چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور منتخب مردم فرانسه درحالی روز گذشته راهی کاخ الیزه شد که رسانه‌های فرانسوی تعدادی از وزرای احتمالی کابینه جدید فرانسه را معرفی کردند.

فرانسیس فیلون:

گمان می‌رود فیلون 53 ساله که پیش از این در چهار کابینه فرانسه پست‌های وزارتی داشته به نخست‌وزیری برسد. او یکی از نزدیکان سارکوزی است و دیدگاه‌های مشترکی با او دارد.

فیلون حدفاصل سال‌های 2002 تا 2004 به‌عنوان وزیر امور اجتماعی مجری برنامه اصلاحات ساختار اداره بازنشستگی بود که اعتراضاتی سراسری را به دنبال داشت.

اصلاح ساختار آموزش متوسطه در زمانی که فیلون وزیر آموزش و پرورش بود هم نتیجه مشابهی داشت. او در ضمن اصلاح ساختار کابینه در سال 1995 ناچار به کناره‌گیری شد.

برنارد کوشنر:

این پزشک صاحب‌نام از سوسیالیست‌های شناخته شده است. او که 67 سال دارد یکی از مؤسسان گروه پزشکان بدون مرز در سال 1971 است و در طول دوران حضور خود در این سازمان در مأموریت‌های بشردوستانه زیادی مشارکت داشته است.

کوشنر به‌عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کوزوو فعالیت کرده، در سال 1994 به‌عنوان میانجی سازمان ملل تلاش کرد به نسل‌کشی رواندا پایان دهد اما در سال 2003 میلادی با موضع‌گیری در حمایت از عملیات ائتلاف تحت رهبری ایالات‌متحده علیه عراق مورد انتقاد رسانه‌های فرانسوی قرار گرفت.

اوبر ودرین:

از وزرای امور خارجه سوسیالیست پیشین فرانسه که با وجود آن‌که همیشه به‌عنوان دیپلماتی کارآمد مطرح بوده به احتمال زیاد در دولت سارکوزی سکان هدایت وزارت دادگستری را در دست می‌گیرد.

گمان می‌رود سارکوزی برای پایان دادن به مناقشه دیرینه راست‌ها و چپ‌ها او را به عضویت کابینه خود درآورد.

ودرین حدفاصل سال‌های 1997 تا 2002 میلادی وزیر امور خارجه فرانسه در دوران زمامداری شیراک بود.

ودرین از حامیان پروپاقرص جهان چندقطبی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده است.

آلن ژوپه:

ژوپه از نخست‌وزیران پیشین فرانسه و از متحدان قدیمی شیراک است که در دهه 90 میلادی مسئولیت اجرای اصلاحات عمومی در فرانسه را به‌عهده داشت.

او در سال 2004 میلادی در پرونده رسیدگی به رسوایی واریز حقوق به حساب افرادی که وجود خارجی نداشتند برای تامین منابع مالی حزب شیراک مجرم شناخته شد و به 14 ماه حبس تعلیقی و یک سال منع فعالیت‌های سیاسی محکوم شد.

او اکنون شهردار شهر بردوکس در جنوب غرب فرانسه است.با وجود این پیشینه گمان می‌رود سارکوزی، ژوپه را برای وزارت محیط زیست یا وزارت انرژی نامزد کند.

ژان لویی بارلو:

یکی از معدود وزرای خوشنام کابینه کنونی فرانسه بارلو، وزیر امور اجتماعی بود و از آخرین چهره‌های سیاسی مطرح بود که به جمع حامیان سارکوزی پیوست.او احتمالا به وزارت دارایی خواهد رسید تا بتواند علاوه بر مشارکت مستقیم در نحوه هزینه شدن بودجه کشور در تبیین استراتژی‌های کارگری هم مشارکت داشته باشد.

بارلو تحصیلکرده رشته حقوق است و تا پیش از آن‌که وارد کارهای سیاسی شود، وکیل بوده است.

او با تلاش برای کاهش نرخ بیکاری توانست شهرتی برای خود دست‌وپا کند.

رشیده داتی:

داتی وقتی به چهره‌ای شناخته شده در عالم سیاست فرانسه تبدیل شد که مسئولیت سخنگویی ستاد انتخاباتی سارکوزی را برعهده گرفت. او فرزند مهاجرانی از مراکش و الجزایر است و در رشته حقوق تحصیل کرده است.

این حقوقدان 41 ساله یکی از معدود افرادی از اقلیت خارجی فرانسه است که توانسته خود را به رده‌های سیاسی عالی برساند.

 به گمان بسیاری سارکوزی او را به کابینه می‌فرستد تا نشان دهد فرانسوی‌ها به اقلیت خارجی‌تبار توجه دارند.

داتی یکی از نامزدهای احراز پست وزارت دادگستری است.

میشل آلیوت ماری:

وزیر دفاع سابق فرانسه و از متحدان کابینه شیراک است که گفته می‌شود اگرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شرکت نکرد اما داعیه رئیس‌جمهور شدن دارد.

او وقتی متوجه شد شانس چندانی برای پیروزی بر سارکوزی ندارد و نمی‌تواند در انتخابات درون حزبی، سارکوزی را پشت‌سر بگذارد ترجیح داد از نامزدی برای ریاست‌جمهوری چشم‌پوشی کند.

این وزیر 60 ساله احتمالا از سوی سارکوزی در سمت خود ابقا می‌شود اگرچه ممکن است به وزارت کشور هم برسد.در فرانسه، الیوت ماری را به‌عنوان بانوی آهنین می‌شناسند.

کد خبر 22227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز