گروه شهری- محمد باریکانی: مراسم نکوداشت ثبت جهانی کاخ گلستان دیروز با حضور رئیس‌جمهور و مقامات کشوری در کاخ گلستان تهران برگزار شد.

نکوداشت ثبت جهانی کاخ گلستان به‌عنوان نخستین بنای جهانی پایتخت

 در این مراسم که اسفندیار رحیم‌مشایی و مهدی چمران عضو شورای شهر تهران به همراه برخی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند و هیچ خبری از دیگر روسای پیشین سازمان میراث‌فرهنگی نبود، رئیس‌جمهور ‌شخص خود را آخرین اثر ایران خواند که به ثبت جهانی رسیده است.

آتوسا مومنی، معاون میراث فرهنگی کشور در ابتدای آیین نکوداشت ثبت جهانی کاخ گلستان در مورد چگونگی ثبت جهانی کاخ گلستان تهران به‌عنوان نخستین بنای ثبت جهانی شده پایتخت گفت: به اثبات رسیدن ارزش جهانی کاخ گلستان به‌عنوان یکی از آثار ثبت جهانی شده ایران در آخرین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بیانگر بلوغ بشری ملت ایران است. معاون میراث فرهنگی کشور که با رفتن علویان صدر از سازمان میراث فرهنگی جایگزین او شد، گفت: معاونت میراث فرهنگی وظیفه خود می‌داند که روند ثبت‌های جهانی آثار تاریخی و طبیعی کشور را زنجیروار در پیش بگیرد تا هر سال شمار بیشتری از مواریث تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران بر پیشانی آثار جهانی ممهور شوند.

مومنی معرفی واقعی ایران در عرصه جهانی را در وضعیت پرتنش کنونی در جهان با ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی کشور میسر خواند و افزود: ثبت جهانی آثار ایران می‌تواند تبلور وجود توسعه پایدار در کشور و در عرصه جهانی باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور ثبت جهانی مجموعه کاخ گلستان را نشانه وجود تدبیر و مدیریت در سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: اهمیت ثبت جهانی کاخ گلستان اینجا مشخص می‌شود که روسیه در سال گذشته و پس از سال‌ها تلاش در ثبت جهانی کاخ کرملین در یونسکو برای چندمین بار شکست خورد. وی گفت: ثبت جهانی کاخ گلستان با اثبات ویژگی‌های بارز این اثر و موفقیت کاخ گلستان در تلفیق معماری ایرانی و باغ ایرانی با تدبیر و اقتدار صورت گرفت. وی با تأکید بر اینکه کاخ گلستان را می‌توان موزه دوران قاجار در ایران نامید، افزود: معماری این مجموعه به همراه وقوع حوادث تلخ و شیرین ایران در این کاخ و آنچه در این مجموعه بر امیرکبیر گذشت این کاخ را تبدیل به موزه دوران قاجار به‌عنوان یک دوره تاریخی در ایران کرد.

مومنی با اشاره به اینکه کاخ گلستان توانست 4‌معیار مورد نظر یونسکو در ثبت جهانی آثار تاریخی را کسب کند افزود: نمونه‌ای از نبوغ بشری در ساخت بناهای منحصر به فرد، گواهی استثنایی از سابقه تمدنی متمایز و نمونه خاصی از معماری منظر و بنا در کاخ گلستان به همراه ویژگی بارز این کاخ در ثبت جهانی نظر یونسکو را برای اعلام این مجموعه به‌عنوان شاخص تاریخ بشری جلب کرد.

وی گفت: ثبت جهانی آثار ایران پایان کار نیست بلکه نقطه آغازی برای صیانت و حفاظت به‌منظور پایداری آثار ثبت جهانی شده ایران به‌عنوان میراث همه بشر است. مومنی گفت: سازمان میراث فرهنگی در ایران تعهد می‌دهد تلاش خود را بر پایداری آثار ثبت جهانی شده ایران معطوف کند.

محمود احمدی‌نژاد نیز که روزهای پایانی کار خود در دولت را پشت سر می‌گذارد در ادامه این مراسم با حضور در جایگاه به طنز گفت: در این یک ساعتی که در آفتاب نشستیم فهمیدیم که ثبت جهانی این اثر واقعا با اقتدار انجام شده است.

احمدی‌نژاد گفت: میراث فرهنگی و تاریخی عنصر اصلی هویت یک ملت است و انسان با همین هویت است که زیست و ارتباط خود با محیط و دیگران را تعریف می‌کند. احمدی‌نژاد افزود: ممکن است برخی بگویند حالا چه خبر شده؟ 4 تا آجر و درخت را ثبت کرده‌اند یا اینکه خیلی انقلابی برخورد کنند و بگویند اینجا یک کاخ بوده و شاهی در آن زندگی می‌کرده که پایه‌گذار اندیشه‌های نو در ایران یعنی امیرکبیر را کشته است. وی گفت: صیانت، معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی یک کشور نیز بیانگر شخصیت و اندوخته‌های یک ملت است.

رئیس‌جمهور افزود: صیانت از هویت تاریخ و میراث فرهنگی تضمین هویت آینده یک ملت است. وی گفت: وقتی از عظمت ملت ایران سخن می‌گوییم به معنای قبیله گرایی و ناسیونالیسم و قوم‌گرایی نیست. ملت ایران در طول تاریخ هیچ‌گاه رابطه خود با سایر ملل و اقوام را بر پایه نژاد و ملیت تنظیم نکرده است. این ملت همیشه تاریخ یکتاپرست بوده و هیچ نشانی از بت‌پرستی در این کشور نیست. وی گفت: ملت ایران افتخار دارد که سخن حق را از هر ملتی در جهان پذیرفته و در لاک قبیله‌گرایی و قوم گرایی فرونرفته است. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ملت ایران در طول تاریخ شادی‌ها و دستاوردهایش را با ملت‌های دیگر جهان به رایگان تقسیم کرده، گفت: اگر میراث فرهنگی ایران را از موزه‌های معروف جهان بردارند چه چیزی باقی می‌ماند؟ در یک دوره تاریخی از جهان تنها نام ایران بود و ایرانی‌ها با تدبیر جهان را اداره می‌کردند. رئیس‌جمهور گفت: ایرانی‌ها به قدری به سایر ملل احترام می‌گذاشتند که ملت‌های دیگر با اشتیاق می‌آمدند و زیر چتر ایران زندگی می‌کردند. وی گفت: در طول تاریخ، ایران‌فرهنگی گسترده‌تر از ایران‌سیاسی بود.

احمدی‌نژاد در ادامه حفظ تاریخ و معرفی میراث فرهنگی را کمک به جامعه بشری دانست و گفت: جهان بشری زمانی به سامان می‌رسد که ویژگی‌های ملت ایران جهانی شود. رئیس‌جمهور البته در بخشی از سخنانش تعداد 5کلیسای تاریخی ثبت جهانی شده ایران را به اشتباه 9 اثر خواند و گفت: 9 کلیسای تاریخی مربوط به آذربایجان و مرزهای ترکیه و آسیای صغیر در یک بسته و یکجا به ثبت جهانی رسید در حالی‌که کرملین 20 سال در نوبت ثبت جهانی است و هنوز ثبت نشده است. وی در پایان مراسم نکوداشت ثبت جهانی کاخ گلستان و پس از دریافت یک تابلوی صنایع‌دستی اعلام کرد: احمدی‌نژاد هم به‌عنوان آخرین میراث ایران به ثبت جهانی رسید.

محمد شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز در آیین نکوداشت کاخ گلستان با تکرار بخش زیادی از سخنان احمدی‌نژاد، ثبت جهانی کاخ گلستان را مرهون زحمات مدیران پیش از خود در سازمان میراث فرهنگی خواند و گفت: اگر در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی ایران اثری به ثبت رسیده و نگهداری می‌شود مردم جهان در آن دخیل هستند.

کد خبر 222436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز