مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مادلین نام دوربینی است که بر اساس تکنولوژی مورد استفاده در صنعت عطر سازی ساخته شده و می‌تواند خاطرات بویایی افراد را به ثبت برساند.

عطر

براساس گزارش دیسکاوری، بوی چمن تازه زده شده، کرم ضد‌آفتاب و ذغال درحال سوختن چند نمونه‌ از بوهایی هستند که هرکسی را به یاد تابستان می‌اندازند. این رایحه‌ها در لحظه دوام چندانی ندارند، اما ابداعی جدید می‌تواند آنها را برای همیشه جاودان سازد.

این دوربین که توسط طراحی به نام امی رادکلیف طراحی شده، و مادلین نام دارد، دوربینی آنالوگ است که بر اساس تکنولوژی Headspace Capture ساخته‌شده‌است. تکنولوژی که در صنعت عطرسازی برای تجزیه و تحلیل ترکیبات روایحی که اجسام را احاطه‌کرده‌اند کاربرد دارد.

دوربین

زمانی که منبعی از بو در زیر مخروط شیشه‌ای این دوربین قرار می‌گیرد، پمپی بوی آن را از طریق لوله‌ای پلاستیکی استخراج می‌کند. پس از اینکه بو به واحد اصلی مادلین منتقل شد، از میان سطحی صمغ مانند عبور می‌کند و این سطح ذرات رایحه را به خود جذب کرده و به این شکل اطلاعات مربوط به بو را می‌توان ذخیره کرد.

این اطلاعات سپس در آزمایشگاه به فرمولی نمودارمانند تبدیل می‌شوند که ردپای رایحه اصلی را در خود دارد. این فرمول سپس برروی صفحه‌ای برنزی حکاکی می‌شود تا بو به صورت مصنوعی بازتولید شود. رایحه را درعین حال می‌توان درون کپسول‌هایی کوچک نیز بازسازی کرد. متناسب با لطافت و شدن بوی ذخیره شده، این فرایند از چند دقیقه تا یک روز به طول خواهد انجامید.

با توجه به ارتباط قوی حس بویایی انسان با زنده شدن خاطرات گذشته،‌ابزاری که بتواند رایحه‌ای خاص را پس از مدتها دوباره زنده کند،‌ ارزش ویژه‌ای پیدا خواهد کرد.

کد خبر 222526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز