همشهری آنلاین: جنبش غیرمتعهدها نقض مصونیت رییس‌جمهور بولیوی توسط برخی کشورهای اروپایی را محکوم کرد.

به دنبال خودداری برخی از کشورهای اروپایی در اجازه دادن به هواپیمای «اوو مورالس» رییس جمهور بولیوی برای عبور از حریم هوایی آن کشورها و یا به زمین نشستن آن ، مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به نقض فاحش مصونیت دیپلماتیک رییس‌جمهور بولیوی ابراز نمود.

به گزارش ایسنا، جنبش غیرمتعهدها اقدام فوق‌الذکر در قبال هواپیمای رییس جمهور بولیوی که پس از شرکت وی در دومین اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز در مسکو صورت گرفت و مجبور کردن این هواپیما برای فرود اضطراری در فرودگاه وین را حادثه‌ای جدی خوانده که جان رییس جمهور یک کشور در حال توسعه و همراهان وی را در معرض خطر قرار داده است در حالی که روسای دولت‌ها و هواپیمای حامل آنها بر اساس قوانین بین‌المللی از مصونیت برخوردارند .

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است ، جنبش عدم تعهد این حادثه را توهین به حاکمیت یک کشور قلمداد و آن را حمله‌ای به حقوق یک مقام مورد حمایت مصونیت دیپلماتیک می‌داند .

جنبش غیرمتعهدها همچنین نقض قوانین و مقررات حمایت از هوانوردی غیر نظامی بین المللی را محکوم نموده و نقض قوانین بین المللی متضمن مزایا و مصونیتهای رهبران کشورها را رد کرده است .

کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در پایان بیانیه ، ضمن اعلام همبستگی قاطع خود با رییس‌جمهور و دولت بولیوی از همه کشورها خواسته‌اند تا به حاکمیت کشورها ، قوانین بین‌المللی و مقررات ناظر بر همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها احترام بگذارند.

کد خبر 222471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز