دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

نیازهای فیزیولوژیک و جسمانی و نیاز به امنیت نیازهایی هستند که حیات و بقای انسان به آنها بستگی دارد.

 از نیازهای گروهی نیز نیاز به عشق و محبت، تعلق و مورد توجه دیگران قرار گرفتن را می‌توان نام برد. انسان احتیاج دارد مورد احترام قرار گیرد یا از مقام و موقعیت خاصی برخوردار شود و او را عنصری ارزشمند تلقی کنند. در آخر نیاز به کمال والاترین و بالاترین سطح نیازهای انسانی است. هر فرد دارای مهارت‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌هایی است. چنانچه به شخص فرصت و امکان داده شود و محیط مناسبی برایش فراهم شود تا بتواند به قضاوت و تشخیص خود، از استعدادهایش بهره گیرد و اتخاذ تصمیم کند در جهت خودیابی گام برداشته است. از سوی دیگر محیطی که در آن به شخص کمتر ابراز وجود و اتخاذ تصمیمات مستقل داده می‌شود، ارضای نیاز خودیابی دچار اختلال می‌شود.

وقتی نیروهای انسانی شاغل در سازمان‌ها و کارخانه‌ها شاد و سالم باشند بی‌تردید میزان کارایی آنها نیز افزایش می‌یابد. سال‌ها پیش پژوهشگران کشورهای صنعتی در اصول روابط انسانی التون مایو دریافته بودند که تنظیم میزان روشنایی، دما، رطوبت و سرو صدای محیط در افزایش کارایی افراد اثر مستقیم دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک راه بسیار مؤثر در افزایش بهره‌وری در محیط کار، استفاده از نیروی انسانی شاد و بانشاط است. درنظر گرفتن محیطی شاد با توجه به روابط انسانی شاد بسیار مؤثر‌تر از شرایط جبر و اجبار و ایجاد محیط خشک کاری است. در حدیثی از مولای متقیان علی(ع) نقل شده است که بزرگ‌ترین تفریح کار است. وقتی که کار تفریح باشد، فرخ‌انگیز و شادی‌بخش نیز هست. نکته مهم این است که کاری فرح‌انگیز است که مورد علاقه انسان باشد.

قرارگرفتن نیروهای انسانی براساس علایق، استعداد‌ها و کارایی آنها در پست‌های مورد تصدی، رضایت شغلی و در نتیجه پیشرفت همه‌جانبه را به‌دنبال خواهد داشت. به نقل از ماکسیم گورکی «کار که رضایت‌بخش باشد زندگی شاد می‌شود».

در این نوع کارکرد، خلاقیت و نوآوری که کلید پیشروی امور است در مهجوریت قرار گرفته و هیچ‌گاه مجال ظهور نخواهد یافت. هر عضو یک سیستم، اگر به محیط و گروه خود احساس تعلق و پیوستگی کند و از رضایت شغلی کافی برخوردار باشد، دستیابی به اهداف با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. بنابراین ایجاد شرایط مطلوب محیط کار و تأمین خواسته‌های آنان در قبال کار انجام شده و بها‌دادن به نتیجه مطلوب کار، موجب تقویت روحیه کارکنان و افزایش میل و رغبت و علاقه آنان به‌کار و غرور و افتخارشان در همان سیستم خواهد شد.

روش برنده یکی از روش‌های بسیار مفید جهت دستیابی به رضایت و شادی در محیط کار است. مثلا در یک اداره شاد، کارکنان اعتقاد دارند اداره جایی نیست که مقدار و حجم زیادی از کار بدون هدف انجام شود بلکه به‌دست آوردن رضایت ارباب رجوع را یکی از برگ‌های برنده خود می‌دانند. در این‌صورت هر دو، هم کارمند و هم ارباب رجوع برنده هستند. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «کار اندکی که با اشتیاق و شادابی تداوم یابد، بهتر از کار فراوانی است که رنج‌آور باشد».

امروزه روانشناسان داروی بیشتر امراض روانی و جسمانی را در وجود فرد جست‌وجو می‌کنند و اذعان می‌دارند که احساس خوشبختی‌کردن، توانایی لذت‌بردن و بهبودی در برابر ناملایمات به‌معنای داشتن درک واقعی از شادی و نشاط است که ارتباط بسیار نزدیکی با سلامتی دارد. بسیار مهم است که چه در زندگی روزمره و چه در پشت میز اداره تحت عنوان نیروی انسانی شاغل در محیط کار، با خود و دیگران با ملایمت و حرمت رفتار کنیم و ایمان داشته باشیم که با این روش می‌توانیم راحتی و شادی زندگی و کار خود را تضمین کنیم. ‌باید به این باور برسیم که هر عملی را عکس‌العملی و هر خوبی را پاداشی است.

کد خبر 222277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز