معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از کل بارش‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد نزدیک به 32درصد استحصال شده و بیش از 68درصد آن تبخیر می‌شود.

بیش از 68 درصد بارش‌ها در کشور تبخیر می‌شود


پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سالانه 410میلیارد مترمکعب بارش در کشور صورت می‌گیرد که 280میلیارد مترمکعب آن از سطح زمین به جوبازمی‌گردد و این درصورتی است که می‌توان با روش‌های مناسب استحصال آب از ظرفیت 100میلیارد مترمکعب دیگر نیز استفاده کرد. وی با بیان اینکه در هر هکتار از عملیات احیای منابع طبیعی و آبخیزداری می‌توان 100تا 300مترمکعب آب استحصال کرد افزود: با وجود تلاش‌های بسیاری که طی 10سال گذشته برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های آبخیزداری کشور صورت‌گرفته، به مسئله کاهش تبخیر و روش‌های استحصال آب پرداخته نشده و سدسازی‌ها به‌صورت مداوم در کشور افزایش یافته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متأسفانه تاکنون تمام روش‌هایی که برای استحصال آب به‌کار برده شده دولتی بوده و اکنون باید با وارد کردن مردم به این عرصه، روش‌های گذشته را تغییر دهیم. گرشاسبی ادامه داد: در این روش دیگر سدی وجود ندارد که وزارت نیرو بخواهد شخصا برای نگهداری و مدیریت آن اقدام کند بلکه با اجرای طرح‌های آبخیزداری و مرتعداری بهره برداران که مردم هستند تجهیز شده و برای حفظ دارایی‌های خود و مدیریت آنها تلاش می‌کنند. وی تأکید کرد: اما در برخی نقاط که بحرانی بوده و روان آب‌ها، فرسایش خاک و سیلاب‌ها زیاد است دیگر کاری از دست مردم ساخته نیست و دولت باید اقدام کند.

کد خبر 223325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز