جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: طرح ملی «‌ نجات» برای جمع‌آوری و درمان300 هزار معتاد تزریقی و هروئینی از روزهای آینده آغاز می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  با بیان این که در گذشته تمرکز در مبارزه با عرضه مواد مخدر داشتیم و در این بخش، نقش پلیس و نیروهای امنیتی بسیار پررنگ است، اذعان کرد: در مأموریت جدید، تمرکز خوبی بر تقاضای مواد مخدر داریم و برنامه وسیعی چون طرح ملی «‌ نجات» از روزهای آینده شروع می‌شود و از درمان در زندان تا اردوگاه، سرپناه، مراکز متادون درمانی و گذری و سازمان‌های غیردولتی را برای 300 هزار معتاد تزریقی و هروئینی تجهیز و آماده کرده‌ایم.

احمدی‌مقدم با بیان این که طرح فوق بزرگترین طرح در سطح ملی کشورمان است، گفت: چون بخش درمان هم، عمدتاً پلیس‌مدار بوده، در حقیقت پلیس در این بخش تعیین‌کننده است و بدون حضور وی موفقیت این بخش مشکوک است.

مشاور رئیس‌جمهوری در دیدار با «جین لماهیو» معاون رئیس دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل با بیان این که نیروی انتظامی ایران در ساختارهای امنیت اجتماعی دنیا بی‌نظیر است، تصریح کرد: در کشورهای دیگر پلیس در چندین سازمان جدا از هم بوده و معمولا مرزبانی در اختیار ارتش‌هاست، اما در ایران مجموعه نیروهای امنیت داخلی بر عهده نیروی انتظامی است.

وی ادامه داد: سال گذشته اقدامات بستن مرزهای شرقی را با سرعت و قدرت شروع کردیم و تلاش داریم امسال این طرح‌ها را کامل کنیم و در این زمینه تجهیزات تهیه شده و در حال استقرار در محل است. به گفته احمدی‌مقدم در یک سال گذشته، 200 میلیون دلار صرف بستن مرزها شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دلایل تمرکز ایران بر معتادان هروئینی، گفت: به هر میزان کنترل در مرزها اضافه شود، قاچاقچیان به سمت مواد مخدر سبک روی می‌آورند.

در این دیدار، همچنین جین لماهیو، معاون رئیس دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نیز با اشاره به این که ایران تاکنون خسارات جبران ناپذیری را به دلیل مسایل افغانستان، متحمل شده است، اظهار کرد: موفقیت‌های ایران در حوزه مبارزه و کنترل مواد مخدر، چیزی نیست که بر ما پوشیده باشد.

وی ادامه داد: در تعدادی از مسایل مربوط به مبارزه با مواد مخدر، قطعاً ایران نقش اصلی و پیشگام دارد و امیدواریم همکاری خوبی برای افزایش این نقش داشته باشیم.

استفاده از افسران آموزش دیده

از سوی دیگر جانشین نیروی انتظامی در همایش روسای پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: نیروی انتظامی به دنبال مبارزه و برخورد بامواد مخدر بصورت جامع بوده و این جامعیت را امروز در برنامه ها و جهت گیری‌ها احساس می کنیم. 

سردار ذوالفقاری گفت: اگر دقت کنیم می بینیم پرونده های زیادی در زمینه سرقت ، مسایل اخلاقی ، جنایت ، آدم ربایی و ...وجود دارد  که ریشه بسیاری از این جرایم به مواد مخدر ختم می شود.

وی ادامه داد: امروزه هر کس که در خانواده اش یک نفر معتاد داشته باشد زندگی برایش معنا ندارد.

جانشین نیروی انتظامی با تأکید بر این که باید مقابله با مواد مخدر به نحوی باشد که افراد به سمت جایگزین کردن تریاک و هروئین نروند، گفت: سال گذشته اقدامات نسبتاً قابل توجهی در شرق کشور در رابطه با مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است و امیدواریم در سال 86 با بودجه مناسب و اولویتی که به شرق کشور اختصاص داده شده است حداکثر تلاش را برای انسداد فیزیکی و الکترونیکی مرزی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگرچه در ارتباط با طرح امنیت اجتماعی  بویژه پوشش دیدگاه هایی وجود داشت اما در ارتباط با مواد مخدر چنین مطالب‌و تبلیغاتی وجود ندارد.

سردار ذوالفقاری با اشاره به اینکه در اجرای طرح نجات از افسران آموزش دیده استفاده می شود، گفت: باید از دستگیری افراد مظنون جداً خودداری شود و مقابله و تمرکز روی باندها و
 ریشه ها شدت یابد.

وی در پایان بر تمرکز روی پاکسازی نقاط آلوده شهرها  تأکید و خاطرنشان کرد: با استقبال خانواده ها و شهروندان امیدواریم مجبور به دستگیری افراد کمتری باشیم.

حل مشکل کمبود متادون

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد اعلام کرد: مشکل کمبود متادون مراکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با همکاری وزارت بهداشت مرتفع می‌‏شود.

فرید براتی‌‏سده، افزود: تمام مراکز اعتیاد ظرفیت مناسبی برای درمان معتادان با متادون دارند و باید از این امکانات استفاده شود.

وی یادآور شد: قرار بر این است که از این به بعد داروی متادون در تمام مراکز به اندازه کافی وجود داشته باشد.

کد خبر 22321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز