دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکا که از زمان برکناری محمد مرسی از قدرت توسط نظامیان مصر، موضع مشخصی به‌صورت رسمی درباره تحولات این کشور اتخاذ نکرده اکنون یکی از ارشد‌ترین دیپلمات‌های خود را به قاهره فرستاده تا با مقام‌های نظامی و دولت موقت مصر وارد مذاکره شود.

تظاهرات

ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا ۱۲ روز پس از اقدام ارتش مصر، به‌عنوان نخستین مقام بلندپایه واشنگتن پس از برکناری مرسی روز گذشته وارد قاهره شد تا با مقام‌های ارشد کنونی این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. آمریکایی‌ها که هر سال به‌صورت میانگین 1.5 میلیارد دلار به مصر کمک مالی می‌دهند هنوز در میان کودتا خواندن اقدام نظامیان مصر یا حمایت علنی از ارتش این کشور سردرگم مانده‌ و ترجیح داده‌اند که سیاست سکوت را در پیش بگیرند.

این در حالی است که مخالفان و حامیان مرسی در میان اختلاف‌های گسترده خودشان در موضع‌گیری علیه آمریکا در ناآرامی‌های روزهای اخیر مشترک بوده‌اند و انتظار می‌رود که در جریان سفر 2روزه برنز بار دیگر قاهره شاهد تظاهرات گسترده مردم باشد. در نخستین موج از تظاهرات، روز گذشته حامیان مرسی همزمان با ورود معاون وزیر امور خارجه آمریکا تظاهرات کردند و بار دیگر خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند.

حامیان مرسی بنر بزرگی همراه خود داشتند که روی آن با چاپ عکس آن پترسون، سفیر آمریکا در قاهره شعار«به خانه‌ات برگرد ساحره» نوشته شده بود. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ویلیام برنز در این سفر با مقام‌های ارشد دولت موقت و سران ارتش مصر گفت‌وگو خواهد کرد؛ مذاکراتی که واشنگتن محور آن را پایان دادن به خشونت‌ها و برگزاری انتخاباتی جدید اعلام کرده است. دولت آمریکا اعلام کرده که معاون وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات خود بر پایان دادن به خشونت‌ها تأکید خواهد کرد و خواستار تشکیل دولتی فراگیر با برگزاری انتخاباتی آزاد خواهد بود. همزمان با سفر برنز به قاهره همچنین سفارت آمریکا پس از 2هفته تعطیلی بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است. خبرگزاری رسمی مصر گزارش داده حزب سلفی نور که از اقدام ارتش مصر در برکناری مرسی حمایت کرده بود گفت‌وگو با معاون وزیر امور خارجه را رد کرده و سفر وی را دخالت خارجی در این کشور دانسته است.

مذاکرات پشت پرده اخوان‌با ارتش

گفت‌وگوهای نماینده آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های ارشد اخوان‌المسلمین از مذاکرات پشت پرده این جنبش با ارتش این کشور خبر داده‌اند. هر چند مقام‌های اخوان‌المسلمین در روزهای گذشته هر نوع مذاکره با نظامیان را رد کرده‌اند اما دکتر محمد علی بشر، از وزرای سابق کابینه مرسی و از مقام‌های ارشد حزب آزادی و عدالت در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت‌وگوی اخوانی‌ها با ارتش را تأیید کرده است. به گفته وزیر سابق توسعه محلی کابینه مرسی، مذاکره اخوان‌المسلمین با ارتش اما با درخواست این جنبش برای آزادی و بازگشت مرسی به قدرت به بن‌بست رسیده است.

این در حالی است که دادستان کل مصر دارایی‌های ۱۴ نفر از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین را توقیف کرده است. محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین به همراه خیرت شاطر، معاونش از برجسته‌ترین چهره‌هایی هستند که با حکم توقیف اموال مواجه شده‌اند. دادستانی مصر اعلام کرده که این اقدام در راستای تحقیقات درباره خشونت‌های این کشور صورت گرفته است. همزمان با این اقدام، عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر بار دیگر از تصمیم و اقدام ارتش برای خلع مرسی از قدرت دفاع کرده است.

حازم الببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت مصر هم در حال تکمیل مهره‌های اصلی کابینه خود است. نبیل فهمی، سفیر سابق مصر در آمریکا به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت مصر معرفی شده و محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق قرار قبلی قرار است به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری موقت فعالیت کند. احمد جلال از اقتصاددان‌های لیبرال هم که مدرک دکتری خود را از دانشگاه بوستون دریافت کرده قرار است به‌عنوان وزیر دارایی فعالیت کند.

کد خبر 223298
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز