همشهری آنلاین: دومین همایش روابط عمومی الکترونیک، هم زمان با روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی در تهران برگزارشد.

به گزارش وب سایت رسمی همایش، دومین همایش روابط عمومی الکترونیک هم زمان با روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی با پیام تصویری آیت الله هاشمی رفسنجانی و سخنرانی علی زارعی نجفدری ، مشاور رییس جمهور و دکتر حمید شهریاری ، دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور ، دکتر عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و احمد مسجد جامعی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران برگزارشد.

در مراسم افتتاحیه این همایش امیر عباس تقی‌پوردبیر همایش با ارایه‌ گزارشی گفت: برگزاری این همایش بهانه‌ای برای تبیین اهمیت موضوع و ترغیب دست‌اندرکاران صنعت ارتباطات برای روزآمد کردن و ارتقای جایگاه و نقش آن در وزارتخانه، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی با به‌کارگیری فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی محسوب می‌شود.

در ادامه دکترمحمد سلطانی‌فر رییس کمیته‌ی علمی همایش گفت: امروز علمی پا به عرصه‌ وجود گذاشته که اگر بخواهیم در این زمینه با دنیا همراه باشیم باید هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده را کنار بگذاریم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در دنیای امروز روابط عمومی با خروجی از عالم فن و ورود به عالم علمی از فرصت‌های بیشتری برای نقد، تئوری‌پردازی و پژوهش برخوردار شده و این نوید بخش آینده‌ای روشن برای روابط عمومی‌هاست.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی روابط عمومی الکترونیک به عنوان محل تلاقی و در هم آمیخته شدن علوم ارتباطات با علوم فنی، از پتانسیل مضاعفی برای ارتقای عملکرد و دست‌یابی به جایگاهی ممتاز و بی‌بدیل در دست‌یابی سازمان و موسسات به اهدافشان برخوردار است.

پیام تصویری رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیام تصویری خود که ساعاتی قبل از آغاز همایش در دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضبط و آماده‌سازی شده بود، آشنایی و به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه کشور را نه یک انتخاب، بلکه ضرورت دانست. [کامل]


سخنان مشاور رییس جمهور

دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رییس جمهور نیز در این همایش گفت: تعیین یک روزبه عنوان روز روابط عمومی طلیعه‌ای نویدبخش برای این حوزه است.

وی تصریح کرد: راز و فلسفه‌ی تعبیه‌ی روابط عمومی در نهادها و سازمان‌های مختلف، مهندسی افکار عمومی است، افکار عمومی که زیرساخت بسیار مهم نظام مردم‌سالاری دینی و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌ی اجتماعی است.

وی گفت: در نظام مردم‌سالاری دینی یا در هر نظام مردم‌سالاری، مقبولیت حاکمیت با جلب اعتماد شهروندان تحقق می‌یابد و ایجاد این مقبولیت با روابط عمومی است؛ یکی از نهادهای مهمی که می‌تواند در ایجاد مقبولیت نقش داشته باشد روابط عمومی است.

نجفدری با طرح این سوال که رسالت ما در روابط عمومی چیست و چه اهدافی برای این رسالت برای خودمان تعریف کرده و برای رسیدن به این اهداف که در رسالت تعریف کردیم چه کار باید انجام دهیم،

گفت: در هر جامعه‌ای افکار عمومی جنس خاص خود را دارد و باید ببینیم افکار عمومی جامعه ما از چه جنسی است؟ افکار عمومی شاید از باورها و اعتقادات مردم جامعه شکل بگیرد اما باورها و اعتقادات دینی مردم جامعه‌ی ما، آموزهای ملی و دینی آن‌ها یا هنجارها و ناهنجاری‌هایی که در باورها و آموزهای دینی ما وجود دارد چیست و کدام است؟

وی گفت: نهاد روابط عمومی می‌تواند هم شکل دهنده افکار عمومی باشد و هم هدایت کننده اما قبل از هر چیز باید به این سوال‌ها بدون هرگونه تعصب جواب دهد.


اظهارات دبیر شورای عالی اطلاع رسانی

همچنین در ادامه این مراسم، حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: حقوق شهروندان اقتضا می‌کند مدیران ارشد سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی، اطلاع‌رسانی را وظیفه‌ی خود بدانند.

وی ادامه داد: شهروندان حق دارند بدانند چه کسانی در سازمان‌ها متصدی هستند و چه مسوولیت‌هایی برعهده دارند، چگونه به انجام وظایفشان می‌پردازند و چه برنامه‌هایی برای آینده دارند و در نهایت امکان به دست آوردن اطلاعات برای آن‌ها از برنامه‌هایی که به ثمر رسیده است، میسر باشد که البته این الزام برای مدیران، شرایط و لوازمی دارد که بدون آن‌ها نمی‌تواند این مهم را به نتیجه برسانند.

وی گفت: در بدنه‌ای که افرادش اطلاعات کافی و لازم ندارند، مدیر هرقدر هم بخواهد، امکان الکترونیکی کردن فعالیت‌ها را پیدا نخواهد کرد؛ اگر می‌خواهیم به جامعه‌ی جهانی اطلاعات دسترسی یابیم باید محیط توانمندساز داشته باشیم، محیطی که افراد مجبور هستند رشد کنند.

وی مسوولیتی که متوجه مسوولان روابط عمومی‌هاست را از دیگر موضوعات مهم برشمرد و گفت: اگر مسوولان روابط عمومی با فضای الکترونیکی آشنا باشند، آنگاه وظیفه‌ی دیگری بر دوششان است و آن هم انتقال همراه با تکرار دانش و آموخته‌های خود به مدیران سازمان و سایر کارشناسان واحد روابط عمومی است.

شهریاری تاکید کرد: مدیران و مسوولان سازمان‌ها باید در یک گستره‌ی زمانی با دنیای دیجیتالی توجیه شوند و مدیران روابط عمومی در این زمینه وظیفه دارند و امیدواریم حضور در فضای وب یک وظیفه سازمانی و حضور نداشتن در آن یک قصور مدیریتی و نقش سازمانی تلقی شود.

8 مقاله پژوهشی

8مقاله پژوهشی در دومین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه شد. دکتر سعید رضا عاملی با ارایه مقاله ی دولت موبایل، به ارایه آخرین تحقیقات و پژوهش های انجام شده در مورد روابط عمومی الکترونیک بی سیم پرداخت.

دکتر مهدی محسنیان راد نیز در خصوص روابط عمومی الکترونیک در خدمت روابط عمومی مشکل گشا به طرح دیدگاه های خود پرداخت و در چارچوب ترکیب دو نظریه سیستمی انطباق و سازگاری و نظریه واپس ماندگی یا پس افتادگی فرهنگی به پدیده روابط عمومی الکترونیک در ایران پرداخت.

دکتر علی اصغر محکی نیز در این همایش با مقاله گذشته چراغ راه آینده است اگر...گفت: جای بسی تأسف است کشورهایی که در زمان شکل گیری روابط عمومی در ایران هنوز به استقلال نرسیده بودند از ما جلو افتاده اند.

دکتر فریدون وردی نژاد دیگر استاد حاضر در دومین همایش روابط عمومی الکترونیک با ارایه مقاله روابط عمومی الکترونیک در عصر دانش، اظهارداشت: در دنیایی که عصر اطلاعات و ارتباطات نام گرفته است گردش اطلاعات و چرخه ارتباطات در هر سازمان در ابعاد گوناگون درون سازمانی و برون سازمانی کلید موفقیت مدیران است.

جواد قاسمی رییس انجمن روابط عمومی ایران و دکتر حمید ضیایی پرور نیز در این همایش با ارایه مقالات خود با عنوان روابط عمومی الکترونیک، موانع و راهکارها و آشنایی با تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک به بیان آخرین مطالعات و تحقیقات خود در حوزه روابط عمومی الکترونیک پرداختند. همچنین دو مقاله از میان چهار مقاله منتخب کمیته علمی همایش توسط نویسندگان آنها ارایه شد.

اظهارات رییس دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه دومین همایش روابط عمومی الکترونیک گفت: عصر ارتباطات و انقلاب بنیادین اطلاعات، جامعه فراصنعتی را متحول ساخته و آن‌چه در تغییر و تحول این پدیده نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای داشته است، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده‌اند که رسالت تعلیم و تربیت نیروهای انسانی کارآمد و متخصص را در جهت ارتقای کارآیی مدیریت سازمانی و تدوین تئوری‌های نوین ارتباطی به عهده داشته‌اند.[بیشتر]

تقدیر از دکتر یونس شکرخواه

در دومین همایش روابط عمومی الکترونیک از دکتر یونس شکرخواه به‌ عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، تجلیل و قدردانی شد. [بیشتر]

تقدیر از منتخبان

تقدیر از مقاله نویسان برتر، روابط عمومی های منتخب در به‌کارگیری عملی روابط عمومی الکترونیک، وبلاگ‌های تخصصی روابط عمومی و مشارکت کنندگان در برگزاری دومین همایش روابط عمومی الکترونیک پایان بخش دومین همایش روابط عمومی الکترونیک بود.

براین اساس از علی حیدری، علیرضا نعمتی، ناصر حسن زاده و عبدالرضا علوی قره باغ به عنوان نویسندگان مقالات برتر تجلیل شد. دکتر حمید ضیایی پرور، علی مزینانی، حسین امامی، احمد مظفری و علی هاشمی نیز به عنوان وبلاگ نویسان روابط عمومی مورد تقدیر دبیرخانه همایش قرارگرفتند.

همچنین از انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی، دبیرخانه کنفرانس بین المللی روابط عمومی و دبیرخانه سمپوزیوم روابط عمومی به دلیل تلاش در جهت ارتقای روابط عمومی ها تقدیر شد.

در بخش تجارب عملی روابط عمومی الکترونیک نیز از مدیران کل روابط عمومی بانک کشاورزی، سازمان تأمین اجتماعی، بانک ملت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، شهرداری همدان، بانک توسعه صادرات، بانک اقتصاد نوین و شرکت ملی گاز ایران تقدیر بعمل آمد.

کد خبر 22302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز