گروه اجتماعی: بیست‌وچهارمین جشن گلریزان برای زندانیان نیازمند، به همت ستاد دیه و با حضور شماری از مسئولان قضایی و خیران در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار شد.

دیه

براساس آمار سازمان زندان‌های کشور، اکنون بیش از 8هزار نفر به‌دلیل جرایم مالی غیرعمد در زندان‌‌های کشور به‌سر می‌برند که با کمک مالی افراد خیر می‌توانند به آغوش خانواده برگردند.هرساله جشن گلریزان ستاد دیه در‌ماه مبارک رمضان به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و با هدف کمک به زندانیان نیازمند و زندانیان جرایم مالی و جرایم غیرعمد برگزار می‌شود و مقام معظم رهبری و سران قوا نیز همگام با همه هموطنان خیر ایرانی مبالغی را به ستاد دیه اهدا می‌کنند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در مراسم امسال این ستاد تأکید کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۸۶۰ نفر زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌ها هستند که برای آزادی این افراد به مبلغی حدود ۲۸۰ میلیارد تومان نیاز داریم.سید اسدالله جولایی در سخنان خود در بیست و چهارمین جشن ستاد دیه کشور که در تالار حوزه هنری برگزار شد و فارس خبر آن را منتشر کرد، گفت: از زمان تأسیس ستاد دیه کشور تاکنون 70هزار زندانی آزاد شده‌اند بنابراین اگر همت خدایی داشته باشیم در کارهای خدایی اجر ما هم با خدا خواهد بود.
او با اشاره به همراهی نمایندگان مجلس و وزیر دادگستری با ستاد دیه کشور گفت: همه‌ساله نمایندگان در کمک به ستاد دیه کشور اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

رئیس ستاد دیه کشور با اشاره به پایان مهلت اجرای آزمایشی قانون بیمه شخص ثالث گفت: 20شهریور‌ماه پایان دوره آزمایشی قانون بیمه شخص ثالث است، به همین جهت کمیته حقوقی ستاد دیه کشور با ارائه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی خواستار دائمی شدن این قانون شده است.

جولایی ادامه داد: خوشبختانه 52نماینده پیشنهاد ستاد دیه کشور را امضا کرده‌اند و ما امیدواریم با نگاه مثبت مجلس شورای اسلامی، این قانون دائمی شود البته عده‌ای در این زمینه سنگ‌اندازی می‌کنند و به جای تلاش برای تصویب دائمی این قانون، به‌دنبال اصلاح آن هستند که بدون شک این موضوع اقدامات ما را با وقفه مواجه می‌کند.او تأکید کرد: از زمانی‌که این قانون آغاز به‌کار کرد روزانه یک یا دو نفر به زندان می‌روند درصورتی‌که پیش از آن 57 تا 60 نفر روزانه وارد زندان می‌شدند.

رئیس ستاد دیه کشور با اشاره به آزادی 9هزار و 206نفر در سال91 گفت: مجموع بدهکاری این افراد حدود 900میلیارد تومان بود که بیش از 56درصد این مبلغ با گذشت رضایتمندانه شاکیان کم شد.جولایی ادامه داد: در حال حاضر 8هزارو860نفر زندانی جرایم غیرعمد داریم که از این تعداد هزارو996نفر زندانی دیه، 4هزارو298نفر محکومین مالی، 2هزارو174نفر زندانی مهریه و 392نفر زندانی نفقه هستند.

وزیر دادگستری هم که از مهمانان جشن گلریزان

بیست و چهارم بود، در جمع خبرنگاران گفت: تلاش کردم در دوره وزارتم شرایط آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد فراهم شود.سیدمرتضی بختیاری تأکید کرد: برگزاری جشن‌های گلریزان سنت حسنه‌ای است که باعث می‌شود تا از نیازمندان دستگیری شود. وی ادامه داد: تشکیلات ستاد دیه کشور با همکاری خوب خیرین و همچنین کمک‌های مالی روسای قوا تلاش می‌کنند تا محکومین جرایم مالی غیرعمد مانند حوادث رانندگی، مهریه و دیه از زندان آزاد شوند.

وزیر دادگستری گفت: از آنجا که احکام صادر شده از سوی دادگاه‌ها در هنگام تحمل کیفر به زندان‌ها ارائه می‌شود این محکومان از همین طریق شناسایی شده و به ستاد دیه کشور معرفی می‌شوند.او ادامه داد: پس از شناسایی این افراد از سوی واحدهای اجرای احکام و همچنین زندان‌ها مقدمات آزادی آنها از سوی ستاد دیه کشور محیا می‌شود.

بختیاری به سفرهای استانی هیأت دولت اشاره کرد و گفت: در حاشیه سفرهای هیأت دولت نیز شاهد آن بوده‌ایم که با کمک دادگستری‌های استان‌ها و همچنین گذشت شاکیان تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد می‌شوند.وزیر دادگستری دولت دهم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای دوره وزارتش گفت: در مدت وزراتم تلاش مضاعفی کردم تا در جهت آزاد‌سازی‌ زندانیان جرایم غیرعمد موفق باشم.بختیاری ادامه داد: آزادی این زندانیان 2 خانواده را بعضا از مشکلات نجات می‌دهد و همین امر باعث شد تا در دوره وزارتم به این موضوع توجه ویژه داشته باشم.

او همچنین به آیین‌نامه اجرایی ماده 2 قانون محکومیت‌های مالی صادر شده از سوی رئیس قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه که از جانب رئیس قوه قضاییه صادر شد تأثیر بسزایی در کاهش جمعیت کیفری زندانیان جرایم مالی غیرعمد داشت.

کد خبر 223463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز