سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

گروه شهری - محمد باریکانی: تخریب چند خانه در بافت تاریخی ثبت ملی شده یزد بلافاصله پس از راهپیمایی 120 انجمن میراث فرهنگی و محیط‌زیست در این بافت و درخواست از مسئولان شهری یزد برای حفظ و صیانت از این بافت، موجب شد تا آتوسا مومنی، معاون میراث فرهنگی کشور بلافاصله پس از ورود به تهران از اجلاس یونسکو در کشور کامبوج، اعلام کند که 2روز پس از اعلام تخریب‌ها به یزد سفر می‌کند تا از چند و چون این تخریب مطلع شود و زمینه برخورد با متخلفان از قوانین مربوط به آثار ثبت ملی شده کشور را فراهم کند.

لودرها درکمین بافت تاریخی یزد نشسته‌اند


وی همان روز که به تهران رسید در تماس با روزنامه همشهری اعلام کرد که «گفته‌ام برایم بلیت بگیرند تا فردا به یزد سفر کنم و ببینم ماجرا چیست؟»

فردای آن‌روز مومنی تا ساعاتی گذشته از ظهر در نشست محمد شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی با فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری نشسته بود. درحالی‌که همان روز رسانه‌ها و براساس آنچه خود او اعلام کرده بود خبر دادند که معاون میراث فرهنگی کشور آن‌روز را به یزد پرواز می‌کند تا جلوی تخریب‌ها در بافت تاریخی آن شهر را بگیرد. از اقبال او خبرنگار همشهری نیز چند ردیف قبل‌تر از او نشسته بود و در همان جلسه با وی تماس گرفت تا مشخص شود چرا به یزد نرفته است.

معاون میراث فرهنگی کشور در آن جلسه و در حضور خبرنگاران دیگر که شاهد این تماس بودند، گفت: به‌دلیل حضور در نشست با فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری سفر به یزد را برای فردای آن‌روز ترتیب داده است. او آن‌روز هم گفت که درخواست کرده است بلیت سفر به یزد را با تأخیر یک‌روزه برای او صادر کنند.

در تماس روز بعد همشهری با معاون میراث فرهنگی کشور برای انتشار آنچه او از بافت تاریخی یزد مشاهده کرده و تصمیم میراث فرهنگی در مقابله با تخریب این بافت تاریخی به بهانه طرح توسعه‌ای آستان امامزاده جعفر(ع) که عجولانه و بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی انجام شده بود، اعلام کرد که هنوز موفق به این سفر نشده است.

روز بعد از آن نیز معاون میراث فرهنگی کشور در یک پیامک تلفنی که در ساعت 16:47روز هشتم تیرماه یعنی 17روز پیش به خبرنگار همشهری ارسال کرد، اعلام کرد که تا یک ساعت دیگر پرواز می‌کند. بیش از یک ساعت از این پیامک گذشته بود که در تماس همشهری با معاون میراث فرهنگی کشور وی اعلام کرد که به‌دلیل برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با فرزند وی و فرارکردن راکب موتور او در مسیر فرودگاه از پرواز به یزد انصراف داده ولی در اسرع وقت به یزد سفر خواهد کرد تا پیگیر تخریب بافت تاریخی آن شهر شود.

اکنون نزدیک به 3هفته از وعده سفر معاون میراث فرهنگی کشور به شهر یزد و به‌منظور پیگیری وضعیت بافت تاریخی آن شهر و تخریب محوطه ثبت ملی شده اطراف امامزاده جعفر(ع) در بافت تاریخی یزد می‌گذرد و وی هیچ مسئولیتی در قبال آنچه اعلام کرده است احساس نمی‌کند.

مومنی در این 3هفته در برنامه‌ها و جشن‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی ظاهر شده ولی همچنان سفر به یزد را به‌منظور مقابله با تخریب بافت تاریخی آن شهر به تعویق انداخته است.ایسنا نیز در این رابطه دیروز همین موضوع را با گذشت بیش از 3هفته از تخریب بافت تاریخی یزد و چند وعده پی‌درپی معاون میراث فرهنگی کشور برای سفر به آن شهر به‌منظور مذاکره برای توقف روند تخریب بافت تاریخی یزد با وی مطرح کرده است و از او خواسته تا بگوید چرا به‌رغم وعده‌های پی‌درپی در سفر به یزد او تاکنون که 3هفته از انتشار خبر تخریب بافت تاریخی یزد گذشته سفر خود را لغو کرده است؟

براساس آنچه ایسنا نیز منتشر کرده است مومنی، که به گفته خودش، پس از اطلاع از اتفاق‌های رخ‌داده در شهر یزد، برای بازگشت به کشور لحظه‌شماری می‌کرده تا سریع‌تر بتواند جلوی این اتفاق فاجعه‌آمیز را بگیرد ولی هنوز برای بررسی شرایط آثار تاریخی یزد به آن شهر نرفته است، گفت: در نامه‌ای که به شهرداری و استانداری یزد دادیم، به آنها اعلام کردیم که انجام هرگونه اقدامی تا زمان رسیدن کارشناسان میراث فرهنگی به یزد ممنوع است و درصورت انجام هر کاری، با متخلفان براساس قانون مجازات اسلامی برخورد می‌شود و در این زمینه، هیچ اغماضی نسبت به هیچ دستگاهی نداریم.

مومنی در پاسخ به پرسش آن خبرگزاری که چرا پس از گذشت این مدت طولانی به استان یزد می‌روید، درحالی‌که این اتفاق از حدود 3هفته پیش آغاز شده است؟ گفت: پس از بازگشت از اجلاس جهانی یونسکو در کامبوج، قرار بود به یزد بروم، اما به دلایلی این سفر کنسل شد. پس از آن قرار بود 22 و 23تیرماه به یزد سفر کنم که بنا به دستور، برای حضور در مراسم ثبت ملی 30 قرآن نفیس، این سفر تا 25تیرماه به تعویق افتاد.

این اظهارات معاون میراث فرهنگی کشور در شرایطی اعلام می‌شود که براساس گزارش‌ها در جلسه‌ای که حدود 10روز پیش با حضور متولیان شهر یزد برگزار شد، توقف تخریب‌ها و اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر یزد مطرح شد و محمدرضا عظیمی‌زاده شهردار یزد نیز تأکید کرده است که شهرداری یزد با قاطعیت تا پایان طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) خواهد ایستاد.

کد خبر 223322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز