همشهری آنلاین: عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب، نارسایی‌های قلبی را مرحله بعدی آسیب‌های ناشی از ریزگردهای موجود در هوا پس از ناراحتی‌های دستگاه تنفسی دانست.

شیر کم چرب در برابر ریزگردها

دکتر محراب مرزبان در گفت‌وگو با ایسنا، افزایش غلظت ریزگردهای هوا تاثیر مستقیمی در قلب و بیماری‌های مربوط به آن ندارد و تاثیر آن دنباله اثراتی است که بر ریه و دستگاه تنفسی دارد.

این فوق تخصص جراح قلب افزایش فشار خون را ناشی از وجود ریزگردها در هوا دانست و گفت: اثراتی که ریزگردها بر اکسیژن مصرفی دارد برای بیماران تنفسی و به دنبال آن بیماری‌های قلبی مضر و خطرناک خواهد بود.

وی ادامه داد: با افزایش غلظت ریزگردها در هوا، درصد اکسیژن در خون شریانی کاهش پیدا می‌کند که موجب بروز مشکلات قلبی می‌شود. همچنین استرس‌های ناشی از آلودگی هوا، گرفتگی‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این جراح و فوق تخصص قلب به افراد توصیه کرد تا در روزهایی که درصد ریزگرد در هوا بیشتر می‌شود، فعالیت بدنی خود را به حداقل برسانند چرا که در غیر این صورت، افزایش فعالیت تنفسی را به همراه می‌آورد.

مرزبان در این رابطه افزود: افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قلب بوده‌اند، لازم است تا در معرض این ریزگردها قرار نگیرند یا در صورت امکان از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

وی به مصرف برخی از مواد غذایی برای کاهش اثرات نامطلوب ریزگردها اشاره کرد و گفت: خوردن شیر کم چرب می‌تواند اثرات منفی ریزگردها را کاهش دهد و از ورود آن به خون جلوگیری کند.

کد خبر 222464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز