سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: دهمین دوره جشنواره بسم‌الله امسال در 3 بخش خوشنویسی و نقاشیخط، گرافیک و تصویرسازی، به گفته برگزارکنندگان با رویکردهای متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته برگزار می‌شود.

استقبال هنرمندان از دهمین جشنواره هنری بسم‌الله

همچنین در دوره‌های بعدی بخش‌هایی چون مجسمه و فیلم کوتاه مستند به این جشنواره اضافه خواهد شد. نمایشگاه آثار منتخب این رویداد هنری در 3نقطه برگزار خواهد شد و در نخستین گام جمعه ۲۱تیرماه آثار برتر این جشنواره در مؤسسه فرهنگی هنری اکو با حضور هنرمندانی از کشورهای عضو گشایش می‌یابد. همچنین سومین اکسپوی هنرهای اسلامی در بخش خوشنویسی و نقاشیخط ۳۱تیرماه به مدت ۱۰روز در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد و پس از آن در ۱۳مردادماه همزمان با تحلیف رئیس‌جمهور منتخب این آثار روی دیوارهای مجلس شورای اسلامی نصب می‌شود.

محمدرضا کمره‌ای دبیرکل دهمین جشنواره بسم‌الله در نشست خبری که در خانه هنرمندان برگزار شده بود، درباره آمار آثار رسیده توضیح داد: از کل 6800 اثر داخلی تعداد 114 اثر و از بین 1200 اثر خارجی از 15 کشور، 6 اثر از کشورهای مراکش، ترکیه، بوسنی، پاکستان و افغانستان برای این دوره از جشنواره بسم‌الله انتخاب شد. کمره‌ای یکی از ویژگی‌های جشنواره بسم‌الله را توجه به چاپ کتاب‌های این جشنواره دانست و بیان کرد: در جشنواره‌های دولتی کتاب‌ها را با فاصله‌ای چندماهه و حتی چند سال بعد رونمایی می‌کنند ولی ما در جشنواره بسم‌الله تمام سعی خودمان را کرده‌ایم که به استانداردهای جهانی نزدیک شویم به همین‌خاطر سعی می‌کنیم که در زمان جشنواره کتاب را هم رونمایی کنیم.

کمره‌ای در مورد چاپ کتاب‌های جشنواره گفت: امسال نیز معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران انتشار 2کتاب دهمین جشنواره بین‌المللی بسم‌الله را عهده‌دار شده است. وی افزود: این کتاب‌ها با نام نی نامه و صفیر قلم در قطع سلطانی با چاپ نفیس مشتمل بر آثار بزرگان و برگزیدگان جشنواره در بخش‌های گرافیک، خوشنویسی و تصویرسازی با موضوع کتابت آیه مبارک بسم‌الله و قصص قرآنی است. دبیرکل جشنواره با اشاره به نقدهایی که در دوره پیش نسبت به کیفیت چاپ کتاب بسم‌الله از سوی هنرمندان مطرح شد گفت: ما نقدها را می‌شنویم و دراین دوره سعی کرده‌ایم که کتاب با کیفیت خوبی منتشرشود. کمره‌ای افزود: سومین اکسپوی هنرهای اسلامی نیز در بخش خوشنویسی و نقاشیخط 31تیر در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. به گفته وی حامیان برگزاری اکسپوی خوشنویسی بانک‌هایی چون اقتصاد نوین، پست‌بانک، کشاورزی و انصار بوده‌اند. همچنین رسول مرادی، مجتبی سبزه و محمد سبزه کارهیأت داوری وانتخاب آثار کتاب و انتخاب آثار اکسپو را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: همزمان با برپایی نمایشگاه جشنواره قصد داریم که چند کارگاه آموزشی نیز برپا کنیم. کمره‌ای در بخش دیگری از سخنانش از استفاده نکردن آثار این جشنواره در فضای شهری انتقاد کرد و گفت: در کشورهای عربی در‌ماه مبارک رمضان از آثار هنری معنوی برای زیبا‌سازی‌ شهرهایشان استفاده می‌کنند، اما نه‌تنها در شهر تهران بلکه سایر شهرهای کشور نیز در ایام‌ماه مبارک رمضان از چنین معنویت بصری برخوردار نمی‌شوند.

در ادامه نشست رسول مرادی از اعضای هیأت داوران جشنواره بسم‌الله و اکسپو گفت: خوشنویسی ایران در20سال اخیرمغفول مانده است، اما برپایی حراج‌های منطقه موجب شد که نگاه غربی‌ها نسبت به خوشنویسی تغییرکند واین موضوع اتفاق خوبی برای خوشنویسی ایران است. مرادی درباره شیوه قیمت‌گذاری آثار اکسپو نیز گفت: دراکسپو تلاش کرده‌ایم که قیمت‌ها منطقی باشد، تا خانواده‌ها بتوانند مخاطب واقعی این آثار باشند. همچنین فریدون مردانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بسم‌الله هم با بیان اینکه این جشنواره فصل تازه‌ای در نمایشگاه معنوی کشور باز کرد گفت: جشنواره بسم‌الله اتفاق بسیار مهمی در عرصه خوشنویسی است که با استقبال بسیار خوبی نیز در عرصه بین‌المللی روبه‌رو شده است. به گفته مردانی بیش از 50درصد آثار جشنواره از سوی هنرمندان تهرانی به این جشنواره ارسال شده و هنرمندان اصفهان، مشهد و یزد در رده‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر 222448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز