نتایج مطالعات جدید تأیید می‌کند که فرایند اسیدی‌شدن آب اقیانوس‌ها نه‌تنها در نابودسازی تک‌تک گونه‌ها نقش دارد بلکه حتی می‌تواند به انقراض کلی اکوسیستم‌ها منجر شود.

بهای سنگین اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها برای آبزیان


به گزارش ایسنا، به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه کالیفرنیا در یک بررسی تازه هشدار دادند که پدیده اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها می‌تواند منجر به نابودی تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در کل اکوسیستم‌های دریایی شود. کریستی کروئکر، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: روند اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها از گذشته تاکنون و حتی در درجات پایین می‌تواند در بلندمدت به تغییر شکل کلی یک اکوسیستم منجر شود به‌طوری که کل اکوسیستم تحت‌تسلط یک گونه خاص مانند جلبک‌های دریایی درآید و بنابراین کل نظام حاکم بر اکوسیستم را دستخوش تغییر کند.

کروئکر افزود: در بسیاری از اکوسیستم‌های آبی گونه‌های مختلف و رنگارنگی از گیاهان و جانوران وجود دارند که شامل جلبک‌ها، اسفنج‌ها و شقایق‌های دریایی می‌شوند اما درصورتی که روند اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها ادامه پیدا کند، این تنوع‌ و گوناگونی از بین می‌رود و عملا تنوع‌زیستی در اکوسیستم‌های آبی نابود می‌شود. محققان 3منطقه مرجانی را با درصدهای مختلف اسیدی از کم تا بسیار زیاد انتخاب کردند تا وضعیت آب اقیانوس‌های جهان را در زمان حال و نیز در سال‌های 2100و 2500میلادی ارزیابی کنند.

کد خبر 223042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز