چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: طالبان افغانستان به طور موقت دفتر خود را در قطر تعطیل و عدم پایبندی به وعده‌ها را دلیل آن اعلام کرد. انتظار می‌رفت طالبان گفتگوهای صلح را با آمریکا و افغانستان در قطر آغاز کند.

دفتر طالبان در قطر در 18 ژوئن به عنوان اولین اقدام در جهت توافقنامه صلح احتمالی بین طالبان و آمریکا و افغانستان پس از 12 سال جنگ افتتاح شد ولی باعث عصبانیت حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان شد زیرا این دفتر به عنوان یک سفارتخانه غیررسمی برای طالبان فعالیت می‌کرد.
کرزای گفتگوهای امنیتی دوجانبه با آمریکاییها را لغو و تهدید کرد که هرگونه روند صلح را تحریم خواهد کرد. به طور همزمان فشار بین المللی برای پایان دادن به فعالیت‌های شبه نظامیان اسلامگرا قبل از خروج 100 هزار سرباز خارجی از افغانستان در سال آینده رو به افزایش است.
یک مقام طالبان مستقر در پاکستان که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به دلیل عدم پایبندی به تعهدات به طور موقت دفتر قطر را تعطیل کردیم.
وی بدون اشاره به جزئیات گفت: ما از آمریکاییها و دولت کابل و تمام طرفینی که با ما صادق نبودند راضی نیستیم.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: تعطیلی این دفتر نباید آنچه را که یک روند چالش برانگیز خواند مختل کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنیفر پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: معتقدیم که عدم تفاهم که در قالب افتتاح دفتر بروز کرد نباید در مسیر پیشبرد آشتی، وجود داشته باشد.
وی افزود: ما به دفاع از خواسته خود مبنی بر پیشرفت این روند ادامه خواهیم داد.

کد خبر 222603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز