جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

گروه سلامت: پیشرفت‌های جدید علمی در درمان بیماری‌ها به تدریج تا آنجا پیش می‌روند که می‌توان عبارت «به حقیقت پیوستن رویاها» را با اطمینان به کار برد.

طبق بررسی های متخصصان طی 30 سال گذشته، میزان کسانی که از سرطان نجات پیدا کرده اند، دو برابر شده است. 

نتایج این  بررسی ها همچنین مشخص می کند که در حال حاضر به طورمتوسط 46/2 درصد از بیماران سرطانی از شانس زندگی برای 10 سال پس ازتشخیص بیماری‌شان برخوردارند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دانش پزشکی که روزگاری در برابر بیماری‌هایی همچون سرطان کاملا دست و پا بسته بود، آرام آرام به سمت پیروزی گام بر می‌دارد.

این مطالعات که روز پنج‌شنبه در روزنامه گاردین منتشر شد، توسط مایکل کلمن، متخصص اپیدمیولوژی سرطان و همکارانش در مدرسه بهداشت و طب حاره ای در انگلستان انجام شده است.

به گفته محققان بعضی از سرطان ها مثل سرطان ریه و پانکراس کشنده تر از سایر انواع سرطان بوده و شانس زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان، بیش از مردان است.

این در حالی است که پروفسور کلمن، مقاله ای را که هفته گذشته توسط انستیتو  کارولینسکا منتشر شده و در آن ادعا شده بود در کشورهایی که میزان بیشتری داروهای گران‌قیمت جدید دریافت می کنند، تعداد بیشتری از بیماران سرطانی زنده می مانند و در واقع مرگ‌ومیر سرطان رابطه معکوسی با ثروت کشورها دارد را رد کرده و معتقد است که استفاده از داروهای جدید و گرانقیمت ضدسرطان پاسخ مشکل نیست.

دکتر کومار در دفاع ار نظریات خود، به گاردین گفته است: حتی اگر این مقاله بر اساس  بررسی و تحقیقی که توسط کارخانه داروسازی «رک» انجام شده ، گزارش شده باشد، دریافت داروهای گران قیمت جدید تنها اختلافی 15 تا 20 درصدی را در میزان نجات یافتگان کشورهایی که در مهار سرطان موفق بوده اند نشان می‌دهد، بنابراین باید بپذیریم که 80 درصد اختلاف باقی مانده درمیزان این اختلاف ناشی از مسائل دیگری است که از آنها می‌توان به مراجعه به موقع بیمار به پزشک، تشخیص زودهنگام بیماری،کیفیت بالای روشهای جراحی، رادیوتراپی و درمان های تکمیلی در آن کشورها اشاره کرد.

پروفسور کلمن از مرکز تحقیقات سرطان انگلیس نیز با اشاره به  غلط بودن گزارش موسسه کارولینسکا، می گوید: نتیجه گیری در مورد بالا بودن میزان نجات یافتگان از سرطان به دلیل مصرف داروهای گران‌قیمت جدید،بسیار خام و اشتباه بوده است و چنانچه کشورهای مورد بحث در مقاله حاضر مثل فرانسه و برخی دیگر از کشور های اروپایی را از نظر میزان نجات یافتگان از سرطان  مورد بررسی قرار دهیم، در می‌یابیم که مسئله اصلی دراین افزایش بهبود، چیزی به غیر از مراجعه زودهنگام، تشخیص و درمان به موقع بیماری نبوده است.

به نوشته گاردین، اهداف ده گانه مرکز تحقیقات سرطان انگلیس  تا سال 2020 چنین تدوین شده است:

1. سه چهارم افراد جامعه بدانند که چگونه با انتخاب یک شیوه زندگی سالم  می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

2. میزان افراد سیگاری به شکل چشمگیری کاهش یابد و از 12 میلیون نفر به 8 میلون نفر برسد.

3. درافراد زیر75 سال آمارابتلا به سرطان از یک نفر به ازای هرچهارنفر به یک نفربه ازای هرپنج نفر برسد.

4. سرطان زودتر تشخیص داده شود.

5. درک جزئیاتی که در دو سوم موارد سبب سرطان می‌شوند.

6. دستیابی به درمان های موثرتر با عوارض جانبی کمتر.

7. بیش از دو سوم  بیماران تا پنج سال پس از تشخیص زنده بمانند.

8 . اطلاعات مربوط به بیماری به راحتی دراختیار بیماران قرارگیرد.

9. توجه به بیماران سرطانی درمناطق محروم افزایش یابد چرا که درحال حاضر درمناطق فقیر در مقایسه با کشورهای ثروتمند، میزان مرگ ومیر مردان 70 درصد و زنان 41 درصد  بیشتراست.

10. مبارزه برای مهارسرطان،پس ازسال 2020 هم ادامه یابد.

صدف کوهکن

کد خبر 22323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز