همشهری آنلاین: کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» که با تکیه بر «راهبردها، موانع و چالش‌های جهان مدرن برای زندگی» توسط دکتر علی‌اکبر علیخانی پدید آمده است، توسط نشر به‌آفرین منتشر شد.

کتاب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز

به گزارش همشهری آنلاین، کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» در 9 فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، راهبردهای نظری و معرفتی همزیستی، راهبردهای انسانی و اخلاقی همزیستی، راهبردهای سیاسی و قانونی همزیستی، راهبردهای پیش برنده و راهگشای همزیستی، راهبردهای عینی و عملی همزیستی، تحلیل آیات جهاد و جنگ‌های پیامبر (ص)، علل و ریشه‌های تفسیرهای غیر مسالمت‌آمیز از اسلام و منظومه همزیستی مسالمت‌آمیز نگاشته شده است.

دکتر علی‌اکبر علیخانی در پدید آوردن این کتاب از منابعی نظیر «شرح نهج‌البلاغه» ابن ابی حدید، «بحارالانوار» محمدباقر المجلسی، «نهج‌البلاغه» سید جعفر شهیدی، «نهج‌الفصاحه»، «جواهرالکلام»، «میزان‌الحکمه»، «کنزالعمال»، «الکافی»، «وسائل‌الشیعه»، «تاریخ طبری»، «تفسیرالمیزان»، «اخلاق ناصری»، «تاریخ تمدن» ویل دورانت، «صحیح بخاری»، «تحریرالوسیله» استفاده کرده است.

آیاتی از سوره‌های بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه، یونس، هود، رعد، حجر، نحل، اسراء، کهف، طه، انبیاء، حج، مومنون، نور، فرقان، شعرا، قصص، عنکبوت، روم، لقمان، احزاب، سبأ، فاطر، زمر، غافر، فصلت، شوری، شمس و کافرون و همچنین احادیثی از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، امام اول شیعیان و امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام، نقش محوری در شکافتن موضوعات مطرح در کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» دارند.

باور به کرامت ذاتی انسان، اعتقاد به از یک منشأ بودن تمام انسان‌ها، باور به اجباری نبودن دین یا اعتقادی خاص، محترم دانستن عمل هر کس طبق دین خود، تفکیک بین بعد ذاتی و بعد عرضی انسان، باور به اصل دیگر خود پنداری، واقع‌گرایی در مواجهه با سایر ادیان و داشتن نگرش فراقومی و فرامذهبی از زیربخش‌هایی است که دکتر علیخانی در فصل راهبردهای نظری و معرفتی همزیستی کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» مورد توجه قرار داده است.

فصل راهبردهای انسانی و اخلاق همزیستی کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» نیز به موضوعات احترام و تکریم، مهرورزی و محبت، نیکی کردن، منع توهین و تهمت، احساس همگرایی سیاسی اجتماعی، کمک و مساعدت، همدردی در مصائب و بخشش و گذشت می‌پردازد. فصل راهبردهای سیاسی و قانون همزیستی این کتاب نیز به تضمین امنیت گروه‌های مختلف، پایبندی به عهد و پیمان، ممنوعیت ستم و آزار و اجبار، آزادی عقیده، آزادی بحث و گفتگوی علمی، آزادی انجام مناسک مذهبی، استقلال قضایی، وجود حق مالکیت و فعالیت‌های اقتصادی، داشتن آموزش و تربیت مستقل و امکان مشارکت سیاسی نگاه کرده است.

فصل پنجم کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» با عنوان راهبردهای پیش برنده و راهگشای همزیستی نیز به موضوعات گفتگو، بر حق ندانستن خود در گفتگو و تعامل، ادای حقوق دیگران، توافق بر سر مشترکات و نپرداختن به موضوعات مناقشه‌برانگیز توجه کرده و در فصل ششم نیز قواعد عادلانه، قرارداد و رعایت حدود و خطوط قرمز را مورد اشاره قرار داده است.

دکتر علیخانی در فصول هفتم تا نهم این کتاب به جنگ و جهاد در قرآن، جنگ‌های پیامبر (ص) با کفار و مشرکان، تعامل پیامبر اسلام (ص) با یهودیان، تاریخ و فرهنگ خشونت در جامعه جاهلی، رسوخ تاریخ و فرهنگ خشونت جاهلی در تفسیر اسلام، تداوم خشونت جاهلی در علوم و فرهنگ اسلامی و ... پرداخته است.

نگارنده کتاب «اسلام و همزیستی مسالمت‌آمیز» وقتی می‌خواهد به نتیجه‌گیری دست بزند به مسائلی نظیر مبانی، مقومات، مراحل منطقی تحقق، ابزارها و ساز و کارها و اهداف و آفات همزیستی مسالمت‌آمیز می‌پردازد و در نهایت 328 صفحه تازه را به ادبیات اسلامی که طرفدار همزیستی مسالمت‌آمیز است اضافه می‌کند.

کد خبر 222987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز