همشهری آنلاین: یکی از مقامات سابق پنتاگون با انتقاد از اقدام ارتش امریکا در زمینه تاسیس یک قرارگاه جدید ۳۴ میلیون دلاری در افغانستان آن را اقدامی غیرمعقول و مجرمانه خوانده است.

آمریکا

به گزارش پرس تی‌وی، ارتش امریکا سال جاری میلادی یک مقر تجملاتی و مدرن به مساحت ۶۴ هزار فوت مربع که به تمامی تجهیزات لازم برای نبرد مجهز است در افغانستان ساخت.

با این وجود ارتش امریکا احتمالا تاکنون از این پایگاه استفاده نکرده است چرا که در حال خارج کردن بخش زیادی از نیروهای خود از افغانستان است.

مایکل ملوف روز چهارشنبه (۱۹ تیر) در مصاحبه با پرس تی‌وی تاکید کرد میزان پولی که در ساخت این قرارگاه هزینه شد «آینه تمام نمایی از هزینه‌های نامعقولی است که در ساخت و ساز سفارت امریکا در بغداد به کار رفت.»

ملوف افزود :«این موضوع چند سوال بسیار جدی را درباره این‌که چه کسانی برای صرف این میلیون‌ها میلیون دلار در ساخت بناهایی که قرار است ویران شود تصمیم گیری می‌کنند مطرح می‌کند.»

ملوف در ادامه به عنوان نمونه ‌به صرف هزینه‌های بیهوده در تخریب چند وسیله نقلیه با ارزش تقریبی ۷ میلیارد دلار و همچنین سایر تجهیزات نظامی در افغانستان که ارتش امریکا آن‌ها را به این کشور بازنمی‌گرداند اشاره کرد.

به گزارش واشنگتن پست، بر اساس برآوردهای طراحان ارتش امریکا آن‌ها نمی‌توانند حدود ۲۰ درصد از تجهیزات ارتش در افغانستان را به کشور خود بازگردانند زیرا بازگرداندن این تجهیزات و ادوات نظامی به امریکا هزینه بسیار زیادی دربردارد.

ملوف تصریح کرد :«از دیدگاه مالیات‌دهندگان امریکایی این یک اتلاف کلی و هزینه‌ای ناخواسته است و در مجموع از نبود هر گونه برنامه ریزی قبلی از سوی افراد مسئول و دست‌اندرکاران حکایت می‌کند. تخریب و ویران کردن این بناها نیز نوعی جرم و جنایت است.»

بررسی‌های لیندا بیلمز، محقق دانشگاه هاروارد در ماه مارس نشان می‌دهد جنگ‌های عراق و افغانستان در بلندمدت برای امریکا بین ۴ تا ۶ تریلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت.

در همین حال، نتایج بررسی‌های یکی از تحلیلگران خبرگزاری آسوشیتدپرس در ماه مارس نشان داد که دولت امریکا در ۱۰۰ سال آینده نیز هزینه جنگ‌های عراق و افغانستان را خواهد پرداخت.

کد خبر 222819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز