مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ نورد جدید ناسا با هدف یافتن حیات میکروبی و جمع‌آوری نمونه برای بازگرداندن به زمین، سال 2020 میلادی راهی سیاره سرخ خواهد شد

مریخ‌نورد جدید ناسا،سال 2020 راهی فضا می‌شود

به گزارش ایسنا، ناسا تنها آژانس فضایی جهان محسوب می‌شود که موفق به فرود موفقیت آمیز چند مریخ نورد و انجام آزمایشات بر سطح سیاره سرخ شده است، اما قصد ندارد که تا 7 سال آینده مریخ نورد جدیدی را راهی این سیاره کند.

مریخ نورد کنجکاوی که با بودجه 2.5 میلیارد دلار طراحی و ساخته شد، آگوست سال 2012 میلادی (مرداد 91) در این سیاره فرود آمد و تحقیقات اکتشافی خود را آغاز کرد.

طرحی که آژانس فضایی آمریکا برای مریخ نورد 2020 در نظر گرفته است، بر پایه مریخ نورد کنجکاوی بوده و بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه تنها 1.5 میلیارد دلار اعلام شده است و این مأموریت به نوعی ادامه مأموریت مریخ نورد کنجکاوی محسوب می‌شود.

مریخ نورد جدید، رویکرد مستقیمی برای بررسی حیات احتمالی خارج از زمین در پیش گرفته و وجود حیات میکروبی در تاریخچه باستانی این سیاره را مورد بررسی قرار می دهد.

این مریخ نورد از قابلیت جمع آوری و ذخیره سازی 31 لوله حاوی نمونه خاک و سنگ سیاره مریخ برای بازگرداندن به زمین برخوردار است.

آکادمی ملی علوم آمریکا سال گذشته طرح بازگرداندن نمونه از مریخ را در صدر فهرست اولویت‌های تحقیقات سیاره‌ای یک دهه آینده قرار داد، با این حال هنوز فناوری ویژه‌ای با این قابلیت توسعه نیافته است.

طرح مریخ‌نورد جدید ناسا

جان موستارد، از زمین شناسان دانشگاه براون تأکید می‌کند: نشانه‌های روشنی از فراوانی حیات در سیاره مریخ در دست نداریم تا بتوانیم تحقیقات خود را بر آن متمرکز کنیم؛ جستجو برای ارگانیسم‌های ساده یا حتی پیچیده که قادر به تحمل محیط خشن و سمی این سیاره باشند، به سرمایه گذاری فراوانی برای توسعه فناوری‌های جدید نیاز دارد.

موستارد خاطر نشان می‌کند: اگر نمونه استخوان دایناسوری در مریخ کشف کردیم، نیازی به بازگرداندن آن به زمین وجود ندارد و می‌توانیم با همین امکانات موجود آن را بررسی کنیم! معتقدیم که حیات احتمالی در مریخ چیزی در حد حیات میکروبی خواهد بود.

مریخ نورد جدید علاوه بر جستجوی حیات، می‌تواند با انجام آزمایشات پیشرفته مسیر را برای سفر سرنشین دار انسان هموار کند.

کد خبر 222994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز