنه‌گیری و قلدری به پایان رسیده است، افزود: در ‌شأن یک نماینده مردم نیست که با یک مدیر اجرایی که به وظایف خود عمل می‌کرده گلاویز شود و او را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: هر فردی که مسئولیتی داشته باشد، به‌ویژه در جایی مانند منابع طبیعی که انفال و سرمایه دولت و مردم را در دست دارد، نباید از این مسئله سوءاستفاده کند و بخواهد با هوچی‌گری از موقعیت خود تعرض کند. زیرا منابع طبیعی با قدرت تمام در برابر این اقدامات ایستاده که در بسیاری از مواقع به مذاق آقایان خوش نیامده است.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان نیز با محکوم کردن ضرب وشتم مدیرکل منابع طبیعی، خواستار برخورد قاطع مسئولان ذی‌ربط در این خصوص شد. امیر عبدوس تأکید کرد: نباید اجازه دهیم هزینه حفاظت از محیط‌زیست در استان گیلان تا حدی بالا برود که منجر به کتک‌خوردن و ضرب و شتم مدیران محیط‌زیست و منابع طبیعی شود. وی گفت: اگر دستگاه قضایی با این رفتارهای مغایر با قانون، برخورد قاطع نکند هزینه‌های حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی در آینده هرگز قابل جبران و پرداخت نخواهد بود.

کد خبر 223494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز